The Influence of the Role of Parents on the Learning Achievement of Students of SDN Margorejo III Surabaya
##plugins.themes.academic_pro.article.main##
Abstract
This study aims to examine the influence of parental roles on students' academic achievement and identify specific roles that contribute to academic success. Using a non-experimental quantitative approach with a survey method, this study ensures the validity of the data through normality tests (Shapiro-Wilk) and homogeneity tests (Bartlett). A simple linear regression analysis was used to measure the influence of variable X (parental role) on variable Y (student academic achievement). The results showed a correlation between parental roles and academic achievement, although the effect was not statistically significant. These findings are expected to provide more in-depth insights into the factors that affect students' academic success and serve as a basis for further research.
##plugins.themes.academic_pro.article.details##
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Afniola, S., Ruslana, R., & Artika, W. (2020). Intelegensi dan bakat pada prestasi siswa. Al-Din: Jurnal Dakwah Dan Sosial Keagamaan, 6(1), 1–10. https://doi.org/10.35673/ajdsk.v6i1.844
Ali, Y. (2017). Pengaruh perhatian orang tua terhadap perilaku sosial siswa kelas xi di SMA N 11 Semarang. Universitas Islam Negeri Walisongo Semarang.
Amalia, I. R., Khamdun, & Fathurohman, I. (2021). Peran orang tua dalam memotivasi belajar anak sekolah dasar di desa wonorejo jepara. Jurnal Inovasi Penelitian, 2(4), 1211–1220. https://stp-mataram.e-journal.id/JIP/article/view/782
Amanda, A. (2022). Cara uji homogenitas bartlett dengan ms excel. [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=Xuto2G-Qg2M
Anggraeni, R. N., Fakhriyah, F., & Ahsin, M. N. (2021). Peran orang tua sebagai fasilitator anak dalam proses pembelajaran online di rumah. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(2), 105. https://doi.org/10.30659/pendas.8.2.105-117
Ayuningrum, D. L., & Rusdiyana, I. (2021). Peran orang tua sebagai pendidik karismatik pada pembelajaran daring di masa pandemi covid-19. Al Thifl, 1(2), 43–54.
Aziza, F. N., & Yunus, M. (2020). Peran orang tua dalam membimbing anak pada masa study from home selama pandemi COVID 19. Prosiding Konferensi Nasional Pendidikan I, 112–114.
Coleman, J. S., Campbell, E. Q., Hobson, C. J., McPartland, J., Mood, A. M., Weinfeld, F. D., & York, R. L. (1966). Equality of educational opportunity. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED012275.pdf
Cook, T. (2021). Parental involvement and its impact on student academic performance. Journal of Graduate Education Research Volume, 2(7), 19–24.
Desryani, D., & Mustika, D. (2022). Peran orang tua dalam memotivasi belajar siswa sekolah dasar. Pendidikan Dan Konseling, 4(3), 1252–1259.
Ekayanti, N. W., & Puspawati, D. A. (2021). Peran orang tua dalam mendidik anak di tengah pandemi COVID-19. Prosiding Webinar Nasional Peranan Perempuan/Ibu Dalam Pemberdayaan Remaja Di Masa Pandemi COVID-19, 90–96.
Fadilah, D. N., & Afriansyah, E. A. (2021). Peran orang tua terhadap hasil belajar siswa di masa pandemi COVID-19 dalam pembelajaran matematika berbasis online. Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1), 395–408.
Fitriana, A. (2018). Pengaruh perhatian orang tua dan kebiasaan belajar terhadap prestasi belajar pendidikan agama islam semester gasal siswa SMP N 2 Gringsing Batang tahun pelajaran 2017/2018. Universitas Wahid Hasyim Semarang.
Fitroturrohmah, M., purwadi, & Azizah, M. (2019). Hubungan peran orang tua dengan prestasi belajar siswa kelas tinggi SDN Kedung 01 Jepara. JANACITTA : Journal of Primary and Children’s Education, 2(September), 25–30. http://jurnal.unw.ac.id/index.php/janacitta
Handayani, P. (2016). Uji normalitas dan homogenitas. [PowerPoint Slides].
I Made, Y. (2016). Modul regresi linier sederhana. Universitas Udayana.
Kadek, D. A. C. (2020). Hubungan keterlibatan orang tua dan motivasi berprestasi dengan prestasi belajar fisika. Universitas Pendidikan Ganesha.
Latief, K. A. (2017). Analisis Koefisien Korelasi Rank Spearman. [PowerPoint Slides]. https://repository.ar-raniry.ac.id/480/1/09- Korelasi Rank Spearman.pdf
Magdalena, I., Nashrullah, A. A., Rahmayani, L. N., & Pamungkas, S. W. (2020). Intelegensi anak dan usaha serta strategi mengembangkan peserta didik sekolah dasar negeri cireundeu 2. Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 2(3), 363–375.
