the Design of Pocket Books Based on Independent Curriculum as Teaching Materials in Diniyah Learning at Madrasah Ibtidaiyah

Authors

  • Fita Khoirunnisa Universitas Hasyim Asy’ari Jombang
  • Siti Rofi'ah Universitas Hasyim Asy’ari Jombang

DOI:

https://doi.org/10.37680/basica.v3i1.5660

Keywords:

Pocket book, Alur Merdeka, Teaching Materials

Abstract

Pocket books are print media that are small, light, can be stored in a pocket and are practical to carry and read anytime and anywhere. Pocket books can be used as supporting tools or complementary references that are used as a bridge for an educator in carrying out the learning process. This research aims to describe the process of developing a pocket book based on the independent plot at MI Islamiyah Jogoroto. This research uses a qualitative and quantitative approach, with descriptive data analysis. Data collection was carried out through interviews, questionnaires and documentation. The informants in this research consisted of the head of curriculum, head of student affairs, madrasa staff, class v students. Based on the results of the pocket book research, the results were very suitable for use with a percentage of expert validators of 96% and a percentage of student eligibility of 84.9%. With these results, this independent flow-based pocket book teaching material is categorized as very suitable and effective for use as pocket book teaching material for class V students of Madrasah Ibtidaiyah.

References

Afif, Z. N., & Etikoh, N. (2023). Efektivitas Integrasi Muatan Lokal Pendidikan Diniyah Dalam Peningkatan Kemampuan Pendidikan Agama Islam Siswa: Studi Kasus di SMPN 5 Jombang. Irsyaduna: Jurnal Studi Kemahasiswaaan, 3(3), 338–349.
Astuti, D., & Prabowo, A. (2020). Pengembangan bahan ajar educational statistics untuk meningkatkan kemandirian dan hasil belajar mahasiswa. Aksioma: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 9(4), 1172–1183.
Darma, B. (2021). Statistika Penelitian Menggunakan Spss (Uji Validitas, Uji Reliabilitas, Regresi Linier Sederhana, Regresi Linier Berganda, Uji t, Uji F, R2). Guepedia.
Dewanti, A., & Putra, A. (2022). Pengembangan video animasi untuk meningkatkan kemandirian belajar siswa sekolah dasar. Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan, 15(2), 178–188.
Firdaus, S. U., Fauzi, S., & Mubarok, H. (2022). Efektifitas Penerapan Alat Peraga Edukatif Pegon Flip Chart Untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Siswa. Jupeis: Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 1(3), 28–36.
Firmansyah, D., & Saepuloh, D. (2022). Social learning theory: Cognitive and behavioral approaches. Jurnal Ilmiah Pendidikan Holistik (JIPH), 1(3), 297–324.
Handayani, R., Surya, E. P. A., & Syahti, M. N. (2024). Kemandirian Anak Dalam Memasuki Usia Sekolah Dasar: Pentingnya Pembentukan Karakter Sejak Dini. Jurnal Pendidikan Sosial Dan Konseling, 2(2), 352–356.
Pas, E. G., & Wardani, K. W. (2022). Pengembangan Buku Saku Berbasis Mind Mapping untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(6), 9715–9725.
Putri, D. F. S. (2022). Konsep Perkembangan Kognitif Anak Usia Sekolah Dasar Dalam Implementasi Pembelajaran Menurut Teori Jean Piaget (Telaah Buku Teori perkembangan Kognitif Jean Piaget). (Doctoral Dissertation, Uin Raden Intan Lampung).
Rahmayanthi, R., Kurniawati, E., Nurseto, F., & Dahlan, S. (2022). Analisis Kebutuhan Dasar Psikologis Ditinjau dari Aspek Kompetensi, Keterkaitan, dan kemandiria. Jurnal Konseling Gusjigang, 8(1), 1–11.
Rofiah, S. (2024). Respon Peserta Didik pada Pembelajaran Moderasi Beragama Berbantu Media Educard Literasi di Madrasah Ibtidaiyah. Bidayatuna Jurnal Pendidikan Guru Mandrasah Ibtidaiyah, 7(1).
Sa’diyah, A. (2021). Pengembangan bahan ajar ilmu faraidh dalam bentuk buku saku pada santri Kelas Wustho Madrasah Diniyah Pondok Pesantren Putri Al-Ishlahiyah Singosari Kabupaten Malang. Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Sugiyono, P. D. (2022). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D.
Suprihatin, S., & Manik, Y. M. (2020). Guru menginovasi bahan ajar sebagai langkah untuk meningkatkan hasil belajar siswa. Jurnal Promosi Program Studi Pendidikan Ekonomi, 8(1).
Sutarti, T. (2017). Kiat Sukses Meraih Hibah. In Mulyadi (Ed.), Deepublish. Penerbit Deepublish (Grup Penerbitan CV Budi Utama.
Syahr, Z. H. A. (2017). Membentuk Madrasah Diniyah sebagai Alternatif Lembaga Pendidikan Elite Muslim bagi Masyarakat. Modeling: Jurnal Program Studi PGMI, 4(1), 96–116.
Ujang jamaludin, Reksa Adya Pribadi, G. Z. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Alur Merdeka. 9(20), 409–416.
Wahyuni, S., & Ibrahim, R. (2017). Pemaknaan Jawa Pegon dalam memahami kitab kuning di pesantren. Manarul Qur’an: Jurnal Ilmiah Studi Islam, 17(1), 4–21.

Published

2024-11-05

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)