Taṣrīf Iṣṭilāhī dan Taṣrīf Lugawī Ṡulāṡī Mujarrad dalam Kitab “Al-Taṣrīf” dan “Amṡilah al-Taṣrīfiyyah”; Studi Komparatif

Authors

  • Salma Nur Istiqomah Universitas Pendidikan Indonesia
  • Mohamad Zaka Al Farisi Universitas Pendidikan Indonesia
  • Hikmah Maulani Universitas Pendidikan Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.37680/aphorisme.v5i1.4547

Keywords:

Content Analysis, Kitab Amṡilah at-Taṡrīfiyyah, Kitab At-Taṡrīf, Taṡrīf

Abstract

This research aims to determine the similarities and differences between the Sulatsi Mujarrad chapter and the two books. This study utilizes a qualitative approach, relying on library research as the main methodology. Based on literature references, documentation, and content analysis were used for the data collection method. In the analysis and interpretation stage of the collected data, the researcher applied the comparative thinking method by comparing two Ṣaraf books. The first book is At-Taṣrīf, while the second Ṣaraf book, which is the object of comparison, is Amṡilah Taṣrīfiyyah. From the results of this research, it was found that there are similarities in terms of the form of taṣrīf and differences in terms of the arrangement of taṣrīf terms and taṣrīf Lugawī. The At-Taṣrīf book has a more complete taṣrīf structure, while the Amṡilah Taṣrīfiyyah book has isim alāt, fi'il madi and mudari majhul and isim maf’ūl which are not found in the taṣrīf structure.

