Efektivitas Metode Imlā’ Manẓūr dalam Meningkatkan Keterampilan Menulis Bahasa Arab Siswa Madrasah Tsanawiyah

##plugins.themes.academic_pro.article.main##

Susanti Susanti
Syamsuddin Asyrofi

Abstract

The lack of use the writing skills method raises several obstacles experienced by students, including weaknesses in understanding the basics of Arabic writing and difficulty in answering Arabic questions. Therefore, it is necessary to improve learning as an effort to improve writing skills by applying the imla’ manzur method. This research is an experimental study with a pretest-posttest control group design model, aimed at finding out the effectiveness of the imla’ manzur method. Data collection techniques in this study used observation, tests, questionnaires, interviews, and documentation. Then the validity of the data is tested using the independent sample t-test. The results obtained were that in the experimental class the mastery of Arabic writing skills of students after applying the imla’ manzur method had increased the average value from 52.08 to 78.57. Then, the results of the independent sample t-test showed a significant difference in the mastery of Arabic writing skills in the experimental class and the control class 0.000 < 0.05 after treatment, so that the conclusion of this study based on the data obtained showed that the application of the imla’ manzur method was effective in improving students Arabic writing skills. Evidenced by a significant increase in learning outcomes, student enthusiasm when taking turns to write vocabulary and sentences in Arabic on the board, as well as growing sensitivity of student analysis of Arabic writing skills.

##plugins.themes.academic_pro.article.details##

How to Cite
Susanti, S., & Asyrofi, S. (2020). Efektivitas Metode Imlā’ Manẓūr dalam Meningkatkan Keterampilan Menulis Bahasa Arab Siswa Madrasah Tsanawiyah. Aphorisme: Journal of Arabic Language, Literature, and Education, 1(2), 1-22. https://doi.org/10.37680/aphorisme.v1i2.439

