Pelatihan Metode Tahsin dalam Upaya Meningkatkan Kemampuan Membaca Al-Qur`an Di TPQ Darussalam Desa Prajegan sukorejo ponorogo

  • Siti Nur Mutmainnah Institut Agama Islam Sunan Giri Ponorogo, indonesia
  • Asfahani Asfahani Institut Agama Islam Sunan Giri Ponorogo, indonesia
  • Moh Masduki Institut Agama Islam Sunan Giri Ponorogo
Keywords: Pelatihan, Tahsin Al-Qur’an, Kemampuan Membaca Al-Qur’an

Abstract

This article examines the implementation of Tahsin Al-Qur’an learning at TPQ Dasussalam. The aim of this study is to evaluate the Qur'an reading ability of the students and to improve their reading skills in accordance with Islamic principles. The results of the Tahsin learning show a satisfactory improvement according to standards, from planning and implementation to evaluation. This research is field-based with a qualitative approach. Data collection techniques include observation, interviews, and documentation. The Tahsin materials use the Asyafi'i book, and teachers employ the talaqqi method to enhance students' reading quality. The supporting factors for the success of the learning process are cooperation with the students' guardians, while the inhibiting factors are limited time and the teachers' difficulty in maintaining the students' enthusiasm and concentration during the learning sessions.

References

Amiruddin, A., Handayani, I., & Hakim, S. W. (2023). Implementasi Program Tahsin Dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Alquran Mahasiswa Di Lembaga Pendidikan Profesi (Lpp) Riau International College. AL-USWAH: Jurnal Riset Dan Kajian Pendidikan Agama Islam, 6(1). https://doi.org/10.24014/au.v6i1.19749
Ariska, E. (2023). METODE PEMBELAJARAN TAHSIN DALAM PENINGKATKAN KETERAMPILAN MEMBACA AL-QUR’AN DI SMPN 5 PALOH KABUPATEN SAMBAS. ILJ: Islamic Learning Journal, 1(3). https://doi.org/10.54437/iljjislamiclearningjournal.v1i3.1184
Assingkily, M. S. (2019). PERAN PROGRAM TAHFIZ DAN TAHSIN AL-QUR’AN DALAM MENINGKATKAN LITERASI AL-QUR’AN SISWA DI MADRASAH IBTIDAIYAH NURUL UMMAH KOTAGEDE YOGYAKARTA. Jurnal MUDARRISUNA: Media Kajian Pendidikan Agama Islam, 9(1). https://doi.org/10.22373/jm.v9i1.4157
Azzah S, I. R., & Zuraidah, Z. (2021). Optimasi Media Pembelajaran untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Huruf Hijaiyah pada Taman Pendidikan Al-Qur’an (TPQ). Kontribusi: Jurnal Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(1). https://doi.org/10.53624/kontribusi.v2i1.62
Hidayah, R. N., Mukhlisah, I., & Ulfah, Y. F. (2023). IMPLEMENTASI METODE TAHSIN DALAM MEMBACA AL-QUR’AN PADA SISWA DI MADRASAH IBTIDAIYAH NEGERI 6 SUKOHARJO. Mamba’ul ’Ulum. https://doi.org/10.54090/mu.94
Husin, H., & Arsyad, M. (2022). Implementasi Metode Tahsin Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Al-Qur’an Di MI Darul Falah. Al-Muhith: Jurnal Ilmu Qur’an Dan Hadits, 1(1), 16. https://doi.org/10.35931/am.v1i1.939
Izzah, A. A., & Hidayatulloh, A. M. (2022). Pembelajaran Tahsin Al-Qur’an Metode Jibril Dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Pada Lansia Di Desa Nglebak. Jumat Keagamaan: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(2). https://doi.org/10.32764/abdimas_agama.v3i2.2885
Muhammad Romli, & Ficky Raja Dirgantara Daulay. (2023). Penanganan Sampah Dalam Menciptakan Lingkungan Bersih Dan Sehat Di Desa Kunjorowesi Kab. Mojokerto. Jurnal Pengabdian Multidisiplin, 3(3). https://doi.org/10.51214/00202303729000
Musradinur, M., Harnedi, J., & Saputra, E. (2022). Upaya Guru Tahsin dalam Meningkatkan Kualitas Tahsin dan Tahfidz Al-Qur’an di SMP IT Cendikia Takengon. Ta’dib, 11(2). https://doi.org/10.54604/tdb.v12i2.34
Palmin, B., Fatima Mardina Angkur, M., & Rahayu Anwar, M. (2023). Pelatihan Mendesain Kegiatan Main Berbasis Metode Proyek bagi Anak Usia Dini. Murhum : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2). https://doi.org/10.37985/murhum.v4i2.304
Sugilar, H., Dedih, U., Anwar, C., & Darmalaksana, W. (2020). Analisis Kemampuan Tahsin dan Tahfizh Mahasiswa Matematika, Ilmu Pengetahuan Alam (MIPA) dan Pendidikan Agama Islam (PAI). Atthulab: Islamic Religion Teaching and Learning Journal, 5(1). https://doi.org/10.15575/ath.v5i1.7244
Suwarno, S., Ramadan, R., & Fitri, S. A. (2022). Potensi dan Masalah dalam Pembelajaran Tahsin Al-Qur’an untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Al-Qur’an Mahasiswa. LITERATUS, 4(1). https://doi.org/10.37010/lit.v4i1.650
Syamsuri, Magfira, I., & Zuhra. (2022). Hubungan Program Tahsin dan Tahfidz Sebagai Layanan Bimbingan Konseling Spiritual Terhadap Kecerdasan Spiritual Siswa-Siswi Kelas X di MAN 2 Kota Palu. Nosipakabelo: Jurnal Bimbingan Dan Konseling Islam, 3(1). https://doi.org/10.24239/nosipakabelo.v3i1.936
Ulfah, S. A., & Raihanah, R. (2023). Problematika Pembelajaran Tajwid Tahsin Lembaga Pengajian dan Pengkajian Al-Qur’an (LPPQ) UIN Antasari Banjarmasin. Al Qalam: Jurnal Ilmiah Keagamaan Dan Kemasyarakatan, 17(6). https://doi.org/10.35931/aq.v17i6.2225
Published
2024-09-12
Abstract views: 8 , PDF downloads: 7