Peningkatan Kemampuan Kognitif Siswa Kelas V pada Muatan IPA Materi Ekosistem Melalui Penerapan Media Mystery Box Berbantuan Video Animasi

##plugins.themes.academic_pro.article.main##

Febrina Deswanda
Febrianti Yuli Satriyani

Abstract

Natural Science Cognitive Understanding is an ability to learn new skills and concepts, skills to understand what is happening in their environment, as well as skills to use memory and solve simple problems. This study aims to find out whether this Mystery Box media can help improve cognitive abilities in Natural Sciences material ecosystem in class V C students at SDN Aren Jaya 01 Bekasi. The research strategy used in this research is the classroom action research (CAR) design from Kemmis and Taggart. The results of the study were that the use of Mystery Box media could increase students' cognitive understanding of science in the Science subject Ecosystem Theme 5 Sub-theme 1. It was known from the results of the written test in cycle I of 59%, increasing 32% to 91% in cycle II. And the number of students who have completed the KKM is more than 75% in accordance with the specified success criteria, namely 91% or as many as 29 students out of 32 students who have completed the KKM.

##plugins.themes.academic_pro.article.details##

References

Ahmad, S., 2015. Perkembangan Anak Usia Dini. Jakarta: Kencana.
Arsyad, A., 2014. Media Pembelajaran. Jakarta: Rajawali Pers.
Arumi, S. F., 2018. Modul Psikologi Pendidikan. Jurnal Psikologi Pendidikan.
Asmoro, B. P. & Mukti, F. D., 2019. Peningkatan Rasa Ingin Tahu Ilmu Pengetahuan Alam Melalui Model Contextual Teaching and Learning Pada Siswa Kelas VA Sekolah Dasar Negeri Karangroto 02. Abdau.
Deliany, N., Hidayat, A. & Nurhayati, Y., 2019. Penerapan Multimedia Interaktif untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep IPA Peserta Didik di Sekolah Dasar. Semantic Scholar.
Eka Satya Yulanda, 2021. Penerapan Media Kotak Kartu Misteri (Kokami) Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Pada Tema Peristiwa Dalam Kehidupan Di Kelas V Sekolah Dasar Negeri 001 Teratak Kabupaten Kampar.
Hendriana & Afrilianto, 2017. Langkah Praktis Penelitian Tindakan Kelas Bagi Guru. Bandung: Refika Aditama.
Husniyah, 2019. Efektifitas Media Kotak Kartu Misteri Dalam Meningkatkan Perkembangan Kognitif Anak Usia 3-4 Tahun. tarbiyah.
Khadijah, 2015. Pengembangan Kognitif Anak Usia Dini. Medan: Perdana Publishing.
Laili, Hasibuan dan Lubis, 2019. Pengaruh Penerapan Permainan Magic Box Kotak Misteri Terhadap Perkembangan Bahasa Anak Usia 5-6 Tahun di RA Al-Fajar Medan Denai. Jurnal Raudhah.
Meilyana., Heldayani., & Tanzimah, 2022. Pengaruh Media Mystery Box terhadap Hasil Belajar IPS Siswa Kelas V SD Negeri 195 Palembang.
Muslih, 2016. Pemanfaatan Media Pembelajaran Berbasis ICT pada Lembaga Pendidikan Non-Formal TPQ. Universitas Islam Negeri Walisongo Semarang.
Nurkomalasari, dkk, 2020. Upaya Meningkatkan Kemampuan Kognitif Mata Pelajaran IPAKelas VIIIB Pada Materi Sistem Gerak Pada Manusiamelalui Model Pembelajaran Make A Match Di SMPN2 Cibadak. Jurnal Pendidikan.
Susanto, 2013. Teori Belajar Dan Pembelajaran Di Sekolah Dasar. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Trianto, 2015. Model Pembelajaran Terpadu. Jakarta: Bumi Aksara.
Widiawati, N. P., Putjawan, K. & Margunayasa, I. G., 2015. Analis Pemahaman Konsep Dalam Pelajaran IPA Pada Siswa Kelas IV SD Gugus II Kecamatan Banjar. Universitas Pendidikan Ganesha .
Wisudawati & Sulistyowati, 2017. Metodologi Pembelajaran IPA. Jakarta: Bumi Aksara.
Zakiah & Khairi, F, 2019. Pengaruh Kemampuan Kognitif Terhadap Prestasi Belajar IPA Siswa Kelas SDN Gugus 01 Selaparang. Jurnal PGMI.