Implementasi Media Interaktif Articulate Storyline 3 dalam Meningkatkan Keterampilan Menulis Arab Siswa Madrasah Aliyah

##plugins.themes.academic_pro.article.main##

Bela Alimatus Saskiyah
Mochamad Hasyim
Nurrokhmatulloh Nurrokhmatulloh

Abstract

This study aims to improve the writing skills of Madrasah Aliyah Tutur students by implementing innovative and effective Articulate Storyline 3 interactive media. Using the Classroom Action Research (CAR) method for two cycles, this study involved all XI grade MA Ya Ikhsan Tutur students, totaling 25 students. The research instruments used included observation sheets and learning outcome tests to measure the improvement of learning outcomes and N-gain analysis to determine the improvement of students' interest in learning. The results showed significant improvement: student learning outcomes increased from 40% in the first cycle to 80% in the second cycle, while student interest in learning increased from 56% to 88%. This research introduces novelty in using Articulate Storyline 3 interactive media in Arabic subjects, which previously focused on other subjects. The results of this study indicate that Articulate Storyline 3 interactive media can be an effective alternative in improving students' learning outcomes and interest in Arabic language learning, thus improving the quality of learning in schools.

##plugins.themes.academic_pro.article.details##

How to Cite
Saskiyah, B. A., Hasyim, M., & Nurrokhmatulloh, N. (2025). Implementasi Media Interaktif Articulate Storyline 3 dalam Meningkatkan Keterampilan Menulis Arab Siswa Madrasah Aliyah. Aphorisme: Journal of Arabic Language, Literature, and Education, 6(1), 266–280. https://doi.org/10.37680/aphorisme.v6i1.7298