References

Ahmad, M. A. (1979). Thuruq Ta'lim A-Lughah Al-Arabiyah. Kairo: Maktabah Al-Nahdah.
Alhadad, A. (2019, Januari 8). Wawancara Pribadi Guru Mata Pelajaran Bahasa Arab. (Susanti, Pewawancara)
Arikunto, S. (2010). Prosedur Penelitian , Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: PT Rineka Cipta.
Effendy, A. F. (2017). Metodologi Pengajaran Bahasa Arab. Malang: MISYKAT.
Faizah, N. (2014). Implementasi Metode Imla' Untuk peningkatan Keaktifan Belajar Bahasa Arab Siswa Kelas VII A MTs Negeri Seyegan. Yogyakarta: UIN Sunan Kalijaga.
Fakhrurrozi, A., & Mahyudin, E. (2012). Pembelajaran Bahasa Arab. Jakarta Pusat: Direktoral Jenderal Pendidikan Islam Kementrian Agama.
Hamid, A. (2010). Mengukur Kemampuan bahasa Arab Untuk Studi Islam . Malang : UIN Maliki Press.
Hasan, M. I. (2013). Analisis Data Penelitian Dengan Statistik. Jakarta: Bumi Aksara.
Hasani, Z. F. (2013). Penerapan Metode Imla' Untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Siswa Kelas VII C MTs Muhammadiyah 02 Pemalang. Lisanul Arab, Vol. 2, No. 1: 57-64.
Hermawan, A. (2018). Metodologi Pembelajaran Bahasa Arab. Bandung: Rosda Karya.
Iskandarwassid, & Sunendar, D. (2008). Strategi Pembelajaran Bahasa. Bandung : UPI dan Rosda Karya.
Kesuma, H. G., & Fauziyah, A. (2016). Penerapan Metode Imla' Untuk Meningkatkan Keterampilan Menullis Bahasa Arab Peserta Didik Kelas X SMA IT Pondok Pesantren Al-Mujtama' Al-Islami Karang Anyar Lampung Selatan. Al Bayan, Vol. 8, No. 2: 33.
Khafidh, M. (2016). Implementasi Metode Imla' Sebagai Peningkatan Kemampuan Menulis Pada Mata Pelajaran Bahasa Arab Kelas VII SMP IT Abu Bakar Umbulharjo Yogyakarta. Yogyakarta: UIN Sunan Kalijaga.
Munjiah, M. (2009). Imla' Teori dan Terapan. Malang: UIN Malang Press.
Mustofa, B., & Hamid, A. (2016). Metode Dan Strategi Pembelajaran Bahasa Arab. Malang: UIN Maliki Press.
Ni'mah, K. (2018). Implementasi Media Papan Mahir Bahasa Arab Dalam Pembelajaran Maharah Kitabah. DAR EL-ILMI, Vol. 5, No. 2: 94.
Nuha, U. (2012). Metodologi Super Efektif Pembelajaran Bahasa Arab. Yogyakarta: Diva Press.
Rahmi, N. (2018). Pengembangan Materi Qawa'id Al Imla' Sebagai Penunjang Mata Kuliah Kitabah (Studi Pada Mahasiswa Jurusan PBA Fakultas Tarbiyah IAIN Metro. An-Nabighoh, Vol. 20, No. 1: 120.
Sadjad, A. (2019). Pembelajaran Aktif Melalui Metode Imla' Untuk Meningkatakan Kemampuan Menulis Huruf Arab Pada Siswa Kelas VII A SMPN 2 Tulakan Kecamatan Tulakan Kabupaten Pacitan Semester Ganjil Tahun Pelajaran 2018/2019. Jurnal Studi Agama Islam, Vol. 12, No. 2: 123.
Sari, N. M., & Mahfudh. (2019). Ekstrakurikuler Baca Tulis Al-Qur'an Pada Siswa Anak Berkebutuhan Khusus: Studi Kasus Di Sekolah Menengah Pertama Negeri 5 Kota Kediri. El Bidayah, Vol. 1, No. 2: 54.
Sebayang, A. A., Nahar, S., & Mardianto. (2017). Desain Pembelajaran Imla' Dalam Meningkatkan Kemampuan Menulis Tulisan Arab Bagi Santri Di Pondok Pesantren Ar-raudlatul Hasanah Medan. Edu Riligia, Vol. 1, No. 4: 576.
Setyowati, N., & SY, H. (2020). Problematika Pembelajaran Kitabah Dan Tarjamah Di Madrasah Ibtidaiyah. Aphorisme, 32-43.
Sholekhah, F. (2016). Pembelajaran Kemampuan Menulis Bahasa Arab Di MTs Al-Mukarromah Karangjati Sampang Cilacap. Purwokerto: IAIN Purwokerto.
Sholihah, R. A., & Suharti, S. (2015). Sikap Dan Pemertahanan Bahasa Indonesia Siswa Kelas X Sma Internasional Budi Mulia Dua Yogyakarta. LingTera, 2(2), 169–184.
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D. Bandung: CV Alfabeta.
Sukmadinata, N. S. (2006). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdaka.
Suryobroto. (1990). Proses Belajar Mengajar Di Sekolah. Jakarta: 148.
Syamsiyah, B. (2019). Analisis Kesalahan Berbahasa Dalam Imla' Mahasiswa IAIN Salatiga. LISANIA, Vol. 3, No. 1: 21-44.
Tarigan, H. G. (1987). Menulis sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa.
Wafa, A. C. (2014). Problematika Pembelajaran Maharah Al-Kitabah Siswa Kelas X MAN Tempel Sleman Yogyakarta Tahun Ajaran 2013/2014 . Yogyakarta : UIN Sunan Kalijaga.
Wagiran. (2005). Pemerolehan Bahasa Dan Pengaruhnya Terhadap Pengajaran Bahasa. Semarang: UNNES Press.
Widodo, S. A., & Dkk. (2006). Pedoman Penulisan Skripsi Mahasiswa Jurusan PBA Fakultas Tarbiyah . Yogyakarta: UIN Sunan Kalijaga.
Yamsa, Y. (2000). Metodologi Pembelajaran Agama Islam. Jakarta: Pustaka Firdaus.