Taḥlīl al-Akhtā’ al-Naḥwiyyah fī Uţrūḥāt al-Țullabah li Qism Ta’līm al-Lugah al-‘Arabiyyah bi Jāmi’ah al-Islāmiyyah al-Ĥukūmiyyah bi Quds

##plugins.themes.academic_pro.article.main##

Nuriya Maulida Khusna Syafiq
Muflihah Muflihah

Abstract

This study aims to describe and explore the form of syntactic errors in the theses of PBA IAIN Kudus students in the first and current batches, in the form of syntactic error analysis, which is then evaluated and corrected. The subjects of this research are the theses of PBA IAIN Kudus students in the first batch and the current batch. The object of this research is sentences that contain elements of syntactic errors. The method used is a qualitative content analysis approach to errors in the theses of PBA IAIN Kudus students in the first and current batches, using 3 samples in each batch. To find and classify sentences that contain elements of syntactic errors, reading and recording techniques are used. The instrument used is the researcher herself. This study results in 6 syntax errors in the theses of PBA IAIN Kudus students in the first batch (2008) and 26 errors in the current batch (2019). The solutions offered are innovative teaching staff in Arabic language learning, seriousness and concentration in writing theses and taking Arabic language learning seriously.

##plugins.themes.academic_pro.article.details##

How to Cite
Syafiq, N. M. K., & Muflihah, M. (2025). Taḥlīl al-Akhtā’ al-Naḥwiyyah fī Uţrūḥāt al-Țullabah li Qism Ta’līm al-Lugah al-‘Arabiyyah bi Jāmi’ah al-Islāmiyyah al-Ĥukūmiyyah bi Quds. Aphorisme: Journal of Arabic Language, Literature, and Education, 6(1), 621–635. https://doi.org/10.37680/aphorisme.v6i1.7723