References

Adnan, A. (2018). Articulate Storyline 3 : Mengenal State. http://amiroh.web.id/articulate-storyline-3-mengenal-state/
Al-Ansori, H. F., Zaki, M., Taopikkurohman, O., & Mabruroh, H. (2023). Nahwu Learning Media Innovation Based on Articulate Storyline 3 for Unida Gontor Matriculation Beginner Students. Proceedings of International Conference on Islamic Civilization and Humanities, 1, 757–769.
Alghozi, A. A., Salsabila, U. H., Sari, S. R., Astuti, R. T., & Sulistyowati, H. (2021). Penggunaan platform Padlet sebagai media pembelajaran daring pada perkuliahan teknologi pendidikan Islam di masa pandemi covid-19. Jurnal Pendidikan Dan Dakwah, 1(1), 137–152.
Aminarti, F., Ayumi, A., & Siregar, D. S. (2024). Studi Pustaka Tentang Karakteristik, Tujuan dan Manfaat Penelitian Tindakan Kelas (PTK). Tarbiyah: Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Pengajaran, 3(2), 293–301.
Andini, M., Ramdhani, S., Suriansyah, A., & Cinantya, C. (2024). Peran Guru dalam Menciptakan Proses Belajar yang Menyenangkan. MARAS: Jurnal Penelitian Multidisiplin, 2(4), 2298–2305.
Anitasari, R. W., & Utami, R. D. (2022). Implementasi Media Articulate Storyline dalam Pembelajaran sebagai Penunjang Pelaksanaan Kurikulum 2013 di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(4), 5926–5935. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3167
Aziz, A. A., Ferwati, W., Abdillah, H. Z., Ali, M., Perang, B., Santoso, R., Ekaningtyas, N. L. D., Muthahharah, S., Ansel, M. F., & Linggi, A. I. (2024). Psikologi pendidikan.
Clark, R. C., & Mayer, R. E. (2023). E-learning and the science of instruction: Proven guidelines for consumers and designers of multimedia learning. john Wiley & sons.
Dewi, I. P., Sofya, R., & Huda, A. (2021). Membuat media pembelajaran inovatif dengan aplikasi articulate storyline 3. Unp Press.
Faisal, M., Ramdhani, L., & Hardyanti, H. (2024). Pengaruh Penggunaan Media Animasi Terhadap Hasil Belajar dan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 1(4), 18–22.
Febriani, E. S., Arobiah, D., Apriyani, A., Ramdhani, E., & Millah, A. S. (2023). Analisis data dalam penelitian tindakan kelas. Jurnal Kreativitas Mahasiswa, 1(2), 140–153.
Fitri, F., Abbas, A., Wahidah, F., & Gaffar, A. (2022). Metode Pembelajaran Nahwu Sharaf di Pondok Pesantren Hidayatullah Putri Kendari. Dirasah: Jurnal Pendidikan Islam, 1(1), 17–22.
Hasanah, U., Asriati, N., & Buwono, S. (2018). Pengaruh Lingkungan Belajar Di Sekolah Terhadap Hasil Belajar Siswa Smp Negeri 12 Pontisiswa. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), 8(6).
Hurit, R. U. (2018). Identifikasi Faktor Pendukung Dan Penghambat. Penelitian Tindakan Kelas, 107.
Intan, N. (2024). Implementasi Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Articulate Storyline dalam Meningkatkan Hasil Belajar PAI dan Budi Pekerti di UPTD SD Negeri 47 Parepare. IAIN Parepare.
Lailimuniffah, S., & Saidah, K. (2023). Implementasi Bahan Ajar Articulate Storyline Pada Materi Hubungan Sumber Daya Alam Dengan Lingkungan Untuk Kelas IV SD. Prosiding Semdikjar, 463–469.
Machali, I. (2022). Bagaimana melakukan penelitian tindakan kelas bagi guru. Ijar, 1(2), 2012–2022.
Makhula, Z. (2024). Implementasi Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Articulate Storyline 3 Pada Materi Ipas Energi Dan Perubahannya Untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Di Smk. Universitas Pancasakti Tegal.
Mallu, S., & Samsuriah. (2020). Implementasi Articulate Storyline dalam Pembuatan Bahan Ajar Digital Pada STMIK Profesional Makassar. Prosiding Seminar Nasional Teknik Elektro Dan Informatika (SNTEI) 2020, 102–104. http://jurnal.poliupg.ac.id/index.php/sntei/article/view/2282
Munawarah, M., & Zulkiflih, Z. (2021). Pembelajaran Keterampilan Menulis (Maharah al-Kitabah) dalam Bahasa Arab. Loghat Arabi: Jurnal Bahasa Arab Dan Pendidikan Bahasa Arab, 1(2), 22–34.
Muslim, E. putri, Efriyanti, L., Supriadi, & Musril, H. A. (2022). Perancangan Media Pembelajaran Menggunakan Articulate Storyline 3 Pada Mata Pelajaran Matematika Kelas Vii Di Smp Negeri 3 Tilatang Kamang. Jurnal INSTEK (Informatika Sains Dan Teknologi), 7(1), 11–20. https://doi.org/10.24252/instek.v7i1.26384
