Problematika Guru Dalam Pengunaan Vidio Youtube Sebagai Media Pembelajaran di SMPN 1 Sidorejo
Abstract
The purpose of this research is to examine the problems of internal teachers using YouTube videos as learning media at SMPN 1 Sidorejo, so this research is important to do. This type of research is descriptive research with a qualitative approach. Collection method data using interviews, observation, and documentation with using research tools in the form of interview guides. Data obtained in research, it is researched descriptively by means of reduction, presentation, and drawing conclusions. The results of this research on problems that identified can be used as a reference for teachers to solve problems when using YouTube videos as a medium for learning and achieving higher quality learning. The limitations of this research are: teacher problems in the realm of junior high school learning at SMPN 1 Sidorejo.
References
Adam, Steffi. (2015). Pemanfaatan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi Bagi Siswa Kelas X SMA Ananda Batam. CBIS JOURNAL, Vol. 3, No. 2.
Afrizal. (2020). Pengaruh Kompetensi Pedagogik dan Media Pembelajaran Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Fikih di MTs Negeri 1 Kota Padang. Jurrnal Pendidikan Islam, Vol. 7, No. 1.
Anggraini, Dyah Ayu. (2021). Mengatur Waktu Belajar pada Siswa Sekolah Menengah Pertama Negeri 1 Piyungan Bantul, Jurnal Pendidikan Islam, Vol. 4, No. 1.
Aprilianti, Yoki. (2019). Kualitas Pelayanan Kesehatan Di Pusat Kesehatan Masyarakat Kembang Seri Kecamatan Talang Empat Kabupaten Bengkulu Tengah. Jurnal Professional VIS UNIVED, Vol. 6, No. 1.
Astuti, Dwi. (2021). Pemanfaatan Vidio Youtube Sebagai Media Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di Era Digitalisasi. Jurnal Ilmiah Pendidikan Islam (JIPI), Vol. 7, No. 1.
B., Pratiwi & Hapsari. (2020). Analisis Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi Melalui Pemanfaatan YouTube sebagai Media Pembelajaran Bahasa Indonesia, Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, No. 4, Vol. 2.
Baihaqi. (2020). Problematika Guru dalam Penggunaan Vidio Youtube sebagai Media Pembelajaran di Sekolah Dasar, Jurnal Mimbar Pendidikan Indonesia, Vol. 12, No. 1.
Hendrawan, Aria dkk, (2022). Pemanfaatan Platform Youtube Sebagai Media Pembelajaran Bagi Guru-Guru Kelompok Kerja Madrasah (KKM) MA Ma’arif Kabupaten Demak. Jurnal Tematik, Vol. 4, No. 1.
Hendrawan, Aria. (2022). Pemanfaatan Platform Youtube Sebagai Media Pembelajaran Bagi Guru-Guru Kelompok Kerja Madrasah (KKM) MA Ma’arif Kabupaten Demak, Jurnal Tematik, Vol 4, No. 1.
K. S., Diputra, Tristiantari, N. K. D., dan Jayanta, I. N. L. (2020). Gerakan Literasi Digital bagi Guru-Guru Sekolah Dasar. JCES: Journal of Character Education Society, Vol. 3, No. 1.
Lubis, N.F. (2022). Hubungan Pemanfaatan Media Pembelajaran Interaktif Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Simulasi Digital Kelas X Smks 8 Grakarsa Kota Bengkulu. Vol. 3, No. 1.
Mahmudah, Anna Fadilatul dkk. (2023). Pemanfaatan Media Youtube Dalam Pembelajaran IPA Materi Tata Surya di SD/MI”, Limas PGMI, Vol. 04, No. 01.
Meirani. (2021). Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhu Keputusan Konsumen dalam Memilih Platform Streaming Vidio Online d Indonesia. Jurnal Administrasi Bisnis, Vol. 12, No. 2.
Melingmoto, Maklonia. (2019). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran dalam Dunia Pendidikan. INDONESIAN JOURNAL OF PRIAMRY EDUCATION, Vol. 3, No. 1.
Ningsih, Sutria. (2020). Teachers’ Problems in Using Information and Communication Technology (ICT) and its Implications in Elementary Schools, JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), Volume 4 Nomor 3.
Nurrita, Teni. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. MISYKAT, Vol. 3, No. 1.
Puspita Sari, Ni Wayan Nita. (2021). Problematika Guru dalam Penggunaan Vidio Youtube sebagai Media Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Mandiri, Vol. 8, No. 1.
Rahayu, Aryuna Dini. (2021). Sarana dan Prasarana Dalam Mendukung Pembelajaran Daring Pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Inspirasi Manajemen Pendidikan, Vol. 9 No. 1.
Rahmadi. (2011) Pengantar Metodologi Penelitian, Banjarmasin: Antasari Press.
Ramadhina, Destya. (2022). Problematika Guru dalam Penggunaan Video Youtube sebagai Media Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jurnal Mimbar Ilmu, Vol. 27, No. 1.
Rezaldi, Muhammad Rizky. (2021). Profesionalisme Guru Cerminan Kualitas Pendidikan, Seri Publikasi Pembelajaran, Vol. 1 No. 2.
S. D., Putri dan Citra, D. E. (2019). Problematika Guru dalam Menggunakan Media Pembelajaran pada Mata Pelajaran IPA. IJSSE: Indonesian Journal of Social Science Education, Vol. 1, No. 1.
S. M, Risky. (2019). Analisis Penggunaan Media Video pada Mata Pelajaran IPA di Sekolah Dasar. Sekolah Dasar: Kajian Teori Dan Praktik Pendidikan, Vol. 28, No. 2.
Sadriani, Andi dkk. (2023). Peran Guru Dalam Perkembangan Teknologi Pendidikan di Era Digital, Prosiding Seminar Nasional.
Simanjutak, Sorta dkk. (2023). Analisis Kesulitan Guru dalam Penerapan Aplikasi Youtube Pada Kegiatan Belajar Mengajar di Sekolah Dasar, Paedagogi: Jurnal kajian Ilmu Pendidikan, Vol. 9 No. 1.
Sukmadinata, N. (2017). Metode Penelitian Pendidikan, Bandung, PT. Remaja Rosdakarya.
Sulaiman. Z, (2017). Pemanfaatan Media Internet dalam Pembelajaran PPKN bagi Siswa Kelas XI. Jurnal Civic Hukum, 2 (2).
Syarifuddin. (2020). Media Pembelajaran dalam Proses Belajar Mengajar. Jurnal Untirta, Vol. 5, No. 2.
Wahyudi, Dwi Eko. (2020). Pemanfaatan Media Youtube untuk Pembelajaran Mendongeng Era Digital. Jurnal riset dan Inovasi Pendidikan, Vol. 4, No. 1.
Wulandari, Mega. (2019). Pemanfaatan Media Pembelajaran Vidio Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPS di SMP Negeri 1 Sukoharjo. Jurnal Ilmiah, Vol. 5, No. 1.
Yulianto, A.R Fajar. (2018). Generasi Milenial dan Konten Youtube: Sebuah Kajian Tentang Minat Baca dan Gaya Hidup. Jurnal Ilmu Komunikasi, Vol. 5, No. 2.
Copyright (c) 2024 rifqi dadhillah auliya
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.