References

Abdullah, A. H., Fitriyana, A., & Alfan, M. (2021). Analisis Kesalahan Sintaksis dan Morfologi pada Video Lomba Debat Bahasa Arab. El-Ibtikar: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 10(1), 53. https://doi.org/10.24235/ibtikar.v10i1.8016
Abdullah Ibnu Malik. (1992). Syarah Alfiyah Ibnu Malik. Surabaya: Darr Al-Ilmi.
Alber, A., & Febria, R. (2018). Analisis Kesalahan Berbahasa Tataran Sintaksis dalam Kumpulan Makalah Mahasiswa Universitas Islam Riau. Geram. https://doi.org/10.25299/geram.2018.vol6(2).2143
Al-Ghulayain, M. (1989). Jami’ Al-Durus Al-Arabiyah. Beirut: Maktabah Al-Ashriyah.
Bahruddin, U., Gunawan, A., & Budianto, L. (2020). Grammar Cube Strategy: The Newest Alternative Media to Learn Arabic Grammar for Beginner in Indonesia. The Educational Review, USA, 4(4), 93–100. https://doi.org/10.26855/er.2020.04.001
Chaer, A. (2012). Lingustik Umum. In Lingustik Umum. Jakarta: Rineka Cipta.
Chomsky. (1957). Syntactic Structures. Berlin Newyork: Various reprints.
Deasy Supartini, Siti Solihah, & Heri Isnaini. (2023). Problematika Kesalahan Bahasa Indonesia dalam Tataran Sintaksis. Jurnal Kajian dan Penelitian Umum, 1(2), 40–54. https://doi.org/10.47861/jkpu-nalanda.v1i2.152
Dzakiruddin, M., & Junaedi, J. (2022). Kesalahan Berbahasa: Sebuah Analisis dan Implementasi dalam Penelitian Bahasa Arab. El-Ibtikar: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 11(1), 1–13.
Fauziah, Y. L., Kusni, N., & Nasrullah, N. (2023). Analisis Kesalahan Nahwu dalam Membaca Teks Arab Gundul Mahasiswa Program Studi Pendidikan Bahasa Arab Angkatan 2019 Universitas Muhammadiyah Tangerang. Masterpiece: Journal of Islamic Studies and Social Sciences, 1(1), 15.
Fayza Nabila & Samsul Haq. (2024). تحليل الأخطاء النحوية فى الإنشاء لدى طلاب الصف التاسع فى المدرسة المتوسطة الإسلامية الحكومية الواحدة بكوتاتشاني. Journal of Basic Educational Studies, 3(1).
Firdausiyah, A., & Jannah, I. M. (2025). Analisis Problematika Peserta Didik dalam Menulis Kalimat Bahasa Arab. Al-Lahjah: Jurnal Pendidikan, Bahasa Arab dan Kajian Linguistik Arab, 8(1).
Fitria, F., Maliyanah, A. A., & Sabila, A. N. (2024). Analisis Kesalahan Berbahasa pada Aspek Nahwu dalam Pembelajaran Insya’oleh Siswa Tingkat Madrasah Tsanawiyah. Bahtera: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra, 23(1), 30–39.
Haniah, H. (2018). Analisis Kesalahan Berbahasa Arab pada Skripsi Mahasiswa Jurusan Bahasa dan Sastra Arab. Arabi : Journal of Arabic Studies, 3(1), 23. https://doi.org/10.24865/ajas.v3i1.62
Herpindo, H., Astuty, A., Ekawati, M., Arvianti, G. F., Nikmatullah, M. R., & Afiq, M. N. (2023). Pembelajaran dan Pengajaran Tata Bahasa Berdasarkan Korpus. Risenologi, 8(2), 25–37.
Hidayat, N. S. (2014). Analisis Kesalahan dan Konstrastif dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Kutubkhanah, 17(2), 160–174.
Himam, A. A. (2018). تحليل الأخطاء في تعليم اللغات الأجنبية—تحليل الأخطاء وتنمية الكفاءة في تعليم اللغة العربية. Beirut: Darr Al-Kutub Al-Ilmiyyah.
Jurjani. (2003). التعريفات. Sukabumi: Darr Ar Rahmah Al Islamiyyah.
Munawarah, M., & Zulkiflih, Z. (2021). Pembelajaran Keterampilan Menulis (Maharah al-Kitabah) dalam Bahasa Arab. Loghat Arabi : Jurnal Bahasa Arab dan Pendidikan Bahasa Arab, 1(2), 22. https://doi.org/10.36915/la.v1i2.15
Muslimin, M., & Irwan, I. (2022). تحليل الأخطاء الإملائية لدى طلبة قسم تعليم معلمي المدرسة الابتدائية بالجامعة محمدية الإسلامية بيما. Al-Af’idah: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab dan Pengajarannya, 6(1), 1–19.
Muyasiroh, W., Syamsiyah, D., Maulidya, A., & Sadiyamu, S. (2025). Analysis of Language Errors in the Arabic Textbook for Middle School Grade 2 at Thamavitya Mulniti School of Thailand. Thariqah Ilmiah: Jurnal Ilmu-Ilmu Kependidikan & Bahasa Arab, 12(2), 278–291.
Muzaki, H., & Darmawan, A. (2022). Analisis Kesalahan Berbahasa Lisan pada Kanal YouTube Fouly. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia Metalingua, 7(1), 55–62.
