Evaluasi Pembelajaran

  • Robi Agisna Institut Agama Islam Sunan Giri Ponorogo
  • Zulfikri Alwi Jauhari
  • M. Saifudin Zuar
  • Muhammad Sholihin
  • Anis Khusnul I
Keywords: Evaluation, Learning

Abstract

Implementation of learning in the classroom has consequences for a teacher to improve his role and competence, because a competent teacher will find it easier to manage classes and carry out evaluations for his students both individually and in class. Evaluation is an attempt to obtain information about student learning outcomes as a whole, both attitudes, knowledge, and skills. This can be used by teachers as a decision-making step in determining teaching and learning strategies. Thus, teachers need to conduct assessments in the process and student learning outcomes. So that this paper will examine the evaluation of learning related to the achievement of student learning competencies, as well as innovations in improving learning evaluation in accordance with the times. This research uses descriptive qualitative research. This type of research library research with the method of literature study.

References

Alifi dan Dwi. Pengembangan Media Evaluasi Pembelajaran Sejarah Berbasisi Google Formulir di SMAN 1 Prambatan, ISTORIA: Jurnal Pendidikan dan Sejarah, 2018.
Elis Ratna Wulan, Rusdiana, Evaluasi Pembelajaran Dengan Pedekatan Kurikulum 2013, Bandung: Pustaka Setia, 2014.
Finy Fitriani. “Analisis Penilaian Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi dan Implikasinya Terhadap Peningkatan Kualitas Pendidikan SD/MI”. Genderang Asa: Journal Of Primary Education. Vol 2 No 2. 2021.
Hasan Mahfud dkk, “Peningkatan Kompetensi Evaluasi Pembelajaran Berbasis Teknologi pada Guru SD di Kota Surakarta”, Program Studi PGSD, Universitas Sebelas Maret.
Kusaeri & Suprananto. Pengukuran dan Penilaian Pendidikan, Yogyakarta: Graha Ilmu, 2012.
Layyina Mawarda Awalia dkk, Analisis Penggunaan Aplikasi Pembelajaran Daring terhadap Minat Belajar Siswa di Desa Karangmalang, Jurnal Basicedu, Vol. 5, No. 5, Research & Learning in Elementary Education, 2021.
Nurhanifah, “Teknik Dan Instrumen Penilaian Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini 4-5 Tahun Di TK Hang Tuah Kotabumi Lampung Utara” 2019.
Panduan Penilaian oleh Pendidik dan Satuan Pendidikan Sekolah Menengah Pertama. Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. 2017.
Pinte Rejeki, “Efektifitas Gabungan Tes Subjektif Dan Tes Objektif Dalam Mengevalusi Hasil Belajar Fisika Siswa SMP Negeri 11 Banda Aceh,” Jurnal Ilmiah Mahasiswa (JIM) Pendidikan Fisika 1, no. 3. 2016.
Primardiana dkk, Proprofs: Platform Asesmen Daring Pilihan Ganda, Hotspot, dan Game Hangman, Jurnal Graha Pengabdian, Vol. 3, No. 2. 2021.
Sarjono. DD., Panduan Penulisan Skripsi, Yogyakarta: Jurusan Pendidikan Agama Islam, 2008.
Suharman, “Tes Sebagai Alat Ukur Prestasi Akademik,” At Ta’dib:Jurnal Ilmiah Pendidikan Agama Islam. 10, no. 1. 2018.
Sutarjo Adisusilo, J.R. Pembelajaran Nilai-Nilai Karakter Konstruktivisme dan VCT Sebagai Inovasi Pendekatan Pembelajaran Aktif. Jakarta: PT. RajaGrafindo Persada. 2012.
Sutrisno, S. Kreatif Mengembangkan Aktivitas Pembelajaran Berbasis TIK. Jakarta: Referensi, 2012.
Teguh Prasetyo, “Pengembangan Perangkat Penilaian Hasil Belajar dalam Pembelajaran Temati Integratif Kelas V SD”. Jurnal Prima Edukasia, 5 (1), 2017.
Yuli Isratul, Aini, Pemanfaatan Media Pembelajaran Quizizz untuk Pembelajaran Jenjang Pendidikan Dasar dan Menengah di Bengkulu. Jurnal Kependidikan, Vol. 2, No. 25, 30 Agustus 2019.
Zulkifli Matondang, “Validitas dan Reliabilitas Suatu Instrumen Penelitian,” Jurnal Tabularasa PPS UNIMED 6, no. 1. 2009.
Published
2023-08-13
Section
Articles
Abstract views: 189 , PDF downloads: 225