Mahmudi, A., Sulianto, J., & Listyarini, I. (2020). Hubungan perhatian orang tua terhadap hasil belajar kognitif siswa. Jurnal Pedagogi Dan Pembelajaran, 3(1), 122. https://doi.org/10.23887/jp2.v3i1.24435
Mustika, D. (2021). Peran orangtua dalam memotivasi belajar peserta didik di masa pembelajaran daring. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Indonesia (JPPI), 1(2), 361–372. https://doi.org/10.53299/jppi.v1i2.105
Na’im, Z., & Ahsani, E. L. F. (2021). Peran orang tua terhadap hasil belajar siswa pada pembelajaran daring. Pedagogika, 12(1), 32–52.
Nisa, I. K., Astuti, N., & Tias, I. W. U. (2022). Analisis peran orang tua dalam pembelajaran daring di masa pandemi covid-19 pada peserta didik sekolah dasar. Basicedu, 6(1), 970–977.
Otani, M. (2020). Parental involvement and academic achievement among elementary and middle school students. Asia Pacific Education Review, 21(1), 1–25. https://doi.org/10.1007/s12564-019-09614-z
Rahman, S. (2021). Pentingnya motivasi belajar dalam meningkatkan hasil belajar. Merdeka Belajar Dalam Menyambut Era Masyarakat 5.0, November 25, 289–302.
Salsabila, A., & Puspitasari. (2020). Faktor-faktor yang mempengaruhi prestasi belajar siswa sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dan Dakwah, 2(2), 278–288.
Savitri, J., Setyono, I. L., Cahyadi, S., & Srisayekti, W. (2018). The role of parental involvement in student’s academic achievement through basic needs satisfaction and school engagement: Construct development. Diversity in Unity: Perspectives from Psychology and Behavioral Sciences, 255–263.
Schmid, E., & Garrels, V. (2021). Parental involvement and educational success among vulnerable students in vocational education and training. Educational Research, 63(4), 456–473. https://doi.org/10.1080/00131881.2021.1988672
Sholihah, N., Hartatik, S., Akhwani, A., & Sunanto, S. (2021). Pengaruh motivasi orang tua terhadap prestasi belajar matematika saat pandemi COVID 19 di sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 5(4), 2482–2488. https://jbasic.org/index.php/basicedu/article/view/1204
Sovia, R., Mandala, E. P. W., & Mardhiah, S. (2020). Algoritma k-means dalam pemilihan siswa berprestasi dan metode SAW untuk prediksi penerima beasiswa berprestasi. Jurnal Edukasi Dan Penelitian Informatika (JEPIN), 6(2), 181–187. https://doi.org/10.26418/jp.v6i2.37759
Sugiyono. (2021). Metode penelitian pendidikan (kuantitatif, kualitatif, kombinasi, R&D, dan penelitian tindakan) (A. Nuryanto (ed.); 3rd ed.). Alfabeta.
Suharsaputra, U. (2012). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan Tindakan (N. F. Atif (ed.); 1st ed.). PT. Refika Aditama.
Theresia, S., Sipayung, R., & Simarmata, E. (2020). Pengaruh peran orangtua terhadap hasil belajar siswa pelajaran matematika kelas V A SD Agia Sophia. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 6(2), 407–412. https://doi.org/10.31949/educatio.v6i2.556
Ulita, I. M. (2021). Pengaruh live modelling terhadap perilaku cuci tangan pada siswa di sekolah dasar negeri 003 sangasanga [Universitas Muhammadiyah Kalimantan Timur]. https://dspace.umkt.ac.id/bitstream/handle/463.2017/2248/Bab 3.pdf?sequence=4&isAllowed=y
Urhahne, D. (2019). Teacher influences and parental involvement. Educational Psychology, 39(7), 859–861. https://doi.org/10.1080/01443410.2019.1642630
Usmadi, U. (2020). Pengujian Persyaratan Analisis (Uji Homogenitas Dan Uji Normalitas). Inovasi Pendidikan, 7(1), 50–62. https://doi.org/10.31869/ip.v7i1.2281
Utami, E. W. (2020). Kendala dan peran orangtua dalam pembelajaran daring pada masa pandemi COVID 19. Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana.
Wahyudi, A., Dewi, M. S., & Hidayatullah, M. F. (2022). Peran orang tua dalam membimbing anak untuk melaksanakan sholat lima waktu (studi kasus di dusun krajan desa sugihwaras kecamatan parengan kabupaten tuban). Jurnal Pedidikan Islam, 7(2), 258–265.
Winingsih, E. (2020). Peran orangtua dalam pembelajaran jarak jauh. Poskita.Co. https://poskita.co/2020/04/02/peran-orangtua-dalam-pembelajaran-jarak-jauh/
Yandi, A., Putri, A. N. K., & Putri, Y. S. K. (2023). Faktor-faktor yang mempengarui hasil belajar peserta didik (literature review). Jurnal Pendidikan Siber Nusantara, 1(1), 13–24. https://doi.org/10.38035/jpsn.v1i1.14
Yuzarion. (2017). Faktor yang mempengaruhi prestasi belajar peserta didik. Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(1), 107–117.