MOTIVASI HIJRAH MILENIAL MUSLIM PERKOTAAN MELALUI DAKWAH DIGITAL

  • Risris Hari Nugraha Universitas Pendidikan Indonesia
  • Muhamad Parhan Universitas Pendidikan Indonesia
  • Aghnia Aghnia Universitas Pendidikan Indonesia
Keywords: motivation, millenial, hijrah, digital da’wa

Abstract

Abstract. This research increases motivation for millennial youth emigration through digital propaganda. By looking at the fact that young people today are familiar with the word hijrah and social media, but not all users use social media as a tool to emigrate. People only know the meaning of migrating without applying it in everyday life. In addition, with the advancement of technology can make the propaganda model more interesting, developing fast and dynamic. Researchers use descriptive qualitative and literature studies through questionnaires, then collect information from journals, books and online media, it is hoped that this can provide information about the motivation of young people to emigrate. The results of this study proved that using digital propaganda can increase the motivation of the hijrah youth millennial, judging from the results of the questionnaire stated 72% the use of digital media in the spread of da'wah it’s optimal. 

Keywords: motivation, youth migrate,  digital propaganda

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ahmad, N. (2014). TantanganiDakwah DioEra TeknologioDan iInformasi: Formulasii iKarakteristik, Popularitas, iDan iMateri DiiJalan Dakwah. dalami Jurnali iAddin STAINoKudus, 8(2), hlm. 319-334.
Budiono, A. (2019). Hijrahi iDalam Perspektifi iTafsir iSya’rawi: Sebuahi Kajiani Tafsiri iTematik. Miyah: JurnaliStudiiIslam, 15(01), hlm. 57-80.
Cahyono,o iA. iS. (2016). iPengaruh mediai sosiali terhadapoperubahan sosiali masyarakati dioIndonesia. JurnaliPubliciana, 9(1), hlm. 140-157.
Farabuana, P., & Nurrahmi, F. (2019). Motivasi dan Perilaku Hijrah Followers Akun Istagram Pemuda Hijrah Pada Mahasiswa Universitas Syiah Kuala. Jurnal Ilmiah Mahasiswa FISIP Unsyiah, 4(3), hlm. 1–16. http://www.jim.unsyiah.ac.id/FISIP/article/download/11616/4808
Farhan, M., & Retnawati, H. (2014). Keefektifan Pbl Dan Ibl Ditinjau Dari Prestasi Belajar, Kemampuan Representasi Matematis, Dan Motivasi Belajar. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 1(2), 227-240. https://doi.org/10.21831/jrpm.v1i2.2678
Farihah, I. (2013). Media Dakwah Pop. AT-TABSYIR; Jurnal Komunikasi Penyiaran Islam, 1(2), 25-45.
Fitri, R., & Jayanti, I. (2020). Fenomena Seleb Hijrah: Tendensi Ekslusivisme dan Kemunculan Kelompok Sosial Baru. MUHARRIK: Jurnal Dakwah Dan Sosial, 3(01), 1-17.
Fitri, S. (2017). Dampak positif dan negatif sosial media terhadap perubahan sosial anak. Naturalistic: Jurnal Kajian Penelitian Pendidikan dan Pembelajaran, 1(2), 118-123.
Habibi, M. (2018). Optimalisasi Dakwah Melalui Media Sosial Di Era Milenial. Al-Hikmah: Jurnal Dakwah, 12(1), 101-116.
Makmun, A. S. (2007). Psikologi Kependidikan. Bandung : PT Remaja Rodakarya Offset.
Nasrullah, Rulli. (2017). Media Sosial : Perspektif Komunikasi, Budaya, dan Sosioteknologi. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Parhan, M. Sutedja, B (2019). Penerapan Pendekatan Pembelajaran Kontekstual dalam pendidikan agama islam Di universitas pendidikan indonesia. TARBAWY: Indonesian Journal of Islamic Education. vol 6 (2). 114-126.
Qodariah, S., dkk. (2018). Hubungan self-control dengan murū’ah pada anggota Gerakan Pemuda Hijrah di Masjid TSM Bandung. Jurnal Psikologi Islam, 4(2), hlm. 205-212.
Rubawati, E. (2018). Media Baru: Tantangan dan Peluang Dakwah. Jurnal Studi Komunikasi. Vol. 2 No. 1. 126-142. DOI: http://dx.doi.org/10.25139/jsk.v2i1.586
Sarbani, A. (2010). Paradigma Baru Pemikiran Dakwah Islam. Jurnal Ilmu Dakwah Vol. 4 No. 15. 879-896. DOI: https://doi.org/10.15575/idajhs.v5i15.426
Setiawati, K. (2019). Hijrah Baru di Kalangan Anak Muda antara Keshalehan dan Gaya Hidup. (Skripsi). Darussalam Banda Aceh: Universitan Islam Negeri Ar-Raniry.
Sofiana, L. (2019). Metode Dakwah (Pengertian, Hukum, Metode dan Jenis). [Online]. Tersedia di: https://www.kompasiana.com/linda25926/5dcfaea4d541df0df212cec3/konsep-dakwah-pengertian-hukum-metode-dan-jenis-dakwah. Diakses 30 Maret 2020.
Ummah, A. H. (2020). Dakwah Digital dan Generasi Milenial (Menelisik Strategi Dakwah Komunitas Arus Informasi Santri Nusantara). Tasamuh: Dakwah dan Komunikasi. Volume 18, No. 1. 54-78.https://doi.org/10.20414/tasamuh.v18i1.2151
Utomo, W. P. (2013). Menimbang media sosial dalam marketing politik di Indonesia: belajar dari Jokowi-Ahok di Pilkada DKI Jakarta 2012. Jurnal Ilmu Sosial dan Ilmu Politik, 17(1), hlm. 67-84.
Wibowo, A. (2019). Penggunaan Media Sosial Sebagai Trend Media Dakwah Pendidikan Islam di Era Digital. Jurnal Islan Nusantara. Vol.3 no 2. 339-356. DOI: https://doi.org/10.33852/jurnalin.v3i2.141
Zuhdi, M. H. (2017). Dakwah Dan Dialektika Akulturasi Budaya. Religia,15(1). hlm. 46-64. https://doi.org/10.28918/religia.v15i1.122
Published
2020-09-03
How to Cite
Nugraha, R., Parhan, M., & Aghnia, A. (2020). MOTIVASI HIJRAH MILENIAL MUSLIM PERKOTAAN MELALUI DAKWAH DIGITAL. MUHARRIK: Jurnal Dakwah Dan Sosial, 3(02), 175-194. https://doi.org/10.37680/muharrik.v3i02.398
Abstract views: 2187 , PDF downloads: 2191