Nabila, F., & Haq, S. (2024). تحليل الأخطاء النحوية في الإنشاء لدى طلاب الصف التاسع في المدرسة المتوسطة الإسلامية الحكومية الواحدة بكوتاتشاني. EduInovasi: Journal of Basic Educational Studies, 4(3), Article 3. https://doi.org/10.47467/edu.v4i3.5224
Nafinuddin, S. (2020). Analisis Kesalahan Berbahasa dalam Bahasa Indonesia. https://osf.io/preprints/f5kbx/
Najah, Z., & Agustina, A. (2020). Analisis Kesalahan Semantik pada Skripsi Mahasiswa Jurusan Pendidikan Bahasa Arab UIN Raden Intan Lampung. Al-Fathin: Jurnal Bahasa dan Sastra Arab, 3(01), 1–12.
Nashoih, A. K., Mathoriyah, L., Qosim, N., & Sholahuddin, M. F. (2023). Analisis Kesalahan Nahwu dalam Penulisan Abstrak Skripsi Mahasiswa Program Studi Pendidikan Bahasa Arab. Al-Lahjah: Jurnal Pendidikan, Bahasa Arab, dan Kajian Linguistik Arab, 6(2), 722–730.
Nurkholis, N. (2018). Analisis Kesalahan Berbahasa dalam Bahasa Arab. Al-Fathin: Jurnal Bahasa dan Sastra Arab, 1(01), 10–21.
Nuryani, N., Cahyono, M. E., & Rahmawati, R. D. (2024). تحليل الأخطاء النحوية في كتابة البحث العلمي بطلاب قسم تعليم اللغة العربية بجامعة السيد علي رحمة الله الإسلامية الحكومية تولونج أجونج. Al-Af’idah: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab dan Pengajarannya, 8(2), 441–459.
Parhan, P., & Maksum, G. (2022). Taksonomi Linguistik, Analisis Kesalahan Bahasa dalam Pembelajaran Insya. Ta’limi| Journal of Arabic Education and Arabic Studies, 1(2), 139–149.
Putra, W. H. (2022). Analisis Kesalahan Berbahasa Arab (Teori, Metodologi, dan Implementasi). Penerbit Adab. https://books.google.com/books?hl=id&lr=&id=ie5qEAAAQBAJ&oi=fnd&pg=PA41&dq=analisis+kesalahan+berbahasa+arab&ots=lE_at5aGRm&sig=tNL6PsMXvXueb-DJhNPiSlTiXvU
Rahmat, A., Imron, K., & Shodiq, M. J. (2022). Analisis Kesalahan Bahasa Arab pada Judul Proposal Mahasiswa UIN Raden Fatah Palembang. Kilmatuna: Journal of Arabic Education, 2(2), 270–280.
Ramadhiyanti, Y. (2021). Analisis Kesalahan Sintaksis Mahasiswa dalam Menulis Paragraf Menggunakan Bahasa Inggris. Jurnal Pendidikan Bahasa, 9(2), 276. https://doi.org/10.31571/bahasa.v9i2.2390
Rifai, A. B. (2020). Analisis Kesalahan Berbahasa Arab (Studi Kasus Skripsi Mahasiswa Pendidikan Bahasa Arab Universitas Muhammadiyah Yogyakarta) [PhD Thesis, Doctoral Dissertation, UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta]. https://digilib.uin-suka.ac.id/id/file/1106637
Roviin, & Muh. Hafidz. (2020). Analisis Kesalahan Imla’ Mahasiswa Program Studi Pendidikan Bahasa Arab IAIN Salatiga. Studi Arab, 11(1), 13–26. https://doi.org/10.35891/sa.v11i1.1943
Rukin. (2021). Metodologi Penelitian Kualitatif (Revisi). Surabaya: CV Jakad Media Publishing.
Rusyadi, R., & Fahmi, M. F. (2020). Pembelajaran Bahasa Arab di Perguruan Tinggi. Dar El-Ilmi: Jurnal Studi Keagamaan, Pendidikan dan Humaniora, 7(1), 66–76.
Simorangkir, S. B., Wahyuni, R. S., Gusar, M. R. S., Rahmawati, Y., Setyorini, R., Hetilaniar, H., Hilaliyah, H., Hasanudin, C., Utomo, W. T., & Romadani, A. T. F. (2023). Analisis Kesalahan Berbahasa. https://repository.penerbitwidina.com/publications/563013/analisis-kesalahan-berbahasa
Sudaryono. (2016). Metode Penelitian Pendidikan. Jakarta: Prenada Media.
Syamsiyah, B. (2019). Analisis Kesalahan Berbahasa dalam Imla’ Mahasiswa IAIN ‎Salatiga. Lisania: Journal of Arabic Education and Literature, 3(1), 21–44. https://doi.org/10.18326/lisania.v3i1.21-44
Umroh, I. L. (2018). Analisis Kesalahan Berbahasa Arab Mahasiswa Universitas Islam Darul ‘Ulum Lamongan Jurusan Pendidikan Bahasa Arab. Dar El-Ilmi: Jurnal Studi Keagamaan, Pendidikan dan Humaniora, 5(2), 68–92.
Verhaar, J. W. M. (2004). Asas-Asas Linguistik Umum. Asas-Asas Linguistik Umum.
Ya’qub, A. B. (1983). الموسوعة فى النحو و الصرف (1st ed.). Beirut: Darr Al-Kutub Al-Islamiyah.
Yolanda, & Selviana. (2021). Analisis Kesalahan Berbahasa Arab Studi atas Kesalahan Penulisan Insyā’ di MTsN XII Madiun. Journal of Arabic Language, Literature, and Education, 2(1), 2.
Yusvida, M. (2020). Strategi Belajar Bahasa Arab yang Efektif pada Perguruan Tinggi. Tatsqifiy: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 1(2), 127–139.