Pembentukan Empati Siswa Melalui Pengembangan Metode Pembelajaran Aqidah Akhlak di Madrasah Ibtidaiyah

  • Elliya Nafilatul Afifah Institut Agama Islam Sunan Giri Ponorogo
  • Dwi Astutik Institut Agama Islam Sunan Giri Ponorogo
  • Siti Masitoh Institut Agama Islam Sunan Giri Ponorogo
  • Imro Atul Khoidah Institut Agama Islam Sunan Giri Ponorogo
Keywords: Social empathy; Interactive learning methods; Aqidah Akhlak

Abstract

Social empathy is an important skill needed in harmonious and respectful social interactions. Improving the quality of character education in Indonesia, especially in instilling empathy values among students, is very important. This study aims to examine and develop an effective Aqidah Akhlak learning method in improving students' social empathy in elementary madrasahs. The library research method was used to collect data from various credible literature sources. The results of the study indicate that conventional learning methods that are less interactive make students less emotionally and cognitively involved, so that the values of Aqidah Akhlak are often only understood as theoretical knowledge. Interactive learning methods such as group guidance, simulations, and role-playing have proven effective in improving students' empathy. This study emphasizes the importance of the role of teachers in implementing appropriate learning methods and the need for cooperation between schools, families, and communities to create a conducive environment for the development of students' social empathy.

References

Abadiyah, S., & Hidayah, U. (2024). Efektifitas Materi Aqidah Akhlak Dalam Meningkatkan Kecerdasan Spiritual Dan Emosional Siswa. AL-MUADDIB: Jurnal Kajian Ilmu Kependidikan, 6(1), 373–384.
Agusniatih, A., & Manopa, J. M. (2019). Keterampilan sosial anak usia dini: Teori dan metode pengembangan. Edu Publisher.
Agustin, R. T. (2020). Upaya Guru Mata Pelajaran Akidah Akhlak dalam Penanaman Akidah dan Pengembangan Akhlakul Karimah Siswa di Era Digital (Studi Kasus di MA Miftahul Ulum Kradinan Dolopo Madiun) [PhD Thesis, IAIN Ponorogo].
Akbar, E. (2020). Metode belajar anak usia dini. Prenada Media.
Alfiyah, S., & Martani, W. (2016). Validasi modul bermain peran “aku sayang kawan” untuk meningkatkan pengetahuan perilaku prososial pada anak usia dini. Gadjah Mada Journal of Professional Psychology (GamaJPP), 1(2), 120–137.
AMALIA, D. H. (2017). Implementasi Metode Role Playing Pada Mata Pelajaran Akidah Akhlak Di Madrasah Ibtidaiyah Salafiyah Syafi’iyah Ajung Jember Tahun Pelajaran 2017/2018.
Amalia, H. (2016). Implementasi Home Visit dalam Upaya Meningkatkan Pembelajaran PAI di SDIT Al-Azhar Kediri. Didaktika Religia, 4(1), 77–106.
Anam, C., & Salman, A. (2023). Pendidikan Akhlak Dalam Membentuk Kepribadian Siswa Sdi Ulul Albab Blaru Kecamatan Badas Kabupaten Kediri. Al Manar, 1(2), 99–107.
Anas, M., & PdI, M. (2014). Mengenal Metodologi Pembelajaran.
Ansari, M. I. (2015). Strategi Sistem Full Day School dalam Membentuk Empati Siswa. Muallimuna : Jurnal Madrasah Ibtidaiyah, 1(1), Article 1. https://doi.org/10.31602/muallimuna.v1i1.276
Anwar, R. K., Rukmana, E. N., & Saepudin, E. (2023). Mendongeng sebagai Metode Dakwah Edukatif Pembentuk Karakter Islami Anak. Anida (Aktualisasi Nuansa Ilmu Dakwah), 23(2), 129–150.
Ardiyani, S., Fadila, F., & Sumarto, S. (2023). Peran Guru Bimbingan Konseling Dalam Meningkatkan Ahlak Siswa di Mts Baitul Makmur Rejang Lebong [PhD Thesis, Institut Agama Islam Negeri Curup].
Asih, G. Y., & Pratiwi, M. M. S. (2012). Perilaku prososial ditinjau dari empati dan kematangan emosi. Jurnal Psikologi: PITUTUR, 1(1), 33–42.
