Taqwīm Kitāb al-Lugah al-‘Arabiyyah li al-Mustawā al-Ibtidāiyyah bimarkaz Ansyiṭah al-Ta’allum al-Mujtamaī Tahfaẓ al-Tamām Pekanbārū

Authors

  • Ida Wijayanti Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau; Indonesia
  • Promadi Promadi Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau; Indonesia
  • Masrun Masrun Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau; Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.37680/aphorisme.v5i1.6379

Keywords:

Arabic Language Textbook, Class 3, Evaluation

Abstract

This study aims to evaluate Arabic textbooks for Class 3 PKBM At Tamam Pekanbaru. This research is qualitative and uses a literature study approach. Data is the Arabic language book for grade 3 elementary school written by Ummu Munibah and published by Attuqa in 2022, according to Rusdy Ahmad Thuaimah. The data collection technique is documentation. Meanwhile, data analysis uses content analysis. The results of the study: (1) Arabic textbooks for Class 3 PKBM At Tamam Pekanbaru are suitable for use but only meet some of the standards for learning Arabic for foreign speakers in terms of material, culture, and education. (2) The content of Arabic textbooks for Class 3 PKBM At Tamam Pekanbaru has met the standards and principles of compiling good books for foreign speakers to learn Arabic. (3) Evaluation score: The researcher found a score suitable for using the book, with a valid value of 70 out of 85 and a percentage of 82.35%. Therefore, this book is suitable in the sense that the indicators for evaluating an Arabic language textbook are available in this book. However, some items are still lacking.

