The Influence of IT Mastery, Networking and Business Capital on the Performance of MSMEs in the Jago Silo Blitar Community

Authors

  • Ahmad Amiirul Mukminiin Universitas PGRI Kediri

DOI:

https://doi.org/10.37680/ijief.v4i2.6137

Keywords:

MSME Performance; IT Mastery; Networking; Business Capital

Abstract

This study aims to analyze the influence of IT mastery, networking, and business capital on the performance of MSMEs in the Jago Silo community of Blitar City. With a population of 200 MSME members, a sample of 50 people was taken. Sampling follows the Arikunto (2012) method, where a sample is taken from 10-25% of the population if it amounts to more than 100 people. The results of the study show that IT mastery (X1), networking (X2), and business capital (X3) each have a significant influence on the performance of MSMEs. The IT mastery variable (X1) has a Sig value of 0.259 (> 0.05), networking (X2) 0.912 (> 0.05), and business capital (X3) 0.636 (> 0.05), so all hypotheses are accepted. Simultaneously, these three variables have a significant effect on the performance of MSMEs, shown by the values of Fcal = 6.257 and Sig = 0.001 (< 0.05). The determination coefficient of 97.4% showed that IT mastery, networking, and business capital contributed greatly to the performance of MSMEs, while 2.6% was influenced by other factors that were not studied. This research shows that these factors are very important in improving the performance of MSMEs in the Jago Silo Blitar community.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Asriadi, A., & Nalibratawati, N. (2021). Pemanfaatan Market Place Dalam Meningkatkan Penjualan UMKM Saat Pandemi Covid-19. Jurnal Manajemen Dan Bisnis Digital, 3(1), 14–22.

Aulia, F., & Hidayat, T. (2021). PENGARUH MODAL DAN INOVASI TERHADAP KINERJA UMKM KAIN PERCA DI KECAMATAN MEDAN DENAI. Bisnis-Net Jurnal Ekonomi Dan Bisnis, 4(2), 119–132. https://doi.org/10.46576/bn.v4i2.1701

Blumberg, B., Cooper, D., & Schindler, P. (2014). EBOOK: Business research methods. McGraw Hill.

Fachrysa Halik, R. A., Rifin, A., & Jahroh, S. (2020). PENGARUH KEMTRAAN TERHADAP KINERJA USAHA MIKRO DAN KECIL TAHU DI INDONESIA. Jurnal Agribisnis Indonesia, 8(2), 164–174. https://doi.org/10.29244/jai.2020.8.2.164-174

Fajri, abshor. (2014). Pengaruh Modal dan Kinerja Karyawan terhadap Tingkat Pendapatan pada Pabrik Genteng Desa Jebres Kecamatan Sruweng Kabupaten Kebumen. Jurnal Pendidikan Ekonomi, 3. https://www.neliti.com/publications/520647/pengaruh-modal-dan-kinerja-karyawan-terhadap-tingkat-pendapatan-pada-pabrik-gent

Fandriansyah, M. A. (n.d.). Pemanfaatan Market Place GrabFood & GoFood dalam Peningkatan Penjualan pada UMKM Food and Beverages Mao-Mao Cirebon. Jurnal Ekonomi, Bisnis, Dan Akuntansi, 24(3), 11–18.

Ghozali, I. (2018). Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program IBM SPSS 25. Badan Penerbit Universitas Diponegoro.

Hafiz, M., & Satrianto, A. (2022). Pengaruh Modal dan Biaya Produksi Terhadap Pendapatan PT Minang Sukses Sejahtera. Jurnal Kajian Ekonomi Dan Pembangunan, 4(2), 27. https://doi.org/10.24036/jkep.v4i2.13360

Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J., & Anderson, R. E. (2010). Multivariate Data Analysis (7th ed.). Pearson Prentice Hall.