BANGSAWAN, I. P. R. (2018). Minat baca siswa. Dinas Pendidikan, Pemuda, Olahraga, dan Pariwisata Kabupaten Banyuasin.
Baron‐Cohen, S. (2009). Autism: The Empathizing–Systemizing (E‐S) Theory. Annals of the New York Academy of Sciences, 1156(1), 68–80.
Cici, C., & Supriadi, S. (2024). Inovasi dalam Pengembangan Sosial Emosional Anak Usia Dini. Bouseik: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 2(1), 23–44.
Darmiyati Zuchdi, E. D. (2023). Humanisasi pendidikan: Menemukan kembali pendidikan yang manusiawi. Bumi Aksara.
Diswantika, N., & Yustiana, Y. R. (2022). Model bimbingan dan konseling bermain cognitive-behavior play therapy untuk mengembangkan empati mahasiswa. Jurnal Mahasiswa BK An-Nur: Berbeda, Bermakna, Mulia, 8(1), 40–56.
Eisenberg, N., & Miller, P. A. (1987). The relation of empathy to prosocial and related behaviors. Psychological Bulletin, 101(1), 91.
Falasifa, L. (2023). Metode Penanaman Keterampilan Sosial Emosional Anak Usia Dini Dalam Buku Cerita Binatang Kita Berteman Yuk Kumpulan Fabel Persahabatan Karya Chandra Wening [PhD Thesis, UIN Prof. KH Saifuddin Zuhri].
FARID, F. S. (2023). Implementasi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Dalam Membentuk Karakter Religius Peserta Didik Di Smp N 3 Bukit Kemuning Lampung Utara [Phd Thesis, Uin Raden Intan Lampung].
Fauzi, R. S. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Terhadap Sikap Empati Siswa. JOURNAL RESPECS (Research Physical Education and Sports), 4(1), 51–56.
Frianda, F. (2023). Implementasi Penanaman Nilai Karakter Anak Melalui Pembelajaran Sirah Nabawiyah (di Sekolah Dasar Tahfidzul Qur’an Nurun Nabi Banda Aceh) [PhD Thesis, Universitas Islam Negeri Ar-Raniry].
Ghofur, A. (2023). Manajemen Pembelajaran Berbasis Social Emotional Skills dalam Mata Pelajaran Akidah Akhlak Tahun Ajaran 2022-2023 (Studi Kasus di Madrasah Ibtidaiyah (MI) Nahdlatul Ulama (NU) Banat Kudus) [PhD Thesis, IAIN KUDUS].
Goleman, D. (2000). Kecerdasan emosional. Gramedia Pustaka Utama.
Goleman, D. (2007). Social intelligence: Ilmu baru tentang hubungan antar-manusia. Gramedia Pustaka Utama.
Hadi, S. (2019). Inovasi Model Pengajaran Berbasis Karakter dalam Meningkatkan Ketaatan dan Kepatuhan pada Mata Pelajaran Akidah Akhlak Siswa MTs NU Demak Tahun Pelajaran 2017/2018 [PhD Thesis, IAIN KUDUS].
Hamdanah, H., & Surawan, S. (2022). Remaja dan dinamika: Tinjauan psikologi dan pendidikan. K-Media.
Harahap, H. (2018). Penerapan metode role playing dalam peningkatan aktivitas dan hasil belajar aqidah akhlak peserta didik kelas VIII-1 Madrasah Tsanawiyah Padangsidimpuan Batunadua Kota Padangsidimpuan [PhD Thesis, IAIN Padangsidimpuan].
Hasanah, N., Darwisa, D., & Zuhriyah, I. A. (2023). Analisis Strategi Guru Dalam Mengembangkan Ranah Afektif Peserta Didik Di Sekolah Dasar. Academy of Education Journal, 14(2), 635–648.
Hm, E. M. (2016). Mengelola kecerdasan emosi. Tadrib: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(2), 198–213.
Husni, D. (2023). Menyoal Psikologi Manusia. Pandiva Buku.
