The Influence of Brand Luxury, Customer Experience, and E-Wom on Purchasing Decisions

  • Syifa Rahmawati Nurjihan Universitas Esa Unggul
  • Eka Bertuah Universitas Esa Unggul
Keywords: Brand Luxury; Customer Experience; E-Wom; Purchasing Decisions

Abstract

The aims of the study is to examine and analyze the influence of luxury brands, customer experience, e-wom, partially or simultaneously on the purchase decision of Apple products, and to determine the most dominant variables in influencing purchasing decisions. The study used quantitative methods with sample respondents who were buyers of Apple products and used Apple products, operating inside or outside Jakarta, Bogor, Depok, Tangerang and Bekasi. The questionnaire collected 170 respondents, the data was then processed by multiple linear regression. Based on the results of the analysis, it is known that the variables of brand luxury, customer experience, and e-wom simultaneously have a positive and significant influence on purchasing decisions on Apple products. Partially, the variables of brand luxury, customer experience, and e-wom have proven to have a positive and significant influence on purchasing decisions on Apple products. Then in the results of the analysis, the e-wom variable is the most dominant variable

References

Asprilia, M. T., & El Hami, A. (2021). Persepsi Nilai Mewah pada Konsumen Tas Branded: Kajian Nilai Budaya di Indonesia. Jurnal Ilmu Keluarga Dan Konsumen, 14(1), 76–87. https://doi.org/10.24156/jikk.2021.14.1.76
Azmi, M. W., & Patrikha, F. D. (2022). Pengaruh online customer experience terhadao keputusan pembelian dengan kepercayaan sebagai intervening (Studi Pada Pembelian Elektronik di Marketplace Shopee). Jurnal Pendidikan Tata Niaga (JPTN), 10(1), 1610–1618.
Cholis, N., Irawan, R., Maradat, S., Purbawati, D., Listyorini, S., Bisnis, D. A., & Diponegoro, U. (2023). PENGARUH E-SERVICE QUALITY DAN CUSTOMER EXPERIENCE TERHADAP KEPUTUSAN PEMBELIAN ( PENGGUNA LAYANAN GOFOOD MAHASISWA FISIP UNIVERSITAS DIPONEGORO SEMARANG ). Jurnal Penelitian Ekonomi Manajemen Dan Bisnis, 12(1), 266–275.
databoks. (2022). Apa yang Membuat Konsumen Setia Pakai iPhone ? Ini Surveinya (Issue September).
Dwi, A., Hasiholan, L. B., & Malik, D. (2020). The effect of luxury brand, perceived uniqueness on consumer loyalty with purchasing decisions as an intervening variabel. Journal of Management and Bussines, 6 (1)(Ferdinand).
Esa, I., & Wardana, M. (2015). Pengaruh Ekuitas Merek Terhadap Keputusan Pembelian Iphone Di Denpasar. E-Jurnal Manajemen Universitas Udayana, 4(4), 254033.
Fallefi, M. R., & Siregar, M. R. (2017). PENGARUH NILAI UTILITARIAN DAN NILAI HEDONIS TERHADAP PERPINDAHAN MEREK DENGAN KEPUASAN KONSUMEN SEBAGAI PEMODERASI ( STUDI KASUS PERPINDAHAN MEREK DARI SMARTPHONE LAIN KE IPHONE PADA MAHASISWA DI LINGKUNGAN UNIVERSITAS SYIAH KUALA ). Jurnal Ilmiah Mahasiswa Ekonomi Manajemen, 3(3), 143–154.
Ferrinadewi, E. (2016). Pengaruh Nilai-Nilai Hedonis dan Konsep DiriTerhadap Keputusan Pembelian dan Dampaknya Pada Loyalitas Merekdi Surabaya ( studi pada pembelian barang mewah ). E-Journal Manajemen Kinerja, 2(2), 1–11.
Ghozali, I. (2018). Aplikasi Analisis Multivariete IBM SPSS. Badan Penerbit Universitas Diponegoro.
Hani. (2015). Orang Tua Lebih Royal Beli Produk Apple. CNN Indonesia.
Ikhsani, K., & Ali, H. (2017). Keputusan Pembelian: Aanalisis Kualitas Produk, Harga Dan Brand Awareness (Studi Kasus Produk Teh Botol Sosro Di Giant Mall Permata Tangerang). Jurnal SWOT, 7(3), 523–541.
Lia. (2022). HP Termahal di Dunia, Bertabur Emas dan Berlian. INews.
Mokalu, P. C. C., Massie, J. D. ., & Mandagie, Y. (2019). Pengaruh Customer Experience, Customer Value, Dan Brand Trust Terhadap Customer Loyalty Pengguna Jasa Transportasi Online Go-Jek Di Manado. Jurnal EMBA: Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis Dan Akuntansi, 7(3), 2771–2780.
Nisa, T. A., Deswindi, L., & Maulidizen, A. (2022). Pengaruh Citra Merek, Promosi dan Online Customer Experience Terhadap Keputusan Pembelian Studi Pada Aplikasi Tokopedia. Jurnal Penelitian Ekonomi Manajemen Dan Bisnis, 1(2), 38–52.
Poernamawati, D. E. (2019). Analisis Dimensi Electronic Word of Mouth (Ewom) Dan Pengaruhnya Terhadap Minat Kunjungan Pada Obyek Wisata Di Malang Raya. Adbis: Jurnal Administrasi Dan Bisnis, 12(2), 127. https://doi.org/10.33795/j-adbis.v12i2.50
Prabowo, I. J. K. G., & Nurhadi. (2019). Pengaruh Citra Merek, Kualitas Produk, Persepsi Harga Dan Word Of Mouth Terhadap Minat Beli (Studio Pada Mahasiswa Fakultas Ekonomi UNY Pengguna Iphone) Effect Of Brand Image Quality Product, Price Perception And Woed Of Mouth Of Interest Buy (Studies in. Jurnal Manajemen Bisnis Indonesia, 5 (3), 246–256.
Rahayu, D. S., & Wulandari, N. M. (2018). Pengaruh Brand Experience dan Brand Affect Terhadap Kepuasan Konsumen Pengguna Produk Apple di Kota Denpasar Fakultas Ekonomi Universitas Udayana ( Unud ), Bali , Indonesia Fakultas Ekonomi Universitas Udayana ( Unud ), Bali , Indonesia modern . Perusahaa. E-Jurnal Manajemen Universitas Udayana, 2(11), 1552–1568.
Rahmawati, P. (2015). Pengaruh Variasi Produk, Harga, dan Customer Experince Terhadap Keputusan Pembelian Ulang Roti Breadtalk Yogyakarta. Jurnal Ilmu Manajemen, 12(1), 89–98.
Sandi, B. (2017). Pengaruh E-Wom dan costumer experience terhadap keputusan pembelian produk pakaian di situs jual beli online Tokopedia. Management and Business Review, 1(2), 106–115. https://doi.org/10.21067/mbr.v1i2.4766
Sari et al. (2017). Pengaruh Electronic Word Of Mouth Terhadap Keputusan Pembelian pada Toko Online Bukalapak.com. Jurnal Manajemen Magister Darmajaya, 1(5), 136–140. https://doi.org/10.46799/jst.v1i5.60
Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif , Kualitatif, dan R&D. (24th ed.). PT Alfabeta.
Published
2023-10-18
Section
Articles
Abstract views: 208 , PDF downloads: 205