Application of Sharia Marketing to the Chip Paste Marketing Strategy: A Case Study in Babadan Village Patianrowo
DOI:
https://doi.org/10.37680/jshel.v3i1.6748Keywords:
Marketing Strategy; Increasing Community Income; Sharia Marketing PerspectiveAbstract
This study discusses the Home Industry of Pasah Kripik Crafts in Babadan Village, Patianrowo District, Nganjuk, which is able to compete and excel in the market to this day. The Home Industry of Pasah Kripik Crafts has a marketing strategy to increase company revenue by prioritizing product quality. This study analyzes the marketing strategy implemented by the Home Industry of Pasah Kripik Crafts reviewed from the perspective of Sharia Marketing and the impact of the Home Industry of Pasah Kripik Crafts on increasing community income. The researcher used a qualitative method with interview, documentation, and observation data collection techniques. The results of the study showed that the marketing strategy of the Home Industry of Pasah Kripik Crafts using the sharia concept, namely theistic (Rabbaniyah), ethical (Akhlaqiyyah), realistic (Al-Waqi'iyyah), and humanities (Insniyyah) was able to increase company revenue. The conclusion of this study is that the Home Industry of Pasah Kripik Crafts business in Babadan Village, Patianrowo District, Nganjuk is able to compete in the market, and is able to increase the economy of community income.
References
Adinugraha, H. H. (2022). EKONOMI KREATIF: Konsep, Peluang, dan Strategi Pengembangan. Scientist Publishing. http://repository.uingusdur.ac.id/id/eprint/652
Ahmadi, C., & Hermawan, D. (2013). E-business & e-commerce. Yogyakarta: Andi.
Al Kausari, M. A. (2021). ETIKA BISNIS ISLAM (℡AAH SURAT AL-ISRA’AYAT 35, HUD: 84, DAN SURAT AL-‘ARAF AYAT: 34 TENTANG MEMENUHI TAKARAN DALAM TIMBANGAN). El-Umdah, 4(2), 199–211.
Alma, B., & Priansa, D. J. (2009). Manajemen bisnis syariah: Penuntun perkuliahan bagi para mahasiswa, pencerahan bagi para pedagang, pengembangan marketing syariah/spiritual marketing bagi para pengusaha. Alfabeta. https://www.researchgate.net/profile/Donni-Junipriansa/publication/341725849_Manajemen_Bisnis_Syariah_Penuntun_Perkuliahan_bagi_Para_Mahasiswa_Pencerahan_bagi_Para_Pedagang_Pengembangan_Marketing_Syariah/links/5ed0b17892851c9c5e660262/Manajemen-Bisnis-Syariah-Penuntun-Perkuliahan-bagi-Para-Mahasiswa-Pencerahan-bagi-Para-Pedagang-Pengembangan-Marketing-Syariah.pdf
Assauri, S. (1987). Manajemen pemasaran: Dasar, konsep den strategi. CV Rajawali.
Ermawati, S., & Lestari, P. (2022). Pengaruh Startup Sebagai Digitalisasi Bagi Ekonomi Kreatif di Indonesia. Transekonomika: Akuntansi, Bisnis Dan Keuangan, 2(5), 221–228.
Fadilah, N. (2020). Pengertian, Konsep, dan Strategi Pemasaran Syari’ah. Salimiya: Jurnal Studi Ilmu Keagamaan Islam, 1(2), 194–211.
Ginting, M. (2018). Pelatihan dan Pengembangan Sumber Daya Manusia. Rajawali Pers.
Hermawan, I. (2019). Teknik Menulis Karya Ilmiah Berbasis Aplikasi dan Metodologi. Hidayatul Quran.
Inglin, M. L., Indrihastuti, P., & Tanuwijaya, S. (2020). Analisis Penetapan Harga Pokok Produksi Sebagai Dasar Penentuan Harga Jual Produk [PhD Thesis, Fakultas Ekonomi dan Universitas Tribhuwana Tunggadewi]. https://rinjani.unitri.ac.id/bitstream/handle/071061/310/null%20-%20Kenji%20Jasang.pdf?sequence=1
Jannah, N. F. (2022). Analisis Strategi Pemasaran Dalam Meningkatkan Volume Penjualan Prespektif Marketing Syariah Di Masa Pandemi Covid-19 [PhD Thesis, IAIN Kediri]. https://etheses.iainkediri.ac.id/11766/
Kapoyos, A., Manongko, A., & Palangda, L. (2024). Analisis Strategi Pemasaran Dalam Meningkatkan Daya Saing UMKM (Studi Kasus Pada Usaha Telur Ayam Kampung Sejahtera di Kota Manado). Jurnal Pendidikan Ekonomi, 9(1). http://ejournal.fekon-unima.ac.id/index.php/JPE/article/view/3458
Kotler, P., & Amstrong, G. (2001a). Prinsip-prinsip Pemasaran, edisi kedelapan. Jakarta: Erlangga, 197.