Ihsan, I. (n.d.). Madrasah Berbasis Pesantren: Sebuah Model penguatan Pendidikan Agama Islam di Madrasah Aliyah. Retrieved August 2, 2024,
Ilmiyah, Z. (2021). Nilai-Nilai Pendidikan Karakter Religius Dalam Serial Animasi Nussa Dan Rara Serta Relevansinya Dengan Pembelajaran Akidah Akhlak Di Madrasah Ibtidaiyah [PhD Thesis, IAIN Ponorogo].
Ismiatul, A. (2021). Pengaruh Metode Video Critic Terhadap Hasil Belajar Akidah Akhlak Siswa Kelas Ix Di Mts Ma’arif 20 Kabupaten Lampung Tengah [PhD Thesis, UIN Raden Intan Lampung].
Jufri, A. P., Asri, W. K., Mannahali, M., & Vidya, A. (2023). Strategi Pembelajaran: Menggali Potensi Belajar Melalui Model, Pendekatan, dan Metode yang Efektif. Ananta Vidya.
Junita, E. R., Karolina, A., & Idris, M. (2023). Implementasi Model Pembelajaran Project Based Learning (Pjbl) Dalam Membentuk Sikap Sosial Peserta Didik Pendidikan Agama Islam Di Sd Negeri 02 Rejang Lebong. Jurnal Literasiologi, 9(4).
Juwita, V., Cikdin, C., & Indrawari, K. (2023). Penggunaan Metode Cerita Bernuansa Islami Dalam Upaya Menanamkan Moral Siswa di Sekolah Dasar 134 Rejang Lebong [PhD Thesis, Institut Agama Islam Negeri Curup].
Khoiriah, B. H., Sutarto, S., & Wanto, D. (2023). Strategi Guru Dalam Menanamkan Nilai-Nilai Religius Bagi Peserta Didik Di Ra Tunas Literasi Qur’ani [PhD Thesis, Institut Agama Islam Negeri Curup].
Khotimah, N., Mispani, M., Amrulloh, H., & Setiawan, D. (2023). Strategi Guru Akidah Akhlak Dalam Menanamkan Nilai-Nilai Karakter Di MA Terpadu Nurul Qodiri Lampung Tengah. Berkala Ilmiah Pendidikan, 3(1), 9–20.
Lestari, D. (2024). Implementasi Pembelajaran Akidah Akhlak Dalam Membentuk Karakter Kepedulian Sosial Dan Karakter Rendah Hati Pada Peserta Didik MTs Riyadlatul Ulum Batanghari Lampung Timur [PhD Thesis, IAIN Metro].
LUTOIFI, Z. (2023). Nilai Pendidikan Karakter Pada Materi Dakwah Nabi Muhammad Saw Periode Makkah Dan Implementasinya Terhadap Praktik Pendidikan Di Mts Nu 10 Penawaja Pageruyung, Kendal, Jawa Tengah [PhD Thesis, Universitas Islam Sultan Agung Semarang].
Maharani, A. D. (2020). Peran Guru Akidah Akhlak Dalam Mengembangkan Kecerdasan Emosional (EQ) Siswa MA Mazro’atul Huda Wonorenggo, Karanganyar, Demak [PhD Thesis, IAIN KUDUS].
Mashar, R. (2015). Emosi anak usia dini dan strategi pengembangannya. Kencana.
Masri, S. (2020). Multicultural Awareness, Teknik Cinemeducation, Dan Bibliotherapy. Penerbit Aksara Timur.
Masrufa, B., Kholishoh, B., & Madkan, M. (2023). Pelaksanaan Pendidikan Agama Islam Anak Dalam Keluarga Melalui Metode Islamic Parenting. Ngaos: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 1(1), 13–28.
Miftakhuddin, M. (2020). Pengembangan model pendidikan agama Islam dalam membentuk karakter empati pada generasi Z. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 17(1), 1–16.
Munthe, L. M., & Naibaho, D. (2024). Memahami Peserta Didik Melalui Prinsip-Prinsip Kepribadian. Nian Tana Sikka: Jurnal Ilmiah Mahasiswa, 2(1), 46–52.
Neva, M. N. A., & Fitriani, W. (2023). Implementasi Bimbingan Kelompok Untuk Meningkatkan Empati Siswa. Jurnal Consulenza: Jurnal Bimbingan Konseling Dan Psikologi, 6(1), 69–77.
