Penerapan Media Gambar Kartun dalam Pembelajaran Kosa Kata Bahasa Arab di Madrasah Ibtidaiyah
##plugins.themes.academic_pro.article.main##
Abstract
This study analyzes the use of cartoon image media in teaching Arabic vocabulary (mufradat) to fourth-grade students at MI Mambaul Khoir Talang Prigen Pasuruan. Qualitative research with case study type Research data in the form of cartoon images in Arabic vocabulary Data collection techniques through observation, interviews, and documentation Data analysis was carried out through data reduction, data presentation, and conclusion drawing; the study finds that cartoon images significantly enhance students' motivation, memorization, and understanding of word meanings. This media fosters an interactive, engaging classroom environment, increasing participation and confidence in vocabulary usage. Supporting factors include visual appeal and the ability to simplify abstract concepts, although challenges such as limited resources and varied student abilities persist. The study suggests combining cartoon media with language games, group discussions, and creative tasks to optimize effectiveness. Future developments may involve integrating digital technologies to improve further Arabic language learning at the madrasah ibtidaiyah level.
##plugins.themes.academic_pro.article.details##

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Amirudin, N. (1947). Problematika Pembelajaran Bahasa Arab. Plant Physiology, 1(1), 11–19.
Anggito, A., & Setiawan, J. (2018). Metodologi Penelitian Kualitatif. Kab. Sukabumi: CV. Jejak.
Asrori, I., & Ahsanudin, M. (2016). Media Pembelajaran Bahasa Arab. Malang: CV Bintang Sejahterah.
Dan, T. A. (2017). Resume: Instrumen Pengumpulan Data. Jurnal Sains Dan Seni ITS, 6(1), 51–66.
Daniel, B. K., & Harland, T. (2017). Higher Education Research Methodology. Higher Education Research Methodology. https://doi.org/10.4324/9781315149783
Diagram gambar kosakta bahasa Arab. (n.d.).
Fajriah, Z. (2021). Peningkatan Penguasaan Kosakata Bahasa Arab (Mufradat) Melalui Penggunaan Media Kartu Kata Bergambar (Penelitian Tindakan Pada Peserta didik kelas I MI Nurul HakimKediri Lombok Barat Tahun 2015). Jurnal Pendidikan Usia Dini, 9(1), 107–126.
Faradisa, A. S., & Fitriani, L. (2023). Penggunaan Media Gambar dalam Pembelajaran Kosakata di MTs Nurul Ulum. Al-Fusha : Arabic Language Education Journal, 5(1), 17–23.
Firdaus, A. (2024). Jurnal Ilmiah Pembelajaran Bahasa Arab dan Kebahasaaraban Audio-Visual Media Learning in Arabic Language Acquistion. Al Mi’yar, 7(2), 781–786.
Firdausi, N. I. (2020). Penggunaan Media Gambar dalam Meningkatkan Penguasaan Mufrodat. Kaos GL Dergisi.
Fitrah, M., & Lutfiyah, L. (2018). Metodologi Penelitian Kualitatif, Tindkan Kelas dan Studi Kasus. Kab. Sukabumi: CV. Jejak.
Fitriyah, K. (2025). Media Pembelajaran Interactive White Board Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Bahasa Arab Mahapeserta didik. Irsyaduna, 5(1), 70–84.
Fransiska, K. A. W., Suarni, N. K., & Margunayasa, I. G. (2024). Perkembangan Kognitif Peserta didik pada Penggunaan Media Pembelajaran Digital Ditinjau dari Teori Jean Piaget: Kajian Literatur Sistematis. Idependidik: Jurnal Karya Ilmiah Pendidik, 9(2), 466–471. https://doi.org/10.51169/idependidik.v9i2.839
Furoidah, A. (2020). Media Pembelajaran Dan Peran Pentingnya Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Bahasa Arab. Al-Fusha : Arabic Language Education Journal, 2(2), 63–77. https://doi.org/10.36835/alfusha.v2i2.358
Furoidah, A., & Lailatal, M. (2022). Peningkatan Penguasaan Mufrodat Bahasa Arab dengan Media Gambar Pada Peserta didik Kelas XI I MA As-Sunniyyah Kencong Jember. Journal of Research & Community Service, 2(1), 1–7.
