Analysis of The Implementation of The Independent Curriculum in Elementary School
DOI:
https://doi.org/10.37680/basica.v4i1.6164Keywords:
Interactive learning strategies, Merdeka Curriculum, and teacher development.Abstract
This research aims to analyze the implementation of the Merdeka Curriculum at SD Negeri 005 Tanjungpinang Timur, focusing on textbook availability, teaching strategies, technology use, teacher professional development, challenges, and solutions. Using interviews, observations, and document analysis, the study found that despite challenges such as resource limitations and the need for additional teacher training, the school has made efforts to overcome these obstacles. Most textbooks align with the Merdeka Curriculum, though some teachers still use older materials as references. Teachers have adopted interactive and innovative teaching strategies, utilizing technology to enhance learning. The study concludes that while the implementation is going well, some improvements and adjustments are needed. This research contributes positively to the school's educational development and can serve as a reference for other schools implementing the Merdeka Curriculum.
References
Aeni, K. (2021). Pendidikan Karakter & Merdeka Belajar: Konsep dan Aplikasi. Yogyakarta: Eiga Medi.
Ahmad Zainuri, 2023. Manajemen Kurikulum Merdeka. Bengkulu: Literasiologi.
Akhmad Fakhri, 2023. “Kurikulum Merdeka dan Pengembangan Perangkat Pembelajaran: Menjawab Tantangan Sosial dalam Meningkatkan Keterampilan Abad 21,” Prosiding Conference of Elementary Studies (CES) 2023.
Andang Heryahya, et al., 2022. “Analisis Kesiapan Guru Sekolah Dasar dalam Implementasi Kurikulum Merdeka,” Journal of Education and Instruction, Vol. 5 No. 2, pp. 548–62. DOI: https://doi.org/10.31539/joeai.v5i2.4826.
Elfrianto, I. U., Akmaluddin, & Zulkifli Amin. (2024). Manajemen Kinerja Guru dalam Konteks Kurikulum Merdeka: Peningkatan Efektivitas Pembelajaran. Medan: UMSU Press.
Hakim, M. N., & Abidin, A. A. (2024). Platform Merdeka Mengajar: Integrasi Teknologi Dalam Pendidikan Vokasi Dan Pengembangan Guru. Kharisma: Jurnal Administrasi Dan Manajemen Pendidikan, 3(1), 68–82. https://doi.org/10.59373/kharisma.v3i1.47
Ineu Sumarsih, et al., 2022. “Analisis Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar di Sekolah Penggerak Sekolah Dasar,” Jurnal Basicedu, Vol. 6 No. 5, pp. 8248–58. URL: https://media.neliti.com/media/publications/444639-none-ee780f83.pdf.
Jayanthi, R., & Dinaseviani, A. (2022). Kesenjangan Digital dan Solusi yang Diterapkan di Indonesia selama Pandemi COVID-19. Jurnal IPTEK-KOM (Jurnal Ilmu Pengetahuan dan Teknologi Komunikasi), 24(2).
Javarov, J. (2015). Factors Affecting Parental Involvement in Education: The Analysis of Literature. Khazar Journal of Humanities and Social Sciences, 18(4).
Lusiana Wulansari, Thamrin Abdullah, Eka Suhardi, dan Akbar Iskandar, 2023. Inovasi Guru di Era Merdeka Belajar. Sulawesi: Cendekiawan Inovasi Digital Indonesia.
Marheni, E., Supriyanto, T., Junaedi, A. (2023). Analisis Implementasi Kurikulum Merdeka di Sekolah Penggerak SD Negeri Randugunting 6 Kota Tegal. Journal of Elementary Education, 5(2).
Marisana, D., Iskandar, S., & Kurniawan, D. T. (2023). Penggunaan Platform Merdeka Mengajar Untuk Meningkatkan Kompetensi Guru Di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 7(1), 139–150. https://doi.org/10.31004/basicedu.v7i1.4363
Marzelni, D. A., Putri, D. S., & Delastri, Y. (2023). Analisis Pelatihan Mandiri Di Platform Merdeka Mengajar Dalam Implementasi Kurikulum Merdeka Terhadap Kompetensi Guru. An-Nizom| Jurnal Penelitian Manajemen Pendidikan Islam, 8(3), 81–90. http://dx.doi.org/10.29300/nz.v8i3.
Mujiburrahman, M., Kartiani, B. S., & Parhanuddin, L. (2023). Asesmen Pembelajaran Sekolah Dasar Dalam Kurikulum Merdeka. Pena Anda: Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 1(1), 39–48. https://doi.org/10.33830/penaanda.v1i1.5019
Nanny Mayasari, Moh. Miftahul Arifin, D. Purnomo, et al., 2022. Perencanaan Pendidikan. Banten: Sada Kurnia Pustaka.
Pawartani, T., & Suciptaningsih, O. A. (2024). Pengembangan Kompetensi Guru Untuk Mendukung Implementasi Kurikulum Merdeka. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 7(3), 2182–2191. https://doi.org/10.54371/jiip.v7i3.3478
Peraturan Menteri Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi Nomor 12 Tahun 2024. Kurikulum pada Pendidikan Anak Usia Dini, Jenjang Pendidikan Dasar, dan Jenjang Pendidikan Menengah.
Peraturan Pemerintah Nomor 57 Tahun 2021. Standar Nasional Pendidikan, sebagaimana diubah oleh Peraturan Pemerintah Nomor 4 Tahun 2022.
Saripuddin, Kusnida Indrajaya, dkk., 2023. Buku Ajar Kurikulum Merdeka SD/MI. Medan: Media Penerbit Indonesia.
Tuerah, R. M. S., & Tuerah, J. M. (2023). Kurikulum Merdeka dalam Perspektif Kajian Teori: Analisis Kebijakan untuk Peningkatan Kualitas Pembelajaran di Sekolah. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 9(19).
Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2003. Sistem Pendidikan Nasional. URL: https://pusdiklat.perpusnas.go.id/regulasi/download/6.
Wulansari, L., Abdullah, T., Suhardi, E., & Iskandar, A. (2023). Inovasi Guru di Era Merdeka Belajar. Sulawesi: Cendekiawan Inovasi Digital Indonesia.
Yaumi, M. (2021). Media dan Teknologi Pembelajaran Edisi Kedua. Jakarta Timur: Prenada Media.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Hairunnisa Hairunnisa, Sarippudin Sarippudin, Mega Riyawati

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.