Perbedaan Frasa dalam Bahasa Al-Qur'an dan Bahasa Arab

##plugins.themes.academic_pro.article.main##

Muhammad Arifin Ilham
Hikmah Maulani

Abstract

This research aims to analyze the differences in phrases between the Koran and Arabic in linguistic and literary contexts. The method used is a comparative analysis of phrase structures in the two languages, by reviewing aspects of syntax, semantics and pragmatics. The research results show that although the Koranic language has the same roots as Arabic, its use has its own characteristics that reflect the beauty and excellence of the Koranic literature. There are 17 differences found between these two languages including the use of words, sentence patterns and language conventions that are unique to the language of the Koran. It is hoped that this research will provide a deeper understanding of the language of the Koran as well as contribute to the study of Arabic linguistics and literature in general.

##plugins.themes.academic_pro.article.details##

How to Cite
Ilham, M., & Maulani, H. (2024). Perbedaan Frasa dalam Bahasa Al-Qur’an dan Bahasa Arab. Aphorisme: Journal of Arabic Language, Literature, and Education, 5(1), 54-63. https://doi.org/10.37680/aphorisme.v5i1.4348

References

Adlini, M. N., Dinda, A. H., Yulinda, S., Chotimah, O., & Merliyana, S. J. (2022). Metode Penelitian Kualitatif Studi Pustaka. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 6(1), 974–980. https://doi.org/10.33487/edumaspul.v6i1.3394
Aman, M. (2021). Bahasa Arab Dan Bahasa Al-Qur’an. Tadarus Tarbawy, 3(1), 300–308.
Apriwanto. (2019). Tadhad: Fenomena Sosio-Kultural dalam Bahasa Arab. Jurnal Bahasa Dan Sastra Arab, 11(1), 32–45.
Ariffin, M. T., & Ahmad, S. Z. (2021). Pembelajaran Bahasa Arab dalam Kalangan Pesalah Juvana Di Sekolah Agama (Jaim) Henry Gunrney, Telok Mas, Melaka. Jurnal Islam Dan Masyarakat Kontemporari, 22(1), 36–52.
Asy’ari, H. (2016). Keistimewaan Bahasa Arab sebagai Bahasa Al-Qur’an. Jurnal Manajemen PendidikanIslam(Nidhomul Haq), 1(1), 21–28.
Dewi, I. S. (2016). Bahasa Arab Dan Urgensinya dalam Memahami Al-Qur’an. Kontemplasi: Jurnal Ilmu-Ilmu Ushuluddin, 4(1), 39–50.
Fadillah, N., Azahra, B., Sapri, Daulay, F. A., Manjuntak, M. H., Adilla, N., Harahap, A. F., & Sabrina, T. (2024). Keistimewan Bahasa Arab Sebagai Bahasa Al-Qur’an. Atmosfer: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, Budaya, Dan Sosial Humaniora, 2(1), 147–155.
Hadi, N. (2015). Kontribusi al-Qur’an terhadap Perkembangan Bahasa Arab. El-Furqania : Jurnal Ushuluddin Dan Ilmu-Ilmu Keislaman, 1(1), 121–137.
Khaeroni, C. (2017). Sejarah Al-Qur’an (Uraian Analitis, Kronologis, dan Naratif tentang Sejarah Kodifikasi Al-Qur’an). Historia : Jurnal Program Studi Pendidikan Sejarah, 5(2), 195. https://doi.org/10.24127/hj.v5i2.957
Khoiriyatunnisa, L., Asfar, D. A., & Syahrani, A. (2022). Analisis Semantik Makna Kata /Nashara/نصر dan Derivasinya Dalam Al-Qur’an. Diwan :Jurnal Bahasa Dan Sastra Arab, 8(2), 208–219.
Latif, A., Shiddiq, J., Hidayat, A. F. S., Mahdi, R., & Amin, I. (2022). Keutamaan Aspek Linguistik Bahasa Arab Menurut Pemiikiran Ibnu Katsir. Hijai - Journal on Arabic Language and Literature, 5(1), 42–55.
Nuha, M. (2022). Analisis Majas Elipsis dalam Al-Qur’an Dan Frasa Bahasa Arab. Jurnal Bahasa Lingua Scientia, 14(1), 1–15.
Nuha, M. A. U., & Musyafa’ah, N. (2022). Analisis Majas Elipsis Dalam Al-Qur’an Dan Frasa Bahasa Arab. Jurnal Bahasa Lingua Scientia, 14(1), 1–15.
Nurbayan, Y. (2014). Pengaruh Struktur Bahasa Arab Terhadap Bahasa Indonesia Dalam Terjemahan Al-Qur’an. Arabiyat : Jurnal Pendidikan Bahasa Arab Dan Kebahasaaraban, 1(1), 22–28.
Osman, R. B. A. H., & Hassan, M. I. A. (2022). Keistimewaan Bahasa Arab Sebagai bahasa al-Quran dan Kepentingan Menguasainya Bagi Para Mufassirīn. Al-Hikmah International Journal for Islamic Studies & Human Sciences, 5(2), 325–342.
Risna, Safriana, Abdullah, Ilmi, N., Rahmah, W. P., & Maysarah, S. A. (2023). Keistimewaan Bahasa Arabsebagai Bahasa Al Qur’an. Al-Muallaqat: Journal Of Arabic Studies, 2(2), 1–14.
Ruslan, & Musbaing. (2023). Pembelajaran Bahasa Arab dengan Pendekatan TafsirAl-Qur’an. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 12(3), 215–230.
Salida, A., & Zulpina, Z. (2023). Keistimewaan Bahasa Arab sebagai Bahasa Al-Quran dan Ijtihadiyyah. SATHAR : Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Arab, 1(1), 23–33.
Sidiq, H. M. (2022). Pembelajaran Bahasa Arab Secara Daring Di Masa Pandemi Covid-19. Indonesia. Sibatik Journal : Jurnal Ilmiah Bidang Sosial, Ekonomi, Budaya, Teknologi, Dan Pendidikan, 1(10), 2013–2030.
Sya’bani, M. Z., & Haz, Q. A. Bin. (2023). Relevansi Bahasa Arab dalam Dakwah : Refleksi atas kedudukan bahasa Arab sebagai bahasa Al-Quran (Tinjauan Literatur). Ath-Thariq ; Jurnal Dakwah Dan Komunikasi, 7(1), 97–110.
Yostiroh, S. (2022). Urgensi Bahasa Arab dalam Memahami Al-Qurán. Ulumul Qur’an: Jurnal Ilmu Al-Qur’an dan Tafsir.