Pendampingan dalam Membentuk Kesadaran Digital di SDIE Hidayatul Ummah

  • Nabila Jauharotul Hanifa Institut Agama Islam Negeri Ponorogo; Indonesia
  • Muhammad Yafi Multazam Institut Agama Islam Negeri Ponorogo; Indonesia
  • Na’imatul Fathin Institut Agama Islam Sunan Giri Ponorogo; Indonesia
  • Muhammad Rizqi Mahfudi Institut Agama Islam Negeri Ponorogo; Indonesia
  • Nurul Malikah Institut Agama Islam Negeri Ponorogo; Indonesia
Keywords: Pendampingan, Digital, Masyarakat

Abstract

This research aims to determine assistance in forming digital awareness at the Hidayatul Ummah Magetan Islamic Elementary School. This is important to research because students need assistance in forming technological awareness. This research was carried out using a qualitative approach, data was collected by observation, interviews and documentation. Results show that student mentoring efforts play an important role in forming digital awareness, with a focus on understanding risks, responsible use of technology, and developing critical skills in facing digital challenges. Teachers also provide collaborative assistance with parents in successfully forming good digital awareness for children.

References

Effendi, D., & Wahidy, D. A. (2019). Pemanfaatan Teknologi Dalam Proses Pembelajaran Menuju Pembelajaran Abad 21. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Program Pascasarjana Universitas Pgri Palembang, 125–129.
Fathira, V., Zuriati, D., Maspufah, M., Asril, L. Z., Putri, N. A. J., & Anjelia, R. (2024). Membangun Kesadaran Literasi Digital dan Kecerdasan dalam Menangkal Hoaks pada Siswa SMA IT Fadhilah. Jurnal Pengabdian Masyarakat Bangsa, 1(12), 3346–3353.
Fitriyani, & Mukhlis, S. (2021). Urgensi Penggunaan Digital Literasi Dalam Pelaksanaan Pendidikan Dimasa Pandemi: Systematic Literature Review. Jurnal Dikoda, 2(1), 13–20.
Kurniawati, W., & Setyaningsih, R. (2022). Manajemen Stress Pada Mahasiswa Tingkat Akhir dalam Penyusunan Skripsi. Jurnal An-Nur: Kajian Pendidikan Dan Ilmu Keislaman, 8(2), 325–328.
Manik, J. S. (2022). Peran Guru dalam Menjaga E-Safety Peserta Didik di Era Teknologi Digital di Indonesia. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(4), 5098–5108.
Muhasim, M. (2017). Pengaruh Tehnologi Digital terhadap Motivasi Belajar Peserta Didik. Palapa, 5(2), 53–77.
Noor, Z. Z. (2015). Metodologi Penelitian Kualitatif dan Kuantitatif: Petunjuk Praktis Untuk Penyusunan Skripsi, Tesis, dan Disertasi. Deepublish.
Sabatti, P. H. P. D. A. D. (2024). Menjadi Manusia Berkesadaran di Era Digital. In Suksma: Jurnal Psikologi Universitas Sanata Dharma (Vol. 5, Issue 1, pp. 1–4).
Sihotang, J. S. (2022). Mengenal Kesadaran Literasi Digital. Jurnal Pengadaan Indonesia, 1(1), 35–39.
Siswantara, Y. (2021). Kesadaran Digital Sebagai Pengembangan Karakter Kebangsaan Di Abad 21. Linggau Journal Science Education, 1(1), 1–14.
Tekege, M. (2017). Pemanfaatan Teknologi Informasi dan Komunikasi dalam Pembelajaran SMA YPPGI Nabire. Jurnal Teknologi Dan Rekayasa, 2(1), 40–52.
Trisudarmo, R., Wati, D. P., & Irawan, D. (2023). Peningkatan Kesadaran Dan Penerapan Etika Digital Di. Jurnal Pasopati, 5(3), 117–124.
Zakariah, M. A., Afriani, V., & Zakariah, M. (2020). Metodologi Penelitian Kualitatif, Kuantitatif, Action Reseacrh, Reseacrh and Development (RnD). Yayasan Pondok Pesantren Al Mawaddah Warrahmah.
Published
2024-07-08
Section
Articles
Abstract views: 31 , PDF downloads: 33