Ta’līm Mahārah al-Kitābah bistirātījiyyah PAILKEM bi al-Madrasah al-Ibtidā’iyyah al-Asy’ārī Sidorejo Teaching and Learning Arabic Writing Skills Using the PAILKEM Approach at Madrasah Ibtidaiyah al-Asy'arie Sidorejo Section Articles

##plugins.themes.academic_pro.article.main##

Laili Mas Ulliyah Hasan
Muhammad Tareh Aziz

Abstract

The research problem are the students’ low writing skills in Arabic subjects and the teaching strategies used in the classroom. Hence, the researcher used the PAILKEM strategy with active learning and the Word Square model included in it. The PAILKEM strategy has been modified to become a strategic practice in improving the writing skills of Al-Asy'ari Elementary School pupils. With the PAILKEM strategy, the students become motivated to participate in lessons and the responsibility of the students is higher because the learning is grouped captivatingly but still takes care of the learning objectives that have been set. The results showed that after the PAILKEM strategy implementation, there were significant changes in students' learning, specifically in studying writing skills and developing students' social skills during the teaching process. The teaching activities were also effective.

##plugins.themes.academic_pro.article.details##

How to Cite
Hasan, L., & Aziz, M. (2021). Ta’līm Mahārah al-Kitābah bistirātījiyyah PAILKEM bi al-Madrasah al-Ibtidā’iyyah al-Asy’ārī Sidorejo. Aphorisme: Journal of Arabic Language, Literature, and Education, 2(2), 39-49. https://doi.org/10.37680/aphorisme.v2i2.912

References

Aisa, A., Jannah, S. N., & Rahmawati, R. D. (2020). Taṭwīru Waḥdah Al-iliktrūni Litanmiyah Al-mahārah Al-qirā’ah; Al-taḥlīl Al-Waqi’ī bi Al-Madrasah Al-Śānawiyyah Baḥr Al-‘Ulūm Tambak Beras Jombang. Aphorisme: Journal of Arabic Language, Literature, and Education, 1(1), 65–84.
Ben-Naouar, Y. (2021). al-Ta’āysy al-Ṡaqāfī wa al-Ḥaḍārī bi al-Magrib. Aphorisme: Journal of Arabic Language, Literature, and Education, 2(1), 1–12.
Charismiadji, I. (2016). Minat baca Indonesia rendah. Babel Pos.
Fahrurrozi, A. (2014). Pembelajaran bahasa arab: Problematika dan solusinya. Arabiyat: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab Dan Kebahasaaraban, 1(2), 161–180. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.15408/a.v1i2.1137
Lutfiati, R. R., & Wahyuni, F. (2021). Ta’līm al-Lugah al-‘Arabiyyah bimajāl Mahārah al-Qirā’ah wa al-Kitābah. Aphorisme: Journal of Arabic Language, Literature, and Education, 2(1), 33–46.
Nodyanto, D. (2017). Membangun Budaya Literasi Melalui Strategi PAILKEM (Pembelajaran Aktif, Inovatif, Lingkungan, Kreatif, Efektif dan Menarik. Jurnal Guru Dikmen, 2.
Nufus, H. (2013). Pembelajaran Gramatika Arab dengan Communicative Grammar. Jurnal Studi Islam.
Sa’id, S. (2011). Problematika Pengajaran Menulis dalam Bahasa Arab untuk Pelajar Indonesia dan Upaya Mengatasinya dengan Pendekatan Acuan Linguistik. Jurnal Yogyakarta: Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga Yogyakarta.
Salma, K. N. (2020). تطوير مواد مهارة الاستماع باستخدام الوسائل المتعددة برمجة فلوتاغون ستوري لتلاميذ المدرسة المتوسطة الاسلامية الحكومية الثانية مالانج. Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Setyowati, N. (2020). Problematika Pembelajaran Kitabah dan Tarjamah di Madrasah Ibtidaiyah. Aphorisme: Journal of Arabic Language, Literature, and Education, 1(1), 32–42.
Sobry, M. S. (2014). Metode dan Model-model Pembelajaran Menjadikan Proses Pembelajaran Lebih Variatif, Afektif, Inovatif, Efektif dan Menyenangkan. Holistica.
Sriastuti. dkk. (2014). Meningkatkan Keterampilam Menyusun Teks Laporan Hasil Pengamatan dengan Menggunakan Metode PAILKEM pada Siswa Kelas VII-1 MTsN 2 Kendari. Jurnal Bastra, 4.
Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Pendidikan: pendekatan kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Alfabeta.
Sujawerni, V. W. (2014). Metodologi Penelitian. PT Pustaka Baru.
Sutaryono, W. I. (2018). Implementasi Pembelajaran Bahasa Jawa Berbasis PAILKEM di Kelas 3 Sekolah Dasar. Joyful Learning Journal, 7.
Uno, H. B. dan N. M. (2011). Belajar dengan Pendekatan PAILKEM. Bumi Aksara.
Zulkarnaini. (2011). Model Kooperatif Tipe Think Talk Write (TTW) untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis Karangan Deskripsi dan Berpikir Kritis. Universitas Pendidikan Indonesia.