Peran Orang Tua dan Guru dalam Mengembangkan Pendidikan Islam Peserta Didik di Era Digital
Abstract
Islamic education for students is not only a duty but also a moral responsibility in shaping a generation that is spiritually and morally strong amid changing times. In the digital era, characterized by the rapid advancement of information technology, Islamic education faces significant challenges. The younger generation has instant access to information from various sources that do not always align with Islamic values. The role of parents and teachers becomes increasingly crucial in managing children's use of technology and integrating Islamic values into daily life. This research aims to understand the critical role of parents and teachers in developing Islamic education for students in the digital age. Using a library research approach, this study identifies the challenges faced and effective strategies that can be applied to ensure that Islamic education remains relevant. The findings indicate that integrating technology into teaching methods and active supervision by parents are essential. Parents and teachers must collaborate to create a learning environment that supports Islamic values, both at home and at school. This research provides practical guidelines for educators, parents, and policymakers to optimize their roles in supporting sustainable Islamic education in the digital era.
References
Adlini, M. N., Dinda, A. H., Yulinda, S., Chotimah, O., & Merliyana, S. J. (2022). Metode penelitian kualitatif studi pustaka. Jurnal Edumaspul, 6(1), 974–980.
Ahmad, S. M., Nurhayati, S., & Kartika, P. (2024). Literasi Digital Pada Anak Usia Dini: Urgensi Peran Orang Tua dalam Menyikapi Interaksi Anak dengan Teknologi Digital. Kiddo: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 5(1), 47–65.
Al Inu, A. N. N., Fitriani, D., Bani, E. A. S., & Winandar, M. L. (2022). Peran Guru sebagai Agen Pembaharu dalam Meningkatkan Kualitas Pendidikan Karakter Siswa Sekolah Dasar di Era Digital. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(2), 9802–9808.
Awaludin, A. (2022). Analisis implementasi hidden curriculum dalam pengembangan nilai-nilai kepemimpinan siswa (Studi Kasus di Madrasah Aliyah Darunnajah Jakarta) [Master’s Thesis, Jakarta: FITK UIN Syarif Hidayatullah Jakarta]. https://repository.uinjkt.ac.id/dspace/handle/123456789/62206
Dalimunthe, D. S. (2023). Transformasi Pendidikan Agama Islam: Memperkuat Nilai-nilai Spiritual, Etika, dan Pemahaman Keislaman dalam Konteks Modern. Al-Murabbi: Jurnal Pendidikan Islam, 1(1), 75–96.
Damayanti, H. L. (2022). Peran Orang Tua Peran Orang Tua Dalam Membentuk Karakter Anak Di Era Digital. PAKAR Pendidikan, 20(1), 62–75.
Elfira, D. G., Ilmi, D., Syafitri, A., Mulyani, D. S., & Anas, R. (2023). MANAGEMENT OF ISLAMIC EDUCATION LEARNING IN THE ERA OF DISRUPTION. Proceedings of Imam Bonjol International Conference on Islamic Education, 224–232. https://ibicie.uinib.ac.id/index.php/ibicie/article/view/63
FITRI, D. (2024). PERAN IBU DALAM MEMBENTUK KARAKTER ANAK USIA DINI PADA ERA DIGITAL DI PEKON TAPAK SIRING LAMPUNG BARAT [PhD Thesis, UIN RADEN INTAN LAMPUNG]. http://repository.radenintan.ac.id/32342/
Hasriadi, H. (2022). Model Pembelajaran Jarak Jauh Pendidikan Agama Islam Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi. Jurnal Konsepsi, 11(1), 85–97.
Helandri, J., & Supriadi, S. (2024). Implementasi Nilai-Nilai Pendidikan Islam Dalam Konteks Modern: Tinjauan Terhadap Praktik Dan Tantangan. TA’LIM: Jurnal Studi Pendidikan Islam, 7(1), 93–116.
Hodijah, S., Paramansyah, A., & Ramdlani, R. A. (2023). PENGEMBANGAN KURIKULUM PENDIDIKAN AGAMA ISLAM PADA LEMBAGA PENDIDIKAN NONFORMAL DALAM ERA DIGITAL. Jurnal Tahsinia, 4(2), 172–185.
Husna, K., Fadhilah, F., Harahap, U. H. S., Fahrezi, M. A., Manik, K. S., Ardiansyah, M. Y., & Nasution, I. (2023). Transformasi Peran Guru Di Era Digital: Tantangan Dan Peluang. Perspektif: Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Bahasa, 1(4), 154–167.