References

Andrianingsih, R., & Mustika, D. (2022). Pemanfaatan Internet sebagai Sumber Belajar Siswa di Kelas Rendah Sekolah Dasar. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(6), 6164–6172. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i6.3388
Annisa, M. N., & Safii, R. (2023). Analisis Kebutuhan Belajar Bahasa Arab sebagai Bahasa Asing dalam Konteks Pendidikan Tinggi. ELOQUENCE : Journal of Foreign Language, 2(2), 313–328. https://doi.org/10.58194/eloquence.v2i2.861
Aulia, V. I., & Anggraeni, W. (2023). Urgensi Pembelajaran Bahasa Arab Dalam Pendidikan Islam. Uktub: Journal of Arabic Studies, 3(1), 22–40. https://doi.org/10.32678/uktub.v3i1.7854
Damayanti, N. W. S. (2013). Penggunaan Media Kamus Dalam Pembelajaran Kontekstual Untuk Meningkatkan Kemampuan Siswa Memahami Makna Kata Dalam Bacaan di Kelas VII D SMP Negeri 3 Gianyar. Jurnal Undiksha, 55.
Desrani, A., & Aflah Zamani, D. (2021). Pengembangan Kurikulum Pembelajaran Bahasa Arab di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Alfazuna : Jurnal Pembelajaran Bahasa Arab Dan Kebahasaaraban, 5(02), 2014–2234. https://doi.org/10.15642/alfazuna.v5i02.1252
Faliqul Isbah. (2023). Memahami Karakteristik Bahasa Arab Untuk Pembelajaran. Bashrah, 3(01), 1–10. https://doi.org/10.58410/bashrah.v3i01.604
Fitriyanto, W. K., & Fauji, I. (2022). Learning Arabic Through OLA (Outdoor Learning Activity) Class VIII Junior High School In Sidoarjo Regency. Indonesian Journal of Islamic Studies, 10(1), 1–12.
Haq, S. (2023). Pembelajaran Bahasa Arab di Era Digital: Problematika dan Solusi dalam Pengembangan Media. MUKADIMAH: Jurnal Pendidikan, Sejarah, Dan Ilmu-Ilmu Sosial, 7(1), 211–222. https://doi.org/10.30743/mkd.v7i1.6937
Harahap, N. A., & dkk. (2022). Buku Ajar Belajar Dan Pembelajaran (N. Rismawati (ed.); 1st ed.). Widina Bhankti Persada Bandung. https://doi.org/10.21070/2022/978-623-464-043-4
Hilmi, M., & Hasaniyah, N. (2023). Penerapan Media Pembelajaran Digital dalam Pengajaran Bahasa Arab. ICONTIES (International Conference on Islamic Civilization and Humanities), 488–496.
Kania, N. (2023). EVALUASI PENDIDIKAN ( Sebuah Tinjauan Kritis ) (1st ed.). CV. Edupedia Publisher.
Magdalena, I., Sundari, T., Nurkamilah, S., Ayu Amalia, D., & Muhammadiyah Tangerang, U. (2020). Analisis Bahan Ajar. Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 2(2), 311–326.
Muhammad, A., Ridho, A., Purnama, A. D., & Hamonangan, H. S. (2023). Urgensi Pembelajaran Bahasa Arab Sebagai Sarana Memahami Agama Islam pada Ruang Lingkup Pendidikan Tinggi Islam. ICONITIES (International Conference on Islamic Civilization and Humanities), 590–601. https://proceedings.uinsby.ac.id/index.php/iconfahum/article/download/1341/933/
Rosyidi, A. W., & Ni’mah, M. (2011). Memahami Konsep Dasar Pembelajaran Bahasa Arab. In Journal of Chemical Information and Modeling (Vol. 3, Issue 1).
Sam, Z. (2016). Metode Pembelajaran Bahasa Arab. Jurnal STIBA, Vol. 2(No 1), Hlm. 5.
Samsinar, S. (2019). Urgensi Learning Resources ( Sumber Belajar ) Dalam Meningkatkan Kualitas Pembelajaran. Jurnal Kependidikan, 13, 194–205.
Syaifullah, M., & Izzah, N. (2019). Kajian Teoritis Pengembangan Bahan Ajar Bahasa Arab. Arabiyatuna : Jurnal Bahasa Arab, 3(1), 127. https://doi.org/10.29240/jba.v3i1.764
Setiawan, Nandang. “Pemanfaatan Bahan Ajar Dalam Peningkatan Motivasi Belajar Siswa Di Madrasah.” Al-Miskawaih: Journal of Science Education 2, no. 1 (2023): 85–104.
Setyawan, Cahya Edi. “Pembelajaran Qawaid Bahasa Arab Menggunakan Metode Induktif Berbasis Istilah-Istilah Linguistik.” Al-Manar: Jurnal Komunikasi dan Pendidikan Islam 4, no. 2 (2015): 81–95.
Shobirin, Ahmadi, Isnol Khotimah, and Nurhotimah. “Penerapan Metode Ghina’ Dalam Meningkatkan Kosa Kata Bahasa Arab Pada Siswa Kelas IV SD. Islam Insan Terpadu.” Jurnal Mu’allim 4, no. 2 (2022): 285–302.
Suarga. “Hakikat, Tujuan Dan Fungsi Evaluasi Dalam Pengembangan Pembelajaran.” Inspiratif Pendidikan 8, no. 1 (2019): 327–338.
Suciono, Wira, Rasto Rasto, and Eeng Ahman. “Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Dalam Pembelajaran Ekonomi Era Revolusi 4.0.” SOCIA: Jurnal Ilmu-Ilmu Sosial 17, no. 1 (2021): 48–56.
Sukma, Hanum Hanifa, and M. Fakhrur Saifudin. Keterampilan Menyimak Dan Berbicara: Teori Dan Praktik. Yogyakarta: K- Media, 2021.
Sungkono. “Pengembangan Dan Pemanfaatan Bahan Ajar Modul Dalam Proses Pembelajaran.” Jurnal Undiksha 6, no. 2 (2020): 64–71.
Suwarni, Erna. “Pengembangan Buku Ajar Berbasis Lokal Materi Keanekaragaman Laba-Laba Di Kota Metro Sebagai Sumber Belajar Alternatif Biologi Untuk Siswa Sma Kelas X.” BIOEDUKASI (Jurnal Pendidikan Biologi) 6, no. 2 (2015): 86–92.
Syafe’i, Imam. “Pondok Pesantren: Lembaga Pendidikan Pembentukan Karakter.” Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam 8 (2017): 85–103.
Syaiful Mustofa. Strategi Pembelajaran Bahasa Arab Inovatif. III. Malang: UIN Maliki Press, 2020.
Syaifullah, Muhammad, and Nailul Izzah. “Kajian Teoritis Pengembangan Bahan Ajar Bahasa Arab.” Arabiyatuna : Jurnal Bahasa Arab 3, no. 1 (2019): 127.
Tahir, Gustia. “Peranan Bahasa Arab Dalam Pengembangan Peradaban Islam.” Al-Hikmah XIII (2012): 112–123.
Waruwu, M. (2023). Pendekatan Penelitian Pendidikan: Metode Penelitian Kualitatif, Metode Penelitian Kuantitatif dan Metode Penelitian Kombinasi (Mixed Method). Jurnal Pendidikan Tambusai , 7(1), 2896–2910.
أنيس، إبراهيم، عبد الحليم منتصر، عطية الصرالمي and محمد خلف الله أحمد. “المعجم الوسيط.” مصر: مكتبة الشروق الدولية، 2004.
إدياني، محمد. “تاريخ نشأة اللغة العربية وتطورها.” لسـانـنـا (LISANUNA): Jurnal Ilmu Bahasa Arab dan Pembelajarannya 9, no. 1 (2020): 27.
ناصر عبد الله الغالي and عبد الحميد عبد الله. “أسس إعداد الكتب التعليمية لغير الناطقين بالعربية,” 1991.
الحديبي، علي بن عبد المحسن، حنان بنت سرحان النمري، عبد الله بن محمد آلتميم، وفاء بنت حافظ العويضي، مريم بنت محمد الأحمدي، علي بن أحمد المنتشري and صالح بن عبد الله الغامدي. معايير تصميم كتاب اللغة العربية المدرسي. الرياض: دار الوجوه للنشر والتوزيع, 2019.
الرشيد، عبد. “تعليم مهارة الكتابة مركز ترقية اللغة (أهدافها ومشكلاتها واقتراحات لحلها في جامعة الإسلامية الحكومية بجمبر.” العربي 2, no. 2 (2018): 134–149.
العارفين، زين. “اللغة العربية طرائق وأساليب تدريسها” (2010): 6

Published

2024-12-20

How to Cite

Wijayanti, I., Promadi, P., & Masrun, M. (2024). Taqwīm Kitāb al-Lugah al-‘Arabiyyah li al-Mustawā al-Ibtidāiyyah bimarkaz Ansyiṭah al-Ta’allum al-Mujtamaī Tahfaẓ al-Tamām Pekanbārū. Aphorisme: Journal of Arabic Language, Literature, and Education, 5(1), 345–359. https://doi.org/10.37680/aphorisme.v5i1.6379