Novia, L., & Vidya, A. (n.d.). Keterampilan Interpersonal untuk Dunia Modern. Ananta Vidya. Retrieved August 2, 2024,
Nugraha, R. A., & Psi, S. (2020). Perilaku Prososial Dan Pengembangan Ketrampilan Sosial Siswa. Badan Penerbit Universitas Pancasakti Tegal.
NURDIN, M. N. (2019). Upaya Meningkatkan Empati Dengan Menggunakan Bimbingan Kelompok Pada Siswa Kelas Viii Di Smp Negeri 10 Kotabumi.
Nurikasari, N. (2022). Pengembangan Kecerdasan Emosi (Emotional Intelligence) Untuk Meningkatkan Sikap Sosial Siswa (Studi Kualitatif Pada Siswa Kelas I SD Al Azhar Syifa Budi Telaga Bestari Tangerang Banten) [PhD Thesis, Institut PTIQ Jakarta].
Nurromdoniyah, N. I. (2024). Pengaruh metode storytelling pada pembelajaran Akidah Akhlak terhadap sikap religius siswa di Kelas V MI Pamoyanan Kabupaten Bandung [PhD Thesis, UIN Sunan Gunung Djati Bandung].
Pohan, A. E. (2020). Konsep pembelajaran daring berbasis pendekatan ilmiah. Penerbit CV. Sarnu Untung.
Putra, P., Arnadi, A., & Putri, H. (2024). Pendidikan Moderasi Beragama Dalam Penguatan Karakter Era Digitalisasi Perbatasan Indonesia-Malaysia. Yayasan DPI.
Putra, R. (2023). Pola Pengasuhan Orang Tua dan Peran Guru dalam Pendidikan Awal Anak. Al-Marsus: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 1(1), 1–15.
Ramadhan, H. (2016). Deradikalisasi paham keagamaan melalui pendidikan Islam rahmatan lil’alamin: Studi pemikiran Pendidikan Islam KH. Abdurrahman Wahid [PhD Thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim].
Rochmah, A. C., Wiyono, D. F., & Setiawan, E. (2024). Peran Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Meningkatkan Kecerdasan Emosional Siswa Mts Alma’arif Singosari. Vicratina: Jurnal Ilmiah Keagamaan, 9(5), 31–45.
Sagala, F. (2024). Psikologi Interaksi Sosial Membangun Hubungan Yang Berkualitas Dan Berarti. Circle Archive, 1(4). http://www.circle-
Sagi, A., & Hoffman, M. L. (1976). Empathic distress in the newborn. Developmental Psychology, 12(2), 175.
SALAMAH, U. (2017). Implementasi Pendekatan Klarifikasi Nilai Pada Pembelajaran Akidah Akhlak Dalam Mengembangkan Kemampuan Afektif Siswa Di Man 1 Kudus Tahun Pelajaran 2016/2017 [PhD Thesis, STAIN KUDUS].
Sarah, D. M. (2018). Studi Deskriptif Perilaku Empati Siswa terhadap Lingkungan Sosial Sekolah di MI Muhammadiyah Sidamulya Kemranjen [PhD Thesis, UNIVERSITAS MUHAMMADIYAH PURWOKERTO].
Sauri, S., & Nurdin, D. (2008). Pengembangan Model Pendidikan Nilai Berbasis Sekolah, Keluarga, dan Masyarakat. Laporan Hasil Penelitian Hibah Penelitian Tim Pascasarjana (Hibah Pasca). Bandung: Universitas Pendidikan Indonesia.
Semuel, S. (2024). Analisis Korelatif Pendekatan Interaktif Learning dan Psikologi Progresif terhadap Transformasi Belajar Siswa di SMPN 5 Mamasa [PhD Thesis, Institut Agama Kristen Negeri (IAKN) Toraja].
Septiani, D., Martini, A., & Akbar, Z. (2020). Studi Literatur Pengembangan Empati Untuk Menghadapi Masyarakat Era 5.0.
Septoyadi, Z., Nafisah, N. A., Candrawati, V. L., & Junanah, J. (2021). Internalisasi Nilai Akhlaqul Karimah dalam Pembelajaran Aqidah Akhlak Pada Siswa Kelas VI di MI Islamiyah 1 Majasem Kecamatan Kendal Kabupaten Ngawi.
