Pembelajaran Bahasa Arab dengan Menggunakan E-Learning Berbasis Moodle Learning Arabic Using Moodle-Based E-Learning Section Articles

##plugins.themes.academic_pro.article.main##

Siti Alfi Aliyah
Primasti Nur Yusrin Hidayanti

Abstract

This study examines the use of Moodle-Based E-Learning in Arabic Learning. The purpose of this study is to define and explain how Moodle-based e-learning can be used in learning Arabic. An analytical descriptive strategy based on a literature review was used as a research method. According to research findings, many students feel bored during the Arabic learning process, so it is necessary to make interesting and interactive media. One of the interesting uses of learning media in supporting education today is Moodle-based e-learning because Moodle has a number of unique and interesting features in supporting the learning process. Therefore, the use of moodle-based e-learning is very suitable for use in learning Arabic, given that currently the world of education cannot be separated from technology and internet networks, besides that there are many educational institutions that have been facilitated by infrastructure in utilizing existing technology.

##plugins.themes.academic_pro.article.details##

How to Cite
Aliyah, S., & Hidayanti, P. (2022). Pembelajaran Bahasa Arab dengan Menggunakan E-Learning Berbasis Moodle. Aphorisme: Journal of Arabic Language, Literature, and Education, 3(1), 80-95. https://doi.org/10.37680/aphorisme.v3i1.1447

References

Abusiri, Ekawati, & Khotimah, S. H. (2019). Implementasi E-Learning Dalam Upaya Meningkatkan Kreativitas Dosen Dan Mahasiswa Di STAI Al-Hikmah Jakarta. HIKMAH, Vol. XV(1).
Allen, & Michael. (2013). Michael Allen’s Guide to E-learning. John Wiley & Sons.
Astuti, W. (2018). Pemanfaatan Media Berbasis E-Learning Dalam Pembelajaran Bahasa Arab. IHTIMAM: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, Vol.1(2).
Atikah, R.-, Prihatin, R. T., Hernayati, H., & Misbah, J. (2021). Pemanfaatan Google Classroom Sebagai Media Pembelajaran Di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Petik, Vol.7(1).
Daryanto. (2010). Media Pembelajaran: Perannya Sangat Penting Dalam Mencapai Tujuan Pembelajaran. Gava Media.
Hasyim Asy’ari, & Sari, N. I. (2020). Aplikasi Pembelajaran Pusat Program Mingguan (PPM) Dalam Meningkatkan Kemampuan Berbicara Bahasa Arab (Maharah Al-Kalam) Siswa Di MTS Al-Qodiri 1 Jember (Prodi Kelas Unggulan). Lisan An Nathiq: Jurnal Bahasa Dan Pendidikan Bahasa Arab, Vol.1(2).
Hidayah, I., & Kusumaningrum, N. (2021). Model Pembelajaran Bahasa Arab Berbasis Internet. El-Jaudah: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Arab, Vol.II(1).
Irawan, R., & Surjono, H. D. (2018). Pengembangan E-Learning Berbasis Moodle Dalam Peningkatkan Pemahaman Lagu Pada Pembelajaran Bahasa Inggris. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, Vol.5(1).
Khomsah, A. F., & Muassomah, M. (2021). Penerapan E-Learning Dalam Pembelajaran Bahasa Arab Di Masa Pandemi. Tarbiyatuna: Jurnal Pendidikan Ilmiah, 6(1).
Kurniawan, R. (2015). Rancang Bangun Sistem Pembelajaran Jarak Jauh (E-Learning) Pada SMA Negeri Karang Dapo. JTI, Vol.7(1).
Munir. (2009). Pembelajaran Jarak Jauh Berbasis Teknologi Informasi Dan Komunikasi. Alfabeta.
Ninoersy, T., & Akmal, S. (2020). Penerapan Pola Perkuliahan Muhadatsah Melalui Metode Debat Aktif Pada Prodi Pendidikan Bahasa Arab Fakultas Tarbiyah Dan Keguruan Uin Ar-Raniry Banda Aceh. Jurnal Ilmiah DIDAKTIKA: Media Ilmiah Pendidikan Dan Pengajaran, 20(2).
Nuha, U. (2016). Ragam Metodologi & Media Pembelajaran Bahasa Arab I. Diva Press.
Nursalam, & Efendi, F. (2008). Pendidikan Dalam Keperawatan. Salemba Medika.
Prakoso, K. S. (2005). Membangun E-Learning dengan Moodle. Andi Offset.
Rani, S. A. (2017). Pembelajaran Bahasa Arab Berbasis Teknologi Informasi Dan Komunikasi. At-Ta’dib, Vol.XI(2).
Rusman. (2010). Model-Model Pembelajaran. PT Raja Grafindo Persada.
Ruwaida. (2018). Pengembangan E-Learning Mata Pelajaran Bahasa Arab Berbasis Aplikasi Moodle Untuk Siswa Kelas X MA Mu’allimat Nahdlatul Wathan Pancor Lombok Timur NTB. Tarbawi, Vol.7(7).
Setiawardhani, R. T. (2013). Pembelajaran Elektronik (E-learning) Dan Internet Dalam Rangka Mengoptimalkan Kreativitas Belajar Siswa. Edunomic, Jurnal Ilmiah Pend. Ekonomi, Vol.1(2).
Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D). Alfabeta.