Pengaruh Media Visual Terhadap Konsentrasi Belajar Siswa Matapelajaran PKN di Kelas 2 SDN 176 Pekanbaru

  • Cindy Febrillaa Universitas Islam Riau
  • Laili Rahmi Universitas Islam Riau
  • Leny Julia Lingga Universitas Islam Riau
Keywords: Visual Media; Learning Concentration; Civics Subjects

Abstract

This study aims to determine whether there is an influence of visual media on the learning concentration of PKN students in grade 2 SDN 176 Pekanbaru. This research is a type of Pre-Experimental Design research, with a One-Group Pretest-Posttest research design. The population in this study were all grade 2 students at SDN 176 Pekanbaru. The sample of this research is class 2B students, totaling 24 students at SDN 176 Pekanbaru. Determination of the sample using purposive sampling technique. The results showed that through the t test (paired test) with a significance level of 5%, the t count was -6.868 with a significance level of 0.000. From the results of these calculations, it can be said that the t count is -6.868 with a significance of 0.000 <5%. So it can be concluded that the use of visual media in Civics lesson content has a significant influence on the learning concentration of grade 2 students at SDN 176 Pekanbaru

References

Adam, S., Kom, S., Msi, M., Syastra, M. T., Kom, S., & Si, M. (2015). Pemanfaatan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi Bagi Siswa Kelas X SMA Ananda Batas. 3(2), 78–90.
Anisa, W. F., & Lisa Ainun Fusilat, I. T. A. (2020). Proses pembelajaran pada sekolah dasar. 2, 158–163.
Ardiansyah, M., Studi, P., Guru, P., Ibtidaiyah, M., Tarbiyah, J., Tarbiyah, F., Tadris, D. A. N., Islam, U., & Fatmawati, N. (2022). PENGARUH Penggunaan Media Visual Terhadap Motivasi Belajar Pai Kelas Iv SDN 40.
Dewi, D. A., Ulfiah, Z., Indonesia, U. P., & Kewarganegaraan, P. (2021). Peranan pendidikan kewarganegaraan terhadap pembangunan karakter bangsa. 9(2), 499–506.
Fridaram, Olivia. (2020). Meningkatkan Konsentrasi Belajar Peserta Didik dengan Bimbingan Klasikal Metode Cooperative Learning Tipe Jigsaw. 01(2), 161–170.
Hasannah, N. (2014). Konsentrasi Belajar Pada Kegiatan Origami Dengan Menggunakan Metode Demonstrasi Pada Anak Kelompok B Di Tk Aba Gedongkiwo Kecamatan Mantrijeron Yogyakarta.
Ikawati, D., Mustadi, A., & Negeri, U. (2013). An Analysis Of Content Of Character Values In The Textbook Of 2013 Curriculum For Handbooks Of Teacher And Student. 123–139.
Istinighsih, G., & Dharma, D. S. A. (2021). Integrasi Nilai Karakter Diponegoro Dalam Pembelajaran Untuk Membentuk Profil Pelajar Pancasila Di Sekolah Dasar. 16.
Kustandi, C., Jakarta, U. N., Zianadezdha, A., Jakarta, U. N., Fitri, A. K., Jakarta, U. N., Farhan, M., Jakarta, U. N., L, N. A., & Jakarta, U. N. (2021). Pemanfaatan Media Visual Dalam Tercapainya. 10(2), 291–299.
Kusumawati, E. (2022). Sosialisasi Kurikulum Merdeka Belajar Untuk Mewujudkan Profil Pelajar Pancasila Di Jenjang Sekolah Dasar Di Sd Al-Islam 2 Jamsaren Surakarta. BERNAS: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(4), 886–893. https://doi.org/10.31949/jb.v3i4.3483
Meliya, Sari.2017.Pengaruh Media Audio Visual Terhadap Motivasi Belajar Siswa.
Moto, M. M. (2019). Indonesian Journal of Primary Education Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran dalam Dunia Pendidikan. 3(1), 20–28.
Mumtahanah, N. (2014). Penggunaan Media Visual Dalam Pembelajaran PAI Nurotun Mumtahanah 1. 4.
Mutia. (n.d.). Characteristics Of Children Age Of Basic Education Mutia. 3, 114–131.
Ningrum, R. (2018). Fakultas keguruan dan ilmu pendidikan universitas meuhammadiyah sumatera utara medan 2018.
Nurfadhillah, S., Nurfalah, K., Amanda, M., Kauniyah, N., & Anggraeni, R. W. (2021). Penerapan Media Visual Untuk Siswa Kelas V. 3, 225–242.
Nurhidayati, A. (2020). Analisis implementasi media pembelajaran berbasis visual pada mata pelajaran ekonomi di sekolah menengah atas negeri 4 pekanbaru.
Nurrita, T. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. 03, 171–187.
Pranoto, E. (2016). Efektivitas penggunaan media pembelajaran berbasis visual digital pada pelajaran geografi kelas xi ips di sma islam sultan agung 1 semarang.
Pratama, W., & Amri, U. (N.D.). Pengaruh Media Pembelajaran Berbasis Komputer Terhadap Hasil Belajar Bahasa Indonesia Kelas X.
Rusby, Z., Hayati, N., & Cahyadi, I. (2017). Upaya Guru Mengembangkan Media Visual dalam Proses Pembelajaran Fiqih di MAN Kuok Bangkinang Kabupaten Kampar. 18–37.
Sahal, H., Hidyatulloh, & Sholihah. (2019). Penggunaan Media Visual dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa Program Studi Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah Jurusan Tarbiyah Fakultas Agama Islam Universitas Muhammadiyah Sidoarjo. 172071200049.
Sari, D. I. (n.d.). PEngaruh Pembelajaran Media Visual Terhadap Meningkatnya Minat Belajar Siswa Sekolah Dasar Diandra.
Setyani, M. R. (2018). Siswa Dalam Proses Pembelajaran Matematika Ditinjau Dari Hasil Belajar Disusun Untuk Memenuhi Sebagian Persyaratan Dalam.
Setyani, M. R., & Ismah. (2018). Proses Pembelajaran Matematika Ditinjau Dari Hasil. 01, 73–84.
Sofiah. (n.d.). Jurnal PGSD. 11(2), 91–99.
Sukadi. (n.d.). Belajar dan pembelajaran pkn sd sebagai. 196–206.
Sultan, U., & Tirtayasa, A. (2019). Media pembelajaran dalam proses belajar mengajar. 2(1), 470–477.
Sungkono. (n.d.). Pemilihan Dan Penggunaan Media Dalam Proses Pembelajaran.
Supardi, K. (n.d.). Media Visual Dan Pembelajaran Ipa. 10.
Zaki, A., & Yusri, D. (2020). Penggunaan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa Pada Pelajaran Pkn Di Sma Swasta Darussa’adah Kec. Pangkalan Susu. 7(2), 809–820.
Zulfikar, M. F., & Anggraeni, D. D. (2021). Membangun Karakter Bangsa. 6(1), 104–115.
Published
2023-08-12
Section
Articles
Abstract views: 332 , PDF downloads: 333