Solihin, R. (2021). Akidah Akhlak Dalam Perspektif Pembelajaran Di Madrasah Ibtidaiyah. Penerbit Adab.
Suharyanto, E. H. P. (2014). Internalisasi nilai-nilai religius dan kepedulian sosial dalam meningkatkan kompetensi sosial siswa di Madrasah: Studi Multi Situs di MAN Malang 1 dan MAN 3 Malang [PhD Thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim].
Sukiyat, H. (2020). Strategi implementasi pendidikan karakter. Jakad Media Publishing.
Supriatna, N., Asy’ari, H., & Zamroni, M. A. (2024). Implementasi Active Learning Dalam Pembelajaran PAI Di SMK Negeri Tegalwaru Purwakarta. Irsyaduna: Jurnal Studi Kemahasiswaaan, 4(1), 146–162.
Suralaga, F. (2021). Psikologi pendidikan: Implikasi dalam pembelajaran. PT Rajagrafindo Persada.
Susanti, A., & Sa’ud, U. S. (2016). Efektifitas pengelolaan pengembangan profesionalitas guru. Jurnal Administrasi Pendidikan, 13(2).
Susiana, S., & Susanti, N. D. (2023). Analisis Pola Komunikasi Interpersonal: Fondasi Pilar Keluarga Sakinah. JAWI: Journal of Ahkam Wa Iqtishad, 1(4), 249–258.
SUTARJO, S. (2023). Mengoptimalisasikan Pendidikan Karakter Siswa Sebagai Fondasi Kebangkitan Generasi Emas 2045. Jurnal Keguruan Dan Ilmu Pendidikan (JKIP), 1(4), 257–262.
Suwardani, N. P. (2020). “QUO VADIS” PENDIDIKAN KARAKTER: Dalam Merajut Harapan Bangsa yang Bermartabat. Unhi Press.
Suyudi, M., & Wathon, N. (2020). Peran Guru Akidah Akhlak dalam Menanamkan Karakter Siswa. QALAMUNA: Jurnal Pendidikan, Sosial, Dan Agama, 12(2), 195–205.
Syafitri, S. M. (2020). Menumbuhkan empati dan perilaku prososial terhadap anak usia dini dalam menanggapi pelajaran isu dunia nyata. Jurnal Visi Ilmu Pendidikan, 12(2), 140–147.
Syarbini, A. (2014). Model pendidikan karakter dalam keluarga. Elex Media Komputindo. https://books.google.com/
Uno, H. B. (2023). Perencanaan pembelajaran. Bumi Aksara.
Utomo, S. (2017). Internalisasi Nilai-Nilai Akhlaqul Karimah Siswa Pada Pembelajaran Akidah Akhlaq Di Madrasah Ibtidaiyah Kecamatan Windusari Kabupaten Magelang. Jurnal Penelitian, 11(1), 55.
Wahyuni, A. (2021). Pendidikan karakter: Membentuk pribadi positif dan unggul di sekolah. Umsida Press. http://repository.uinsa.ac.id/id/eprint/1967/
Wibowo, M. P., Almaajid, R., Simatupang, S. F. A., Sumayyah, L., & Darmansah, T. (2024). Urgensi Manajemen Persuratan Dalam Meningkatkan Kinerja Guru Di Sekolah Mis Cendikia Insani Al-Washliyah. Jurnal Nuansa: Publikasi Ilmu Manajemen Dan Ekonomi Syariah, 2(2), 223–234.
Worokinasih, S., Nuzula, N. F., & Damayanti, C. R. (2021). Youth Entrepreneur. Media Nusa Creative (MNC Publishing).
Yasin, M., & Baresi, I. S. (2024). Menumbuhkan Minat Belajar Siswa melalui Metode Pembelajaran Kreatif. Journal of International Multidisciplinary Research, 2(2), 367–379.
Zuhal, M., & Wathon, A. (2019). Membangun Pembelajaran Berbasis Masalah Melalui Kegiatan Bermain Alat Permainan Edukatif. Sistim Informasi Manajemen, 2(1), 136–160.
Published
2024-08-08
Section
Articles
Abstract views: 35 , PDF downloads: 36