Nanda, I. (2021). Pengertian Penelitian Tindakan Kelas. Penelitian Tindakan Kelas Untuk Guru Inspiratif, 1, A1-dq.
Nursopiati, D. (2021). Problematika Pembelajaran Maharah Al-Kitabah Secara Daring Pada Siswa Di Madrasah Aliyah Darussalam Yogyakarta Kelas Xi Tahun Ajaran 2020/2021. Uin Sunan Kalijaga Yogyakarta.
Prayoga, R., & Sunaryo, A. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Articulate Storyline 3 Dalam Materi Menggambar Ilustrasi Tradisional. Batarirupa: Jurnal Pendidikan Seni, 4(1), 1–9.
Prima, C., Putra, E., Azhari, H., & Ari, M. A. (2024). Jurnal Kejaora : Jurnal Kesehatan Jasmani dan Olah Raga Implementasi Media Pembelajaran Interaktif Articulate Storyline dengan Tujuan Meningkatkan Daya Tarik Belajar Siswa Kelas VII pada Pembelajaran Atletik Nomor Lari di SMP Negeri 1 Selong. 9(November), 250–256.
Putra, D. W., & Uyun, K. (2020). Pengaruh Profesionalisme guru Terhadap kegiatan belajar Mengajar siswa kelas VII A di MTS Negeri 5 Jember. Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam, 11(1), 83–92.
Rahmah, I., & Musadad, A. A. (2024). Web-based Project-based Learning to Enhance Arabic Language Skills of Madrasah Aliyah Students. Arabiyat: Journal of Arabic Education & Arabic Studies/Jurnal Pendidikan Bahasa Arab Dan Kebahasaaraban, 11(1).
Rahmawati, D. (2023). Meningkatkan Kemampuan Analisis Peserta didik pada Materi Sistem Kekebalan Tubuh Melalui Implementasi Perkembangan Multimedia dengan Articulate Storyline sebagai komponen Tpack. Fkip Unpas.
Rahmawati, W., Fahri, M., & Kasman, R. (2021). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Bahasa Arab Melalui Model Talking Stick Kelas IV MI Bahrul Huda Kota Bogor. Attadib: Journal of Elementary Education, 5(2), 167–170.
Rastanti, Z. (2018). Pengaruh Lingkungan belajar di Sekolah Terhadap hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Fiqih Kelas XI Madrasah Aliyah Negeri 1 Banyuasin. Universitas Islam Negeri Raden Fatah Palembang.
Rohilah, R., & Hardiyana, R. (2018). Pengaruh Penguasaan Kosakata Dan Metode Karyawisata Terhadap Keterampilan Menulis. Jurnal Membaca Bahasa Dan Sastra Indonesia, 3(1), 51–64.
Rokhmatulloh, N. (2024). Implementasi Media Aplikasi Kamus Berbasis Android Dalam Pembelajaran Kosakata Bahasa Arab Di Ma Miftahul Falah Capang Purwodadi Pasuruan Jawa Timur. Lugatuna: Jurnal Prodi PBA, 3(1), 43–49.
Sihombing, Y., Haloho, B., & Napitu, U. (2023). Problematika guru dalam pemanfaatan media pembelajaran. Jurnal Pendidikan Mandala, 8(2), 710–718.
Suharti. (2022). Upaya Peningkatan Minat Dan Hasil Belajar Siswa Menggunakan Multimedia Pembelajaran Interaktif IPA di Kelas VI SDN 015 Sungai Bengkal. Edutech: Jurnal Inovasi Pendidikan Berbantuan Teknologi, 2(1), 1–8.
Sundari, C., & Pasar Maulim Silitonga. (2022). Penerapan Media Interaktif Articulate Storyline dalam Pembelajaran Ikatan Kimia di SMA. Educenter : Jurnal Ilmiah Pendidikan, 1(8), 565–571. https://doi.org/10.55904/educenter.v1i8.116
Utomo, P., Asvio, N., & Prayogi, F. (2024). Metode Penelitian Tindakan Kelas (PTK): Panduan praktis untuk guru dan mahasiswa di institusi pendidikan. Pubmedia Jurnal Penelitian Tindakan Kelas Indonesia, 1(4), 19.
Wahyu Maesharoh, R. (2022). Pengembangan Media pembelajaran PPKN berbantuan Articulate Storyline (Tjipto Sumadi (ed.); Juli 2022). Cahya Ghani Recovery.
Wulandari, P. N., Maryani, M., Supriadi, B., Permatasari, I., & Budiana, S. (2024). Implementasi Assessment Berbasis Articulate Storyline 3 Pada Model Inkuiri Terbimbing Untuk Meningkatkan Hasil Belajar dan Sikap Ilmiah Siswa SMA Negeri 3 Jember. Navigation Physics: Journal of Physics Education, 6(1), 1–10.
Yanti, N. (2018). Analisis Kesulitan Siswa Dalam Struktur Jumlah Di Madrasah Aliyah Negeri Sidoarjo Kelas XI IPA 1 Dan 8. Universitas Muhammadiyah Sidoarjo.
Zamroni, M., Sagala, R., Akmansya, M., Erlina, E., & Koderi, K. (2023). Interactive Media Development of Articulate Storyline Application For Mts Level Arabic Learning. Jurnal Pendidikan Glasser, 7(1), 42–56.
Zarkasyi, A. H., Ahmad, F. S., & Mufidah, Z. (2021). Learning Media Design for Shorof Lesson to Improve Students’ Learning Interest Using a Storyline Articulate Program for Intensive First Grade Students at Darussalam Modern Gontor Islamic Institution for girl Campus 2. Jurnal At-Ta’dib Vol, 16(1).