Habibah, E. I., & Fahyuni, E. F. (2024). Implementasi Media Gambar Dalam Penguasaan Kosakata Bahasa Arab Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta didik Sekolah Dasar, 09, 529–542.
Halawa, W. (2020). Improved Writing Ability Poster By Using Media Pictures Grade Viii Smp Negeri 1 Sawo Year Learning 20 20 /20 21. Al’Adzkiya International of Education and Sosial (AIoES) Journal, 1(2), 141–151. https://doi.org/10.55311/aioes.v1i2.67
Hanani, N. (2020). Pembelajaran Bahasa Arab komtemporer:kontruksi, metodologis. (L. Dody, Ed.).
Hasanah, S. I. (2024). Penggunaan Media Video Animasi Kartun untuk Meningkatkan Penguasaan Kosa Kata Bahasa Arab pada Peserta didik Kelas 5 di Madrasah Ibtidaiyah Mambaul Ulum Tegal Gondo Malang. AR-RAID : Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 1(2), 95–105.
Himmawati, I. (n.d.). Kosa kata dalam Bahasa Arab.
Inayati, N. L. (2024). Pendidikan Bahasa Arab:Konsep, Teori, Aplikasi dan Pembelajarannya. (M. Ali Himawan, Ed.) (Pertama). Jl. Ayani Tromol Pos 1 Pabelan Kartasura - Sukoharjo Jawa tengah: Muhammadiyah University Pres.
Islam, F. (2022). Pengaruh Penggunaan Media Gambar Terhadap Hafalan Mufradat Peserta didik Kelas V Sdi Integral Luqman Al Hakim 02 Batam Tahun Ajaran 2021-2022, 2(2), 105–112.
Izzan, A. (2011). Metodologi Pembelajaran Bahasa Arab. Jurnal Naskhi: Jurnal Kajian Pendidikan dan Bahasa Arab (Vol. 1). Bandung: Humaniora. https://doi.org/10.47435/naskhi.v1i1.65
Jamilatul Nadiyah, S. (2025). Efektivitas Pembelajaran Mufradat dengan Menggunakan Metode Musyabahah, 7(1).
Jr, F. T. (2023). Innovative –Based Cartoon Programs As Learning Tools For Preschoolers’ Communication Skills. IJIRP. Org, 2.
Kasmiati. (2020). Strategi Pembelajaran Bahasa Arab. (T. A. L. & D. W. S. Lestari, Ed.) (Pertama). Dukuhwaluh RT06/07 No.8 Dukuhwaluh Kembaran Banyumas: CV. Rizquna.
Khansa, H. Q. (2016). Strategi Pembelajaran Bahasa Arab. Prosiding Konfererensi Nasional Bahasa Arab, 1(2), 53–62.
Kutiawan, U. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Anak Usia Dini. Malang: Penerbit Gunung Samudra.
Maelah, T. N. U. R. (2023). Penerpan Metode Make a Match melalui media kartu Bergambar.
Moleong. (1989). Metodologi penelitian kualitatif. Indonesia. Indonesia: Remadja Karya,.
Murni, N. F. (2021). Upaya Meningkatkan Keaktifan Peserta didik Dalam Proses Pembelajaran. Science, Engineering, Education, and Development Studies (SEEDS): Conference Series, 5(1), 7–11. https://doi.org/10.20961/seeds.v5i1.56736
Mutmainnah, D., Hasyim, M., & Hamzani, H. (2021). Implementasi Media Visual (Gambar) Dalam Meningkatkan Hafalan Kosakata (المفردات) Bahasa Arab Pada Peserta didik Kelas VIII. Al-Hikmah: Jurnal Studi Islam, 2(4), 92–104.
Nafisah, Z. (2022). Peningkatan Keterampilan Berbicara Bahasa Arab MelaluiMedia Gambar. LANGUAGE : Jurnal Inovasi Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 2(4), 319–327.
