Pengaruh Metode Mind Mapping Terhadap Hasil Belajar IPA

  • Hasmawati Hasmawati Universitas PGRI Palembang, Indonesia
  • Ilham Arvan Junaidi Universitas PGRI Palembang, Indonesia
  • Imelda Ratih Ayu Universitas PGRI Palembang, Indonesia
Keywords: learning outcomes, Mind Mapping, Sciences

Abstract

This study aims to determine whether there is a significant difference in student learning outcomes in science lessons students who take lessons using the Mind Mapping method with students who take conventional learning in class V SD Negeri 17 Kayuagung. This type of research is an experiment. The research sample used total sampling, where the number of students in class VA was 25 and class VB was 26 students. With a total of 51 students. The data analysis used to analyze the research results is the t-test. based on the results of research data analysis it can be concluded that there is a significant difference in the science learning outcomes of students who take lessons using the Mind Mapping method with students who take conventional learning for fifth grade students at SD Negeri 17 Kayuagung. This is proven by the results of tcount more than ttable, namely 6.189> 1.666 with the acquisition of the average value of science learning outcomes in the experimental class higher than the control class. Thus the Mind Mapping method has a significant influence on the science learning outcomes of fifth grade students at SD Negeri 17 Kayuagung for the 2022/2023 academic year.

