Campur Kode Komunikasi Jual Beli dalam Grup WhatsApp E-Commerce Perguruan Tinggi

Authors

  • Nur'ainun Ritonga Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga Yogyakarta; Indonesia
  • Rani Ismil Hakim Sekolah Tinggi Agama Islam Negeri Mandailing Natal; Indonesia
  • Rauzatul Jannah Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang; Indonesia
  • Irmasani Daulay Sekolah Tinggi Agama Islam Negeri Mandailing Natal; Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.37680/aphorisme.v5i1.5086

Keywords:

Buying and Selling, Code Mixing, E- Commerce, STAIN Mandailing Natal, WhatsApp Group

Abstract

The purpose of this research is to determine the forms of code mixing and the factors causing it in the Whatsapp group of E-Commerce Campus, the family of lecturers, and the academic community of STAIN Mandailing Natal. The research method used is descriptive qualitative. The primary data collection technique involves documentation, which entails collecting chat messages in the Whatsapp group for 24 days, from March 6, 2024, to March 29, 2024. Meanwhile, secondary data consists of books and scholarly articles related to the research title. The data analysis technique utilizes Milles and Huberman's theory, which includes data reduction, data display, and conclusion drawing/verification. The research results reveal the forms of code mixing in the Whatsapp group of E-Commerce Campus, comprising 28 word forms and 28 phrase forms. The factors causing code mixing are multilingual ability, educational background, diverse regional backgrounds, and the tendency to follow trends in buying and selling, often using English terms such as "ready," "order," and others.

References

Alatas, M. A., & Rachmayanti, I. (2020). Penggunaan Campur Kode dalam Komunikasi Santri di Pondok Pesantren Anwarul Huda Malang. Jurnal Satwika, 4(1), 43. https://doi.org/10.22219/satwika.vol4.no1.43-55
Alawiyah, S. R., Agustiani, T., & Humaira, H. W. (n.d.). Wujud dan faktor penyebab alih kode dan campur kode dalam interaksi sosial pedagang dan pembeli di pasar parungkuda kabupaten sukabumi. 197–207.
Amriyah, N., & Isnaini, H. (2021). Campur Kode Sudjiwo Tedjo dalam Dialog Interaktif Indonesia Lawyers Club TvOne Episode Setahun Jokowi-Maruf: Dari Pandemi Sampai Demokrasi. Disastra: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 3(1), 93. https://doi.org/10.29300/disastra.v3i1.3714
Chaer, Abdul., Agustina, L. (2010). Sosiolinguistik Perkenalan Awal.
Chaer, A. (2015). Psikolinguistik.
Edi., Usop, Linggua Sanjaya., Perdana, Indra., Elnawati., & Oktaviani, S. (2022). Campur Kode Pada Novel Resign! (2018) Karya Almira Bastari. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, Dan Budaya, 1(1), 75–89. https://doi.org/10.55606/mateandrau.v1i1.158
Fatmawati, R. (2019). Pengembangan Media Arabic Hole Berbasis Visual Dalam Pembelajaran Maharah Qira’Ah Siswa Kelas Xi Madrasah Aliyah Al Bairuny Sambongdukuh Jombang Tahun Ajaran 2019/ 2020. Al-Lahjah, 2(2), 57–70. https://ejournal.unwaha.ac.id/index.php/lahjah/article/view/773
Irawan, A. (2014). Metodologi Pembelajaran Bahasa Arab.Bandung. PT Remaja Rosdakarya.
Khoirurrohman, T., & Anny, A. (2020). Alih Kode dan Campur Kode dalam Proses Pembelajaran di SD Negeri Ketug (Kajian Sosiolinguistik). Jurnal Dialektik Jurusan PGSD, 10(1), 363–370.
Lestari, O., & Rosalina, P. (2022). Alih Kode dan Campur Kode dalam Interaksi Sosial antara Penjual dan Pembeli. Disastra: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia. 4(1), 11–19.
Maghfiroh, N. (2022). Bahasa Indonesia Sebagai Alat Komunikasi Masyarakat Dalam Kehidupan Sehari-Hari. Jurnal Ilmiah Ilmu Komunikasi, 19(02), 102–107.
Ningrum, F. (2019). Alih Kode dan Campur Kode dalam Postingan di Akun Instagram Yowessorry. In Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Bahasa Indonesia (Vol. 8, Issue 2, pp. 119–125).
Ponny, M. R. (2022). Linguistik Dalam Perspektif Ibnu Jinni Dan Ferdinand De Saussure. Al-Mashadir, 2(01), 40–56. https://doi.org/10.30984/almashadir.v2i01.251
Rahardjo, M. (2020). Metodologi Penelitian Kualitatif (A. Shaikhu (ed.)). Republik.
Santoso, B., Darmuki, A., & Setiyono, J. (2021). Kajian Sosiolinguistik Alih Kode Campur Kode Film Yowis Ben the Series. Jurnal Pendidikan Edutama, 1–4.
Sholiha, M. (2019). Bentuk Campur Kode Dalam Novel Merindu Baginda Nabi Karya Habiburrahman El Shirazy. Jurnal Membaca, 4(2), 95–106. http://jurnal.untirta.ac.id/index.php/jurnalmembaca
Sugiyono. (2015). Metode penelitian pendidikan, pendekatan Kualitatif, kuantitatif dan R& D.
Sukirman. (2021). Beberapa Aspek dalam Kedwibahasaan (Suatu Tinjaun Sosiolinguistik). Jurnal Konsepsi, 9(4), 07–07. https://p3i.my.id/index.php/konsepsi
Sukmana, A. A., Wardarita, H. R., & Ardiansyah, A. (2021). Penggunaan Alih Kode Dan Campur Kode Dalam Acara Matanajwa Pada Stasiun Televisi Trans7. KREDO : Jurnal Ilmiah Bahasa Dan Sastra, 5(1), 206–221. https://doi.org/10.24176/kredo.v5i1.5872
Wirawan, S., & Shaunaa, R. (2021). Analisis penggunaan campur kode dan alih kode dalam video akun YouTube Londokampung. Jurnal Budaya Brawijaya, 2(1), 17–22. https://jurnalbudaya.ub.ac.id

Published

2024-07-05

How to Cite

Ritonga, N., Hakim, R. I., Jannah, R., & Daulay, I. (2024). Campur Kode Komunikasi Jual Beli dalam Grup WhatsApp E-Commerce Perguruan Tinggi. Aphorisme: Journal of Arabic Language, Literature, and Education, 5(1), 64–77. https://doi.org/10.37680/aphorisme.v5i1.5086