Hardilawati, W. laura. (2020). Strategi Bertahan UMKM di Tengah Pandemi Covid-19. Jurnal Akuntansi Dan Ekonomika, 10(1), 89–98. https://doi.org/10.37859/jae.v10i1.1934

Hartanti, M. F. P., Mardita, C. N., Tirta, M., Putra, A. R. A., & Setyaningrum, I. (2023). Literasi Pemasaran Digital dan Teknologi Keuangan Sebagai Sarana Peningkatan Omset UMKM di Probolinggo. J-MAS (Jurnal Manajemen Dan Sains), 8(1), 113. https://doi.org/10.33087/jmas.v8i1.922

Hasan, G., & Jessica, J. (2024). Pengembangan Strategi Digital Marketing Pada UMKM Mantap Yong Tahu di Kota Batam. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Nusantara, 5(1), 445–452. https://doi.org/10.55338/jpkmn.v5i1.2351

Khairunisa, A. N., & Misidawati, D. N. (2024). Studi ini menganalisis pengaruh pemanfaatan digital marketing dalam meningkatkan penjualan produk UMKM di Indonesia. Jurnal Ekonomi Dan Bisnis, 3(1).

Kozul-Wright, R. (2022). Laporan Perdagangan dan Pembangunan 2022. Https://Unctad.Org/Publication/Trade-and-Development-Report-2022.

Makmur. (2021). Pengaruh Modal, Tenaga Kerja dan Teknologi terhadap Kinerja Usaha Mikro Kecil dan Menengah (UMKM) di Kabupaten Rokan Hulu. Jurnal Ilmiah Manajemen Dan Bisnis, 3(2), 1–10.

Narto, Yusuf, M. H., & Basuki HM, G. (2023). STRATEGI PENGUATAN DAYA SAING UMKM SEBAGAI UPAYA PEMULIHAN PASCA PANDEMI COVID-19 DI KABUPATEN GRESIK. JITMI (Jurnal Ilmiah Teknik Dan Manajemen Industri), 6(2).

Nugraha Sugita, I. K. D., & Seri Ekayani, N. N. (2022). Pengaruh Literasi Keuangan, Inklusi Keuangan dan Akses Permodalan Terhadap Keberlanjutan UMKM Pada Bidang Fashion Di Kota Denpasar. Jurnal Manajemen Dan Bisnis Equilibrium, 8(1), 118–126. https://doi.org/10.47329/jurnal_mbe.v8i1.845

Pradana, M. R. A., Parela, E., Putra, N. P., & Junaidi, J. (2024). Dampak Transformasi Digital pada Kinerja UMKM di Indonesia. Jurnal Relevansi : Ekonomi, Manajemen Dan Bisnis, 8(1), 25–29. https://doi.org/10.61401/relevansi.v8i1.112

Pratamansyah, S. R. (2024). Transformasi Digital dan Pertumbuhan UMKM: Analisis Dampak Teknologi pada Kinerja Usaha Kecil dan Menengah di Indonesia. Jurnal Akuntansi, Manajemen, Dan Perencanaan Kebijakan, 2(2), 17. https://doi.org/10.47134/jampk.v2i2.475

Putri Nasution, D., Ilmi Faried, A., & Ramadhan. (2023). Analisis Determinan Produktivitas dan Peningkatan Usaha Pelaku UMKM Penulis: Diwayana Putri Nasution, Annisa Ilmi Faried, Ramadhan Ramadhan. Jurnal Ilmiah Ekonomi.

Rifqy, M., Purwo, R., Wibowo, A., Widiastuti, A., Roosdhani, M. R., Purwo, ), Program, ), Manajemen, S., Nahdlatul, S., & Jepara, U. (n.d.). Analisis Tingkat Penggunaan Teknologi Informasi dan Komunikasi pada Usaha Kecil Menengah di Kab. Jepara.

Rinta Okta Sari, Elyanti Rosmanidar, Nufitri Martaliah, & Habriyanto Habriyanto. (2024). Strategi UMKM Simpang Karya Dalam Meningkatkan Pendapatan Pasca Pandemi Covid-19. Jurnal Manajemen Riset Inovasi, 2(2), 77–98. https://doi.org/10.55606/mri.v2i2.2484

Rizky Tamara, D., Setya Wijaya, R., & Taufiq, M. (2023). Pengembangan Usaha Mikro, Kecil, Dan Menengah (UMKM) Di Kelurahan Gebang Putih Melalui Fasilitas Internal Dan Eksternal. Jl. Rungkut Madya, 1(4). https://doi.org/10.51903/bersatu.v1i4.278

Rofi’, A., Budiman, I. A., Sudirno, D., & Nahdi, D. S. (2024). Dampak Jejaring Kolaborasi dan Kapabilitas Inovasi terhadap Kinerja UMKM Batik Bojonegoro. Jurnal Ekonomi, Manajemen Dan Bisnis.