References

Ababil, A. M. S., & Yakin, A. (2023). Pengaruh Pembelajaran Kitab Amśīlatu At-Taşrīfiyyah Terhadap Kemampuan Memahami Perubahan Kosakata Bahasa Arab Santri di Pondok Pesantren Nas’atul Muta’allimin Blumbungan Pamekasan. Journal of Arabic Education, Linguistics and Literature Studies, 1(1), 45–51.
Al-Khasy, M. A. Q., & Yusuf, K. (2020). Novasi Pembelajaran Morfologi Bahasa Arab Pada Taṣrīf Lugawī Dengan Finger Gymnastic. Al-Hikmah, 10(0356).
Alhaq, M., Irawan, I., Akbar, N. T., Pasyola, N. R., & Pitriyadi, S. W. (2023). Management Program Pembiasaan Baiat Santri dan Latihan Dakwah sebagai Upaya Pengembangan Keberagamaan Peserta Didik. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(3), 1646–1651. https://doi.org/10.54371/jiip.v6i3.1593
Aliyah, A. (2018). Pesantren Tradisional Sebagai Basis Pembelajaran Nahwu Dan Ṣaraf Dengan Menggunakan Kitab Kuning. Al-Ta’rib : Jurnal Ilmiah Program Studi Pendidikan Bahasa Arab IAIN Palangka Raya, 6(1), 1–25. https://doi.org/10.23971/altarib.v6i1.966
Amalia, A. (2017). Analisis Gradasi Materi Ṣaraf Dalam Buku Belajar Taṣrīf Sistem 20 Jam Karya KH. Aceng Zakaria. Al Mahāra: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 3(1), 102–123. https://doi.org/10.14421/almahara.2017.031-06
Damhuri, D., Bahri, R. B. H., Miolo, M. I., Akub, A. Y. A., Potabuga, H. A., & Ence, S. (2023). Fi’il Shahih Pada Surah An Naba’: Analisis Morfologis. `A Jamiy : Jurnal Bahasa Dan Sastra Arab, 12(1), 202. https://doi.org/10.31314/ajamiy.12.1.202-219.2023
Hakim, F. N., & Maulani, H. (2024). Analisis Gradasi Materi Pembahasan Tsulasi Mazid Dengan Tambahan Satu Huruf Dalam Buku Belajar Taṣrīf Sistem 40 Jam Karya Kh . Aceng Zakaria. JURNAL EDUKASI, 2(April), 72–83.
Hanum, S., & Nurbaiti. (2023). AnalisisKorelasi Antara Ilmu Ṣaraf dan Kemampuan Berbicara Bahasa ArabDengan Alumni Dayah Terpadu Aceh. Jurnal Seumubeuet: Jurnal Pendidikan Islam, VOLUME: 2|, 2–10. https://journal.ymal.or.id/index.php/yayasanmadinahjsmbt/article/view/603/548
Holilulloh, A., Sakran, M. S. M., & As-Sayyid, W. (2020). Analisis Materi Dan Metode Sintaksis Arab Dalam Kitab An-Nahwu Al-Wadhih. Al-Fathin Vo, 3, 126–139.
Nurcholis, M., & Fathoni. (2022). Telaah Epistemologi Kitab Al-Amtsilah Al-Taṣrīfiyah Karya Kyai Ma’shum Bin Ali Moch. Muróbbî: Jurnal Ilmu Pendidikan, 6, 1–18.
Prasetiadi, Y. S. (2020). Analisis Komparatif Jȃmi Ad-Durûs Al-‘Arabiyyah Dan Mulakhkhash Qawȃ’Id Al-Lughah Al-‘Arabiyyah. Kalamuna: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab Dan Kebahasaaraban, 1(1), 64–89. https://doi.org/10.52593/klm.01.1.04
Pratnawaty, T., & Syahputra, D. (2022). Analisis Komparatif Distribusi Afiks Bahasa Arab dan Bahasa Indonesia TALENTA Conference Series Analisis Komparatif Distribusi Afiks Bahasa Arab dan Bahasa Indonesia “ Comparative Analysis of the Distribution of Arabic and Indonesian Affixes .” TALENTA Conference Series: Local Wisdom, Social, and Arts R, 5(2). https://doi.org/10.32734/lwsa.v5i1.1345
Ritonga, M., Alrasi, F., & Bambang, B. (2018). Dirasah Tahliliyah ’An Ahammiyah Ma’rifah al-Taṣrīf fi Fahmi al-Lughah al-Arabiyah. Arabiyatuna : Jurnal Bahasa Arab, 2(1), 23. https://doi.org/10.29240/jba.v2i1.333
Rochim, D. Al, & Gumelar, I. (2021). Metode Pembelajaran Kooperatif Strategi Talking Sticks dalam Pembelajaran Shorof. Prosiding Konferensi Bahasa Arab Nasioanl VII, 400–409. http://prosiding.arab-um.com/index.php/konasbara/article/view/995/936
Rohman, M. F., & Juniansyah, A. R. (2022). دراسة مقارنة عن مدخل التعليم النحوي بين كتاب الفية ابن مالك و كتاب جامع الدروس اللغة العربية. Kilmatuna, 02(01), 148–160.
Sabilah, S., Peranginangin, H., & Susiawati, I. (2022). Analisis Faktor-Faktor yang Berhubungan dengan Peningkatan Penguasaan Ilmu Nahwu dan Ṣaraf Mahasiswa IAI AL-AZIS. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 5, 1349–1358.
Suhartono, Hasibuan, Z. E., & Siregar, S. (2016). Keterampilan Penguasaan Nahwu Dan Ṣaraf Terhadap Kemampuan Memahai Kitab Tafsir Di Pondok Pesantren Mardhatillah Tapanuli Selatan. Ahsani Taqwim, 1(2), 1–23.
Taufiqurrochman, R. (2017). “ Mad Ârij Al-Durûs Al- ‘ Arabiyah ” Karya Kh Basori ALWI : Arabi : Journal of Arabic Studies. Arabi : Journal of Arabic Studies, 2(2), 197–211.
Wafi, H., Hidayati, N., Hakim, F. R., & Muhajir. (2023). Kesalahan dan Interferensi Bahasa Pada Buku Ajar Bahasa Arab Madrasah Tsanawiyah Arabi : Journal of Arabic Studies. Arabi : Journal of Arabic Studies, 8(1), 95–107.
Wahab, M. A., & Hakki, S. (2022). Simplifikasi Morfologi Arab ( Sharf ) Dengan Pendekatan Konstruktivisme Dan Analogi. 7(1), 25–37.

Published

2024-08-23

How to Cite

Istiqomah, S. N., Al Farisi, M. Z., & Maulani, H. (2024). Taṣrīf Iṣṭilāhī dan Taṣrīf Lugawī Ṡulāṡī Mujarrad dalam Kitab “Al-Taṣrīf” dan “Amṡilah al-Taṣrīfiyyah”; Studi Komparatif. Aphorisme: Journal of Arabic Language, Literature, and Education, 5(1), 238–257. https://doi.org/10.37680/aphorisme.v5i1.4547