Kotler, P., & Amstrong, G. (2001b). Prinsip-Prinsip Pemasaran, jilid 2, edisi ke-8. Penerbit Erlangga, Jakarta.
Lekok, H. D. W. (2015). Akuntansi Keuangan Menengah. Jakarta: Bumi Aksara (2012: Hal. 24).
Lexy, J. M. (2002). Metodologi penelitian kualitatif. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Marbun, B. N. (2003). Kamus Manajemen. Jakarta: Pustaka Sinar Harapan. Media.
Moleong, L. J. (2012). Metodologi penelitian kualitatif, Bandung. Pariwisata Pedesaan Sebagai Alternatif Pembangunan Berkelanjutan (Laporan Penelitian Hibah Bersaing Perguruan Tinggi) Yogyakarta.
Muhadjir, N. (2002). Metodologi Penelitian Kualitatif. 2000. Yogyakarta: Rake Sarasin.
Nugroho, A. P., & Rahman, A. (2022). Digitalisasi dan Keberlangsungan UMKM Kuliner Halal Selama Pandemi Covid-19. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 8(2), 1654–1660.
Oentoro, D. (2012). Manajemen pemasaran modern. Yogyakarta: Laksbang Pressindo.
Permatasari, I. R., Rachmi, A., Sinartya, J. O., & Permanasari, K. I. (2023). Pengaruh Penerapan Digital Marketing Transformation Terhadap Peningkatan Volume Penjualan Umkm Kuliner Kota Malang. Jurnal Administrasi Dan Bisnis, 17(1), 11–20.
Purwana, D., Rahmi, R., & Aditya, S. (2017). Pemanfaatan digital marketing bagi usaha mikro, kecil, dan menengah (UMKM) di Kelurahan Malaka Sari, Duren Sawit. Jurnal Pemberdayaan Masyarakat Madani (JPMM), 1(1), 1–17.
Putri, K. M., Sam, I., & Tiswiyanti, W. (2024). Financial Health Analyze of Building Construction Sub-Sector BUMN Companies on the Indonesian Stock Exchange Period. 3(3), 769–786.
Ramdan, A. (2013). Etika Bisnis dalam Islam. Jakarta: Bee Media Indonesia.
Sari, P. (2020). Analisis Home Industry Pengolahan Kerajinan Kulit Dalam Meningkatkan Pendapatan Buruh Menurut Perspektif Ekonomi Islam (Studi Pada UKM Ramando Kerajinan Kulit Bandar Jaya Kecamatan Terbanggi Besar Kabupaten Lampung Tengah) [PhD Thesis, UIN Raden Intan Lampung]. http://repository.radenintan.ac.id/10867/1/SKRIPSI%202.pdf
Shinta, A., & MP, I. (2011). Manajemen Pemasaran. Malang. Universitas Brawijaya Press (UB Press).
Sula, M. S., & Kartajaya, H. (2006a). Syariah marketing. Mizan Pustaka. https://books.google.com/books?hl=id&lr=&id=zo9N4Z64TywC&oi=fnd&pg=PR5&dq=Hermawan+Kartajaya+dan+Muhammad+Syakir+Sula,+Syariah+Marketing,+Bandung:+Mizan+Pustaka,+2006.&ots=DpPBRrzQVu&sig=RGL626kaLkFQNxRBsEWSVI3-YTA
Sula, M. S., & Kartajaya, H. (2006b). Syariah marketing. Mizan Pustaka. https://books.google.com/books?hl=id&lr=&id=zo9N4Z64TywC&oi=fnd&pg=PR5&dq=Sula,+Muhammad+Syakir.+Amanah+Bagi+Bangsa:+Konsep+dan+Sistem+Ekonomi+Syariah+(Jakarta:+&ots=DpPBRrzWOs&sig=Ed8ppzE0JQYbH0Y9sTgm_pJ-sx0
Umar, H. (2001). Strategi Managemen: Konsep, Teori dan Teknik Menganalisis Manajemen Strategis Strategic Business Unit Berdasarkan Konsep Michael R. Porter, Fred R. David, Dan Wheelen-Hunger. PT. Gramedia Pustaka Utama. Jakarta.
Wawancara dengan ibu markamah pegawai Home Industry Kerajinan Pasah Kripik
Wawancara dengan Nizar marketing / pemilik Home Industry Kerajinan Pasah Kripik
Yanti, W. I. P. (2019). Pengaruh inklusi keuangan dan literasi keuangan terhadap kinerja UMKM di kecamatan moyo utara. Jurnal Manajemen Dan Bisnis, 2(1). http://jurnal.uts.ac.id/index.php/jmb/article/view/305
Zein, A. (2011). Strategi Genius Marketing Ala Muhammad. Yogyakarta: Diva Press.