Safitri, K. (2023). Pengaruh Modal Usaha terhadap Pengembangan Produk UMKM di Kota Semarang. Jurnal Ekonomi Dan Bisnis, 5(1), 45–58.

Sahir, A. (2021). Statistika Ekonomi dan Bisnis (4th ed.). Mitra Wacana Media.

Sekaran, U., & Bougie, R. (2016). Research Methods For Business: A Skill Building Approach. John Wiley & Sons.

Siregar, & Wahyuni. (2022). Skema Pembiayaan Syariah Berbasis Kemitraan dan Bagi Hasil sebagai Alternatif Pembiayaan Inklusif bagi UMKM. Jurnal Keuangan Syariah, 6(2), 100–115.

Sudirman, N., Hardianti Pertiwi, & Mensy Otelyo Kastanya. (2023). Analisis Analisis Strategi Bisnis Dan Dampaknya Terhadap Pendapatan Selama Pandemi Dan Era New Normal Covid-19. JRAK (Jurnal Riset Akuntansi Dan Bisnis), 9(2), 452–461. https://doi.org/10.38204/jrak.v9i2.1248

Sugiyono. (2007). tatistika untuk Penelitian. Alfabeta.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta.

Sulistyorini, S., Rizkiana, C., & Kusumawati, C. A. (2022). STRATEGI BERSAING DALAM MELEWATI PADEMI COVID-19 (STUDI KASUS UMKM JAJANAN ENDOLITA KABUPATEN DEMAK). Solusi, 20(1), 8–19. https://doi.org/10.26623/slsi.v20i1.4488

Susilawati. (2019). Metodologi Penelitian Bisnis. Graha Ilmu.

Tambunan, T. (2019). Recent evidence of the development of micro, small and medium enterprises in Indonesia. Journal of Global Entrepreneurship Research, 9(1), 18. https://doi.org/10.1186/s40497-018-0140-4

Tanjung, A., Aldana, S., Istiqomah, R. A., Sucahyo, D. S. D., & Shiddiqy, F. H. A. (2023). OPTIMALISASI PENGGUNAAN TEKNOLOGI BERBASIS DIGITAL PADA UMKM DI PENJARINGANSARI MELALUI G-TWO SOCIALIZATION DAN REBRANDING. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(2), 186–191.

Umbase, R. S. U., Kartini, N. W., & Mesra, R. (2024). Peran Komunitas Lokal dalam Mempromosikan Keberlanjutan Usaha Pedagang Kecil di Desa Mopolo. JURNAL PARADIGMA: Journal of Sociology Research and Education, 5(1), 347–354.

Wibowo, H. (2020). Analisis Pengaruh Persepsi Permodalan Terhadap Kinerja Usaha dalam Meningkatkan Keberhasilan UKM. Kompartemen: Jurnal Ilmiah Akuntansi, 18(2). https://doi.org/10.30595/kompartemen.v18i2.8927

Widana, I. W., & Muliani, P. L. (2020). Uji Persyaratan Analisis. Universitas Udayana.

Widyaningtyas, I., & Rahmawati, F. (2021). Dampak Serta Strategi UMKM Saat Pandemi Covid-19 Di Kabupaten Sidoarjo. Ekonomi Dan Bisnis, 8(1), 21–41. https://doi.org/10.35590/jeb.v8i1.2860

Wulandari, C., Agustono, & Adi, R. K. (2023). Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Kinerja UMKM pada Klaster UMKM di Purbalingga. Jurnal Agrista, 11(3).

Downloads

Published

2024-12-30

How to Cite

Mukminiin, A. A. (2024). The Influence of IT Mastery, Networking and Business Capital on the Performance of MSMEs in the Jago Silo Blitar Community . Indonesian Journal of Islamic Economics and Finance, 4(2), 477–492. https://doi.org/10.37680/ijief.v4i2.6137

Issue

Section

Articles