Bimbingan Belajar Matematika Penjumlahan dan Pengurangan di Bimbel Baskara Dusun Krajan Sidoharjo Pulung Ponorogo Dengan Menggunakan Metode Jarimatika oleh Mahasiswa KPM INSURI Ponorogo Kelompok 8

  • Rino Retnaning Siwi Institut Agama Islam Sunan Giri Ponorogo
  • Medina Nur Asyifa Purnama Institut Agama Islam Sunan Giri Ponorogo
Keywords: Baskara tutoring, addition and subtraction, the Jarimatka method

Abstract

The purpose of baskara tutoring in community service activities (KPM) is to improve student learning outcomes, at the elementary school level, in completing addition, subtraction, and multiplication operations using the Jarimatics method. In accompanying this activity the author uses the ABCD (Asset Based Community Development) approach. The ABCD method is the ABCD (Asset-Based Community Development) approach, which is a paradigm in community service, the principle of the ABCD approach is that everything leads to the context of understanding and internalizing assets, their potential, strength, and utilization independently and optimally. The result of this community service is to motivate children to learn mathematics during the school holidays, because they can learn while playing so that mathematics can be more fun. In addition to filling school holidays, this learning assistance activity is also to minimize children's use of gadgets or cellphones. Activities are carried out at night after the evening prayer, ending before the evening call to prayer.

References

Asih, N. M. (2009). Penerapan Metode Jarimatika untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Penjumlahan dan Pengurangan pada Siswa Kelas 1 dan 2 SDN 6 Sesetan, Denpasar Selatan. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 7.
Evayenny, Jaya Putra, N. L., & Ayuningrum, S. (2021). Penyuluhan Metode Pembelajaran Matematika Menyenangkan di SD Negeri 01 Karet Kuningan. Prima Abdika, 15.
Husna, A. (2017). Pelatihan Penggunaan Metode Jarimatika untuk Menanamkan Konsep Cara Mudah Menghitung Perkalian pada Siswa Sekolah Dasar RW. 01 Kelurahan Kibing. Minda Baharu, 22.
Mulyani, N. M., & Moniksu, M. S. (2020). Metode Menyenangkan Belajar Penjumlahan dan Pengurangan pada Anak SD. Jurnal Pendidikan Dasar, 4.
Nur Fausia, d. (2020). TAKTIKJAR (Otak Atik Jari). Bandung: Media Sains Indonesia.
Nela, (5 Juli 2023 pkl, 10.00). Wawancara (anak SD domisili Sidoharjo). Pulung, Ponorogo
Nur, S. F. (2013, Januari). Meningkatkan Kemampuan Berhitung Awal melalui Permainan Kubus Bergambar Pada Anak Kelompok B3 di TK Plus Tunas Bangsa Sooko Mojokerto. PAUD Terata, II, 2.
Prasetyono, D. S. (2008). Memahami Jarimatika Untuk Pemula. Yogyakarta: Diva Press.
Rahayu, D. S. (2016, Juli). Pelatihan Jarimatika Bagi Ibu-Ibu di Bendoagung Kab. Trenggalek sebagai Bekal Mendampingi Siswa Belajar Matematika Di rumah. J-ADIMAS (Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat), V, 17.
Sitio, T. (2017, April-September). Penerapan Metode Jarimatika untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas I SDN 003 Pagaran Tapah Darussalam Kabupaten Rokan Hulu. Jurnal Primary, VI, 148.
Sujarwo. (2020, Juni). Upaya Meningkatkan Minat dan Hasil Belajar Mengalikan dan Berbagai Bentuk Pecahan melalui Penerapan Teknik Jarimatika Pada Siswa Kelas V SDN 2 Giritirto Semester 2 Tahun Pelajaran 2018/2019. Jurnal Pendidikan EMPIRISME, VII, 103. 188
Sunar, D. P. (2008). Memahami Jarimatika untuk Pemula. Yogyakarta: Diva Press.
Umam, M. K. (2019). Penggunaan metode Jarimatika dalam Meningkatkan Motivasi Belajar. Jurnal PGMI, 64-65
Published
2023-08-23
Abstract views: 143 , PDF downloads: 126