References

Ahmad. (2019). Pengaruh Penggunaan Metode Mind Mapping Terhadap Hasil Belajar Ilmu Pengetahuan Alam Materi Alat Pernapasan Pada Siswa Kelas V SDN 76 Kota Bengkulu. Yesi Puspitasari, 110-111.
Ahmad Susanto. (2014). Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Kencana Pranada, 5.
Alamsyah. (2019). Pengaruh Penggunaan Metode Mind Mapping Terhadap Hasil Belajar Ilmu Pengetahuan Alam Materi Alat Pernapasan Pada Siswa Kelas V SDN 76 Kota Bengkulu. Yesi Puspitasari, 72.
Ari Kunto. (2010). Pengaruh Metode Mind Mapping dan Keaktifan Belajar Siswa Terhadap Prestasi Belajar Ilmu Pengetahuan Sosial Pada Siswa Kelas VIII di Sekolah Menengah Pertama Muhammadiyah 5 Surakrta . Dhida Dwi Kurniawati, 41.
Azhar. (2022). Pengaruh Metode Mind Mapping Terhadap Hasil Belajar IPA Konsep Materi Ekosistem Pada Peserta Didik Kelas V SD INPRESPA'BANGIANG Kabupaten Gowa. Nurul Renadilla, 12.
Beny. (2019). Media & Teknologi Dalam Pembelajaran. Prenada Media.
Brown. (2017). Pengaruh Metode Mind Mapping Pada Pembelajaran IPA Materi Pelestarian Alam Terhadap Peningkatan Prestasi Belajar. Sari Yunita Kartika Ikha, 6-7.
Devi. (2019). Metode Pembelajaran Mind Mapping Untuk Meningkatkan Anak Didik Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 30-44.
Doni. (2019). Pengaruh Penggunaan Metode Mind Mapping Terhadap Hasil Belajar Ilmu Pengetahuan Alam Materi Alat Pernapasan Pada Siswa Kelas V SDN 76 Kota Bengkulu. Yesi Puspitasari, 3.
Doni Swadarma. (2020). Pengaruh Penggunaan Metode Mind Mapping Terhadap Kemampuan Berfikir Kreatif dan Hasil Belajar IPA Kelas IV di MI Mamba'UL Huda Ngabar thn 2019/2020. Purwati Surya Rini, 73.
Doni Swadarma. (2013). Penerapan Mind Mapping Dalam Kurikulum Pembelajaran . Yesi Puspitasari, 3.
Hamalik, L. (2019). Pengaruh Metode Mind Mapping Terhadap Motivasi Dan Hasil Belajar IPA Siswa MI Wahid Hasyim Blitar. Yulia Ismawati, 13.
Husna. (2022). Pengaruh Metode Mind Mapping Terhadap Hasil Belajar IPA Konsep Materi Ekosistem Pada Peserta Didik Kelas V SD INPRESPA'BANGIANG Kabupaten Gowa. Nurul Renadila, 17..
Iwan. (2019). Pengaruh Penggunaan Metode Mind Mapping Terhadap Hasil Belajar Ilmu Pengetahuan Alam Materi Alat Pernapasan Pada Siswa Kelas V sdn 76 Kota Bengkulu. Yesi Puspitasari, 6.
Kurniawan, S. (2017). Pendidikan Karakter Konsepsi dan Implementasi Secara Terpadu di Lingkungan Keluarga, Sekolah, Perguruan Tinggi, dan Masyarakat. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.
Kurniawan. (2022). Pengaruh Metode Mind Mapping Terhadap Hasil Belajar Ipa Konsep Materiekosistem Pada Peserta Didik Kelas V SD Ipres PA Bangiang Kabupaten Gowa. makasar: nurul renadilla.
Moeslichatoen. (2019). Metode Pengajaran di Taman Kanak-Kanak. Yesi Puspita Sari, 7.
Multiningsih, e. (2022). Pengaruh Metode Mind Mapping Terhadap Hasil Belajar Ipa Konsep Materi Ekosistem Pada Peserta Didik Kelas V SD Panpres PS Bangiang Kabupaten Gowa. makasar: nurul renadilla.
Nenuk. (2020). Pengaruh Penggunaan Metode Mind Mapping Terdahap Kemampuan Berfikir Kreatif dan Hasil Belajar IPA Kelas IV Di MI Mamba'ul Huda Ngabar thn ajaran 2019/2020. Rini Surya Purwati, 43.
Purwanto. (2020). Pengaruh Metode Mind Mapping Terhadap Hasil Belajar IPA Konsep Materi Ekosistem Pada Peserta Didik Kelas V SD INPRESPA'BANGIANG Kabupaten Gowa. Nurul Renadilla, 46.
Purwanto, W. (2015). Pengaruh Metode Mind Mapping Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Konsep Alat Optik. Bunayah, 44 - 45.
Rafa i, A. (2020). Pengaruh Metode Mind Mapping Terhadap Hasil Belajar IPA Konsep Materi Ekosistem Pada Peserta Didik Kelas V SD INPRESPA'BANGIANG Kabupaten Gowa. Nurul Renadilla, 67.
Ramlah, s. &. (2022). Pengaruh Metode Mind Mapping Terhadap Hasil Belajar IPA Konsep Materi Ekosistem Pada Peserta Didik Kelas V SD Panpres PS Bangiang Kabupaten Gowa. makasar: nurul renadilla.
Sanggala. (2017). Pengaruh Metode Mind Mapping Pada Pembelajaran IPA Materi Pelestarian Alam Terhadap Peningkatan Prestasi Belajar. Sari Yunita Kartika Ikha, 4.
Sanjaya. (2019). Pengaruh Metode Mind Mapping Terhadap Hasil Belajar IPA kelas VIII di Sekolah Menengah Pertama Negeri 6 Muaro Jambi. Karmila, 27-28.
Suartika, I. (2019). Penerapan Metode Mind Mapping Dalam Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Pelajaran FISIKA Kelas XII SMAN 1 Pringgabaya Tahun Pembelajaran 2018. Media Informasi Ilmiah Universitas Gunung Rinjani, 127-135.
Sugiyono. (2019). Pengaruh Metode Mind Mapping Terhadap Hasil Belajar IPA Pada Siswa Kelas VIII Sekolah Menengah Pertama Negeri 6 Muaro Jambi. Karmila, 27-28.
Suprihatiningrum. (2019). Pengaruh Metode Mind Mapping Terhadap Motivasi Dan Hasil Belajar IPA Siswa MI Wahid Hasyim Blitar. Yulia Ismawati, 17.
Susanto. (2019). Pengaruh Metode Mind Mapping Terhadap Hasil Belajar IPA Kelas V Pada Materi Alat Pernapasan Makhluk Hidup . Amanda Octavianingrum & Herlinda Syofyan, 19.
Susanto. (2019). Pengaruh Metode Mind Mapping Terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Di MI Wahid Hasyim Blitar. Yulia Ismawati, 19.
Sutrisno. (2020). Pengaruh Metode Pembelajaran Mind Mapping Terhadap Prestasi Belajar IPA Siswa Kelas IV SD Negeri Di Desa Tukadmungga Kecamatan Buleleng. Yesi Puspitasari, 35-36.
Suyatno. (2019). Pengaruh Penggunaan Metode Mind Mapping Terhadap Hasil Belajar Ilmu Pengetahuan Alam Materi Alat Pernapasan Pada Siswa Kelas V SDN 76 Kota Bengkulu. Yesi Puspitasari, 56.
Swadarma. (2019). Pengaruh Penggunaan Metode Mind Mapping Terhadap Hasil Belajar Ilmu Pengetahuan Alam Materi Alat Pernapasan Pada Siswa Kelas V SDN 76 Kota Bengkulu. Yesi Puspitasari, 10.
Toni, B. (2019). Pengaruh Penggunaan Metode Mind Mapping Terhadap Hasil Belajar Ilmu Pengetahuan Alam Materi Alat Pernapasan Pada Siswa Kelas V SDN 76 Kota Bengkulu. Yesi Puspita Sari, 5.
Wina , S. (2015). Pengaruh Mind Mapping Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Konsep Alat Optik. Suartini Kinkin, Ai Nurlaela, 149.
Published
2024-05-26
Section
Articles
Abstract views: 42 , PDF downloads: 39