Pendampingan Pengembangan Literasi Melalui Sudut Baca dan Eksta Teras Mimpi dalam Meningkatkan Pendidikan di Tegalrejo Kecamatan Pulung Ponorogo

  • Widodo Widodo Institut Agama Islam Sunan Giri Ponorogo
  • Mariana Mariana Institut Agama Islam Sunan Giri Ponorogo
Keywords: Development assistance, human resource potential, improving education

Abstract

The mentoring program for the development of human resource potential in improving elementary school education at SDN 2 Tegalrejo in Tegalrejo Pulung Ponorogo. The problems they face are related to improving education at SDN 2 Tegalrejo, namely a lack of interest in reading, a lack of students' understanding of learning material, so this mentoring program is intended to assist SDN 2 Tegalrejo students in developing their potential. The method used to overcome these problems is the provision of reading corners, dream terraces, and teaching KPM. The results of this service provide an understanding of the importance of reading for children and the importance of children's additional learning outside of school hours.

References

Agustinova, D. E. (2015). Hambatan Pendidikan Karakter Di Sekolah Islam Terpadu (Studi Kasus Sdit Al Hasna Klaten). ISTORIA: Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sejarah.
Darmono. (2017). Perpustakaan Sekolah: Pendekatan Aspek Manajemen dan Tata Kerja. Grasindo.
Djaafar, T. Z. (2001). Pendidikan Non Formal Dan Peningkatan Sumber Daya Manusia Dalam Pembangunan. Padang : Penerbit FIP UNP Aksara.
Faizah, D. U., Sufyandi, S., Anggriani, L., Waluyo, Dewayani, S., Muldian, W., & Roosaria, D. R. (2016). Panduan Gerakan Literasi Sekolah di Sekolah Dasar. Direktorat Pembinaan Sekolah Dasar.
Handitya, B. (2018). Peran Pendidikan Dalam Membangun Moral Bangsa Di Era Disrupsi. Prosiding Seminar Nasional Jurusan Politik Dan Kewarganegaraan.
Hasibuan, Malayu, S.P. 2007. Manajemen Sumber Daya Manusia. Jakarat: Bumi
Hendriani, Nuryani, & Ibrahim. (2018). Pedagogik Literasi Kritis; Sejarah, Filsafat Dan Perkembangannya Di Dunia Pendidikan. Jurnal Ilmu Pendidikan, 55(5), 503–510. https://doi.org/https://ejournal.upi.edu/index.php/pedagogia/article/view/10811/pdf
I Wayan Cong Sujana. (2019). Fungsi Dan Tujuan Pendidikan Indonesia. ADI WIDYA Jurnal Pendidikan Dasar.
Irianto, P. O., & Febrianto, L. Y. (2017). Pentingnya penguasaan literasi bagi generasi muda dalam menghadapi MEA. In The 1st Education and Language International Conference Proceedings Center for International Language Development of Unissula (pp. 640-647). Semarang: Universitas Islam Sultan Agung Semarang. Retrivied from jurnal.unissula.ac.id/index.php/ELIC/article/download/1282/989
Kemenperin. (2014). Pemerataan Pembangunan Industri. www.ppi.kemenperin.go.id.
Kurniawan. (2015). Pelaksanaan program motor keliling TBM Mata Aksara di desa Umbulmartani, Ngemplak, Sleman, Yogyakarta. Jurnal Elektronik Mahasiswa PLS Vol. 5, 320 No. 8, hal. 321. Retrivied from https://core.ac.uk/display/78034012
Lazwardi, D. (2017). Manajemen Kurikulum Sebagai Pengembangan Tujuan Pendidikan. Idarah: Jurnal Pendidikan Islam.
Mckool, S. S. (2000). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Keputusan Membaca: Investigasi Terhadap Kebiasaan Membaca Diluar Sekolah Siswa Kelas V. Jurnal Peningkatan Membaca.
Sodik, F. (2020). Pendidikan Toleransi Dan Relevansinya Dengan Dinamika Sosial Masyarakat Indonesia. Tsamratul Fikri.
UURI No. 20 Tahun 2003. Sistem Pendidikan Nasional. Bandung: Fokusmedia.
Published
2023-08-31
Abstract views: 82 , PDF downloads: 82