Nugraheni, R. (2023). Boosting English Vocabulary Proficiency in EFL Learners. Ijomer, 2. https://doi.org/https://doi.org/10.30762/ijomer.v1i2.1379
Patonah, D., & Wijaya. (2019). Efektivitas Penggunaan Media Gambar Kartun pada Pembelajaran untuk Meningkatkan Kemampuan Berhitung Peserta Didik Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan, 19(1), 37–45. https://doi.org/10.17509/jpp.v19i1.17130
Prawesti, L. N. I., Putro, A. N. S., Pratiwi, M., & Wardani, E. (2024). Media Pembelajaran. Klaten Jawa Tengah: Penerbit Lakeisha.
Primaningtyas, M., Media, P., Dalam, G., & Bahasa, P. (n.d.). Penerapan Media Gambar Dalam Pembelajaran Bahasa Arab, 1.
Purba, N. A., & Jamil, K. (2023). Penggunaan Media Gambar untuk Meningkatkan Penguasaan Kosa Kata Pembelajaran Bahasa Arab di Pesantren Moderen Ta’dib Al-Syakirin Kelas VII. Journal of Education Research, 4(3), 1259–1264. https://doi.org/10.37985/jer.v4i3.335
Qibtiyah, M., & Walfajri, W. (2020). Pengajaran Bahasa Arab Menggunakan Media Gambar Bergerak Untuk Meningkatkan Penguasaan Kosakata. An Nabighoh: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Bahasa Arab, 22(01), 71. https://doi.org/10.32332/an-nabighoh.v22i01.2076
Rapsanjani, H. (2023). Efektivitas Penggunaan Metode Active Learning Tipe Team Game Tournament Terhadap Minat dan Prestasi Belajar Peserta didik The Effectiveness of the Team Game Tournament Active Learning Method on Students ’ Interest and Academic Achievement Pendahuluan Metode penga, 2(1), 39–53.
Rilmi Eptiana. (2021). Pola Perilaku Sosial Masyarakat Dalam Mempertahankan Budaya Lokal (Studi Kasus Pembuatan Rumah di Desa Minanga Kecamatan Bambang Kabupaten Mamasa). Edulec : Education, Language and Culture Journal, 1(1), 20–27. https://doi.org/10.56314/edulec.v1i1.3
Rizal, D. (2023). Metode Reward Dan Punishment Upaya Meningkatkan Penguasaan Mufrodat Bahasa Arab. Jurnal Ilmiah Research Student (JIRS), 1(2), 14–27.
Setiyawan, H. (2021). Pemanfaatan Media Audio Visual dan Media Gambar Pada Peserta didik Kelas V. Jurnal Prakarsa Paedagogia, 3(2). https://doi.org/10.24176/jpp.v3i2.5874
Shodiq, A. F. (2025). Peserta didik kelas IV MI Manbaul Khoir. Prigen.
SHOLIHAH, S. (2018). Penggunaan Media Gambar Dalam Pembelajaran Mufrodat. Tarling : Journal of Language Education, 1(1), 62–76. https://doi.org/10.24090/tarling.v1i1.1122
Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif Dan R & D (cetakan ke). Bandung: ALVABETA.CV.
Thohir, M. (2016). Metode pembelajaran Bahasa Asing: sebagai bahasa asing. Jl. Kusuma 28 Berbek Waru Sidoarjo: Kanzum Book.
Ummah, M. S. (2019). Dasar metode penelitian. (A. Asar, Ed.), Sustainability (Switzerland) (Pertama, Vol. 11). Kota Solok, Sumatera Barat: Penerbit PT. Mafy Media Literasi Indonesia.
Unsi, B. T. (2020). Pembelajaran Mufrodat Bahasa Arab Melalui Penerapan Metode Drill. Muróbbî: Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(1).
Utami, T. (n.d.). Pendidik bahasa Arab. Prigen.
Wulandari, A. P. (2023). Pentingnya Media Pembelajaran dalam Proses Belajar Mengajar. Journal on Education, 5(2), 3928–3936. https://doi.org/10.31004/joe.v5i2.1074
Zuhdy, H. (2017). Teknik Pengajaran Kosa Kata Bahasa Arab. Afshaha, 1(4), 1–21.