Upaya Meningkatkan Keaktifan dan Hasil Belajar Matematika Materi Perkalian dan Pembagian melalui Metode Demonstrasi dengan Media Tali PAS pada Siswa Kelas II Semester Genap Sekolah Dasar Negeri Gentan 03 Kecamatan Bendosari Kabupaten Sukoharjo Tahun Pelaj

  • Miratu Chaeroh STKIP Modern Ngawi
  • Novia Rahma Rista Utami STKIP Modern Ngawi
  • Sri Jumini STKIP Modern Ngawi
Keywords: Liveliness, learning outcomes, mathematics, elementary school

Abstract

This study aims to improve student activeness and learning outcomes in mathematics subjects, especially multiplication and division materials, by applying a demonstration method using PAS rope media in grade II SD Negeri Gentan 03, Bendosari District, Sukoharjo Regency. Classroom action research methods are used with several cycles that include planning, action execution, observation, and reflection. Data was collected through observation of student activity, test results, and observation of teacher activity. Before the action was taken, student activity was moderate with an active level of 50%. After the application of the demonstration method with PAS rope media, there was a significant increase in student activity. In cycle I, the level of activity increased to 61% (medium category), in cycle II it increased to 74% (medium category), and in cycle III it increased to 94% (high category). Student learning outcomes before the action showed that 61% of students were incomplete, and 39% of students were complete (low category). However, after conducting research with demonstration methods and PAS rope media, there was an increase in learning outcomes. In cycle I, incomplete students decreased to 39%, and completed students increased to 61% (medium category). In cycle II, incomplete students decreased to 29%, and completed students increased to 71% (medium category). In cycle III, there was a significant increase with only 7% of students who had not completed, and 93% of students completed (high category).

References

Anitah Sri, dkk. 2008. Strategi Pembelajaran. Departemen Pendidikan Nasional: Universitas Terbuka
Arikunto, Suharsimi. 2010. Prosedur Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta
. 2012. Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: PT Bumi Aksara
. 2013. Prosedur Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta
Asrori, Muhammad. 2012. Penelitian Tindakan Kelas. Bandung: CV Wacana Prima
Arsyad, Azhar. 2014. Media Pembelajaran. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada
Daryanto. 2013. Media Pembelajaran. Yogyakarta: Gava Media
Dimyati dan Mudjiono. 2013. Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta
Djamarah, Bahri S dan Zain, Aswan. 2013. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta
Hamdani. 2011. Dasar-dasar Kependidikan. Bandung: Pustaka Setia
Heruman. 2014. Model Pembelajaran Matematika di Sekolah Dasar. Bandung: PT Remaja Rosdakarya
Jihad, Asep dan Haris, Abdul. 2013. Evaluasi Pembelajaran. Yogyakarta: Multi Pressindo
Lusi, Samuel dan Nggili A Ricky. 2013. Asyiknya Penelitian Ilmiah dan Penelitian tindakan Kelas. Yogyakarta: C.V Andi Offset
Mustoha, Amin dkk. 2008. Senang Matematika. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional. http:// bse.annibuku.com/buku/160/senang-matematika-untuk-sd-mi.pdf (diakses 29 Januari 2017).
Purwanto, 2014. Evaluasi Hasil Belajar. Yogyakarta: Pustaka Pelajar
Sanjaya, Wina. 2013. Srategi Pembelajaran. Jakarta: Prenada Media Group
Sardiman, 2012. Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Rajawali Pers
Sartika, Endeni. 2014. Meningkatkan Keaktifan dan Hasil Belajar Siswa Menggunakan Metode Demonstrasi Pada Materi Gaya di Kelas V di SD Negeri 35/. Skripsi. tidak diterbitkan. Jambi: Universitas Jambi. http://e-campus.fkip.unja.ac.id/eskripsi/data/pdf/jurnal_mhs/artikel/A1D109140.pdf (diakses 29 Januari 2017).
Skolikhah, R.A. 2014. Meningkatkan Keaktifan Dan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Ipa Melalui Penerapan Metode Eksperimen Kelas V SD Negeri 1 Sedayu Tahun Ajaran 2013/2014. Skripsi, tidak diterbitkan. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta. http://eprints.uny.ac.id/14101/I/SKRIPSI.pdf (diakses 29 Januari 2017).
Slameto. 2013. Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta
Sudiyana. 2012. Penelitian Tindakan Kelas. Yogyakarta: CakraBook dan Bradelvi
Sugiyono. 2014. Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta
Sundayana, Rostina. 2013. Media Pembelajaran Matematika. Bandung: Alfabeta
Suprijono, Agus. 2012. Cooperative Learning. Yogyakarta: Pustaka Pelajar
Susanto, Ahmad. 2013. Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Kencana Prenada Media Group
Turyanti, Yani. 2013. Penggunaan Media Tali PAS Pada Pembelajaran Matematika Materi Bilangan Romawi untuk Meningkatkan Hasil Belajar Pada Siswa Kelas IV B SDN 03 Cibodas Tahun Ajaran 2012/2013. Skripsi. tdak diterbitkan. Bandung: Universitas Pendidikan Indonesia. http:// S_PGSD_0902892_ABSTRACT.pdf . diakses 28 Januari 2017.
Warsono dan Hariyanto. 2013. Pembelajaran Aktif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya
Published
2023-08-03
Section
Articles
Abstract views: 243 , PDF downloads: 219