ISTIQOMAH, F. (2024). PERAN MATA KULIAH PEMBELAJARAN PAI BERBASIS TIK DI KAMPUS IAIN PONOROGO DALAM MENYIAPKAN PROFESIONALISME GURU PAI [PhD Thesis, IAIN Ponorogo]. http://etheses.iainponorogo.ac.id/28577/
Istiqomah, N., Lisdawati, L., & Adiyono, A. (2023). Reinterpretasi Metode Pembelajaran Sejarah Kebudayaan Islam: Optimalisasi Implementasi dalam Kurikulum 2013 di Madrasah Aliyah. IQRO: Journal of Islamic Education, 6(1), 85–106.
Khofifah, K., Putri, N. R., Jannah, F., & Astuti, N. Y. (2024). Peran Teknologi Dalam Meningkatkan Efektivitas Pembelajaran Pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan Islam Al-Affan, 4(2), 218–223.
Manan, A. (2023). Pendidikan Islam dan Perkembangan Teknologi: Menggagas Harmoni dalam Era Digital. SCHOLASTICA: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 5(1), 56–73.
Mawardi, A. (2023). Edukasi pendidikan agama islam dalam pemanfaatan sumber-sumber elektronik pada siswa madrasah ibtidaiyah. Journal on Education, 6(1), 8566–8576.
Mazdalifah, M., & Moulita, M. (2021). Model Pengawasan Orang Tua Terhadap Penggunaan Media Digital Anak. Jurnal Pustaka Komunikasi, 4(1), 105–116.
Musyafak, M., & Subhi, M. R. (2023). Strategi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam dalam Menghadapi Tantangan di Era Revolusi Industri 5.0. Asian Journal of Islamic Studies and Da’wah, 1(2), 373–398.
Nastiti, P. T., & Wathon, A. (2019). Membangun Pembelajaran Berbasis Proyek Melalui Kegiatan Bermain Alat Permainan Edukatif. Sistim Informasi Manajemen, 2(1), 161–187.
Novita, N. N. I. (2023). Penguatan etika digital melalui materi “Adab menggunakan media sosial” pada mata pelajaran Pendidikan Agama Islam dalam membentuk karakter peserta didik menghadapi era Society 5.0. Journal of Education and Learning Sciences, 3(1), 73–93.
Nudin, B. (2020). Konsep Pendidikan Islam Pada Remaja di Era Disrupsi Dalam Mengatasi Krisis Moral. Literasi: Jurnal Ilmu Pendidikan, 11(1), 63–74.
Oktavia, P., & Khotimah, K. (2023). Pengembangan metode pembelajaran pendidikan agama islam di era digital. An Najah (Jurnal Pendidikan Islam Dan Sosial Keagamaan), 2(5), 66–76.
Pernanda, A., & Holid, S. (2024). Pengaruh Karya Yusuf Al-Qardhawi Dalam Pendidikan Agama Islam Pada Era Digital. Journal on Education, 6(4), 19693–19704.
Putra, L. D., & Pratama, S. Z. A. (2023). Pemanfatan media dan teknologi digital dalam mengatasi masalah pembelajaran. Journal Transformation of Mandalika, 4(8), 323–329.
Saputra, H. (2023). Me Metode Pembelajaran Berbasis Proyek dalam Pendidikan Agama Islam. JURNAL ABSHAR: Jurnal Hukum Keluarga Islam, Pendidikan, Kajian Islam Dan Humaniora, 2(1), 17–26.
Shohibatul Azhar, A. (2024). Pemanfaatan Teknologi Informasi Dan Komunikasi Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Di SMA N 1 Kawedanan Magetan [PhD Thesis, IAIN Ponorogo]. http://etheses.iainponorogo.ac.id/id/eprint/28076
Sholeh, M. I., & Efendi, N. (2023). Integrasi teknologi dalam manajemen pendidikan islam: Meningkatkan kinerja guru di era digital. Jurnal Tinta: Jurnal Ilmu Keguruan Dan Pendidikan, 5(2), 104–126.
Thoha, P. M., Kurniawan, R. P., & Faristiana, A. R. (2023). Perubahan Komunikasi Orang Tua Terhadap Anak Di Era Digital. Student Scientific Creativity Journal, 1(4), 415–431.
Utami, I. N., Pranata, N. P., Syihab, N. M., & Kembara, M. D. (2024). Mengapa Etika Penting di Era Digital? Jurnal Insan Pendidikan Dan Sosial Humaniora, 2(3), 122–132.
Copyright (c) 2024 Mokh Shoiful Fathoni, MUHAMMAD BUSTANUL ARIFIN, MUHAMMAD ASFANI ILHAM PL
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.