Penggunaan Media Pohon Pintar Angka untuk Mengembangkan Kemampuan Membilang bagi Anak Usia Dini Using Number Smart Tree Media to Develop Counting Skills for Early Childhood Section Articles

##plugins.themes.academic_pro.article.main##

Suci Midsayhri Azizah
Fitri Wahyuni
Nadya Lutfiya Muneng

Abstract

This article aims to describe the ability to count numbers for group B students in the Harapan Bunda PKK Playgroup and to describe the use of numerical innovative tree media to develop the ability to calculate numbers for group B students in the Harapan Bunda PKK Playgroup. This research uses a descriptive qualitative research method and data collection procedures through interview techniques, observation, and documentation. The collected data related to students' numeracy skills and the use of innovative tree media were analyzed using data reduction, data presentation, and conclusions. Based on the results of the data analysis, it was concluded that the ability to count the numbers of group B students in the Play Group PKK Harapan Bunda Muneng Balong Ponorogo can be said to be better because the children's abilities are better than before. The use of innovative tree media has proven to be more capable of developing the ability to count numbers for group B students in the PKK Harapan Bunda Play Group, Muneng, Balong, and Ponorogo.

##plugins.themes.academic_pro.article.details##

How to Cite
Azizah, S., Wahyuni, F., & Muneng, N. (2023). Penggunaan Media Pohon Pintar Angka untuk Mengembangkan Kemampuan Membilang bagi Anak Usia Dini. Absorbent Mind: Journal of Psychology and Child Development, 3(1), 21-34. https://doi.org/10.37680/absorbent_mind.v3i1.2202

References

Aprilia Wahyu Qur’ani. (2015). Meningkatkan Kemampuan Mengenal Angka 1-10 Menggunakan Media Bowang Pada Anak Kelompok A TK Taman Indria Kecamatan Kota, Kota Kediri Tahun Pelajaran 2014/2015. Universitas PGRI Kediri.
Arfiani, F. F. N. (2021). Perkembangan Kognitif Anak Usia Sekolah Dasar di SD Negeri Maguwoharjo 1 Depok Sleman. Tafhim Al-’Ilmi, 13(1), 38–57.
Aritonang, L. A., & Elsap, D. S. (2019). Meningkatkan Kemampuan Berhitung Pada Anak Usia Dini Dengan Menggunakan Metode Jarimatika. CERIA (Cerdas Energik Responsif Inovatif Adaptif), 2(6), 363.
Asmariani. (2016). Konsep Media Pembelajaran Paud. Jurnal Al-Afkar, 5(1), 26–28.
Azhar Rasyad. (2011). Media Pembelajaran. PT Grafindo Persada.
Burhan Bungin. (2001). Metodologi Penelitian Kualitatif. GRAFIND0 PERSADA.
Dedi Mulyana. (2004). Metodologi Penelitian Kualitatif. Remaja Rosdakarya.
Dian Indriana. (2011). Ragam Alat Bantu Pengajaran. Diva Press.
Endah Yuni Yulistiani. (2020). Pengenalan Angka Pada Anak Usia Dini Di RA Diponegoro 154 Pekuncen Kecamatan Pekuncen Kabupaten Banyumas. Institut Agama Islam Negeri Purwokerto.
Guslida dan Rita Kurnia. (2018). Media Pembelajaran Anak Usia Dini. Pustaka Belajar.
Khadijah. (2016). Perkembangan Kognitif Anak Usia Dini. PERDANA PUBLISHING.
Masitoh dkk. (2005). Pendekatan Belajar Aktif di Taman Kanak-Kanak.
Miles, M., & Huberman, M. (1992). Qualitative Data Analysis (Diterjemahkan oleh Rohidi (ed.); Cetakan pe). Universitas Indonesia (UI-Press).
Misrawati, M., & Suryana, D. (2022). Bahan Ajar Matematika Berbasis Model Pembelajaran Tematik terhadap Kemampuan Berhitung Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(1), 298–306.
Mudjito, A. . (2007). Pedoman Pembelajaran Bidang Pengembangan Kognitif.
Mukhtar Latif. (2014). Pendidikan Anak Usia Dini. Kencana.
Nana Syaodih Sukmadinata. (2007). Metode Penelitian Pendidikan.
Rukajat, A., & Makbul, M. (2022). Strategi Meningkatkan Kemampuan Berhitung pada Anak Usia Dini Melalui Media Pembelajaran Pohon Hitung. Risalah, Jurnal Pendidikan Dan Studi Islam, 8(4), 1386–1397.
Sriningsih. (2008). Pembelajaran Matematika Terpadu untuk Anak Usia Dini. Pustaka Sebelas.
Suharsimi Arikunto. (2006). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Rineka Cipta.
Suniantara, I. K. P., Hendayanti, N. P. N., Suwardika, G., Pramayasa, I. M. H. M., Pratiwi, L. P. S., Masakazu, K., Rudita, I. M., & Suardika, I. G. (2021). Meningkatkan Kemampuan Berhitung Anak Menggunakan Metode Jarimatika Di TK Mekar Kumara Desa Kesiut. WIDYABHAKTI Jurnal Ilmiah Populer, 4(1), 59–64.
Syafni Gustina Sari. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Pohon Pintar pada Materi Penjumlahan pada Kelas I SDN 52 Parupuk Tabing: Studi Berdasarkan Asesmen. Jurnal Cendekia Jurnal Pendidikan Matematika, 4(2), 12.
Syaiful Bahir dan Aswan Zain. (2006). Strategi Belajar. Rineka Cipta.
Travelancya, T., & Asfahani, A. (2022). Model Pendampingan Penyelenggaraan Kelompok Bermain Holistik & Integratif. Absorbent Mind: Journal of Psychology and Child Development, 2(01), 29–35.
Unjunan, O. P., & Budiartati, E. (2020). Pelaksanaan Pendidikan Karakter pada Anak Usia Dini di PAUD Sekar Nagari Unnes. Jurnal Eksistensi Pendidikan Luar Sekolah (E-Plus), 5(2).
Wahyuni, F., & Asfahani, A. (2021). Menjadi Orang Tua Kreatif bagi Anak Usia Dini di Masa New Normal. Absorbent Mind: Journal of Psychology and Child Development, 1(1), 1–11.
Yunanto, B. H., Subandi, S., & Fadillah, M. K. (2021). Upaya Guru Dalam Pembentukan Akhlak Melalui Pengembangan Kecerdasan Spiritual Peserta Didik MAN 1 Lampung Tengah. Berkala Ilmiah Pendidikan, 1(1), 35–43.