Pendampingan Belajar Membaca Al-Qur'an Dengan Metode Ummi Pada Anak Usia 7-12 Tahun Di TPQ Darussalam, Dusun Pacar, Desa Prajegan

  • Friska Dwi Yulina Institut Agama Islam Sunan Giri Ponorogo
  • Sri Ana Institut Agama Islam Sunan Giri Ponorogo
  • Kunti Nadiyah Salma Institut Agama Islam Sunan Giri Ponorogo
Keywords: Mentoring, Al- Qur'an, Ummi method

Abstract

This study aims to describe the process of assisting learning to read the Qur'an with the Ummi method for children aged 7-12 years at TPQ Darussalam, Pacar Hamlet, Prajegan Village. This research uses an ABCD approach that seeks sustainable development, this method also raises potential assets with qualitative methods through observation, interviews, and documentation. One of the problems faced by TPQ Darussalam is the lack of emphasis on long-short reading and correct tajweed. This can hinder children in understanding the meaning of the Qur'an in depth. Therefore, there needs to be an effort to improve the quality of learning to read the Qur'an at TPQ Darussalam, especially in terms of coaching long-short reading. The results showed that the Ummi method is effective in helping early childhood learn to read the Qur'an. Factors that influence the success of mentoring include the patience of the mentor, the use of interesting learning media, and child motivation.

References

Supandi, FS, & Hakim, S. (2024). Penerapan Metode Ummi Dalam Mengatasi Masalah Membaca Al-Quran. Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Amin , 1 (1), 52-60.
Uce, L. (2017). The golden age: Masa efektif merancang kualitas anak. Bunayya: Jurnal Pendidikan Anak, 1(2), 77-92.
Sugiyono, S., & Lestari, P. (2021). Metode penelitian komunikasi (Kuantitatif, kualitatif, dan cara mudah menulis artikel pada jurnal internasional).
Harahap, S. B. (2020). Strategi Penerapan Metode Ummi Dalam Pembelajaran Al-Qur’an. Scopindo Media Pustaka
Hadinata, S. (2021). Implementasi Pembelajaran Al-Qur’an Dengan Metode Ummi terhadap Kemampuan Membaca Al-Qur’an Bagi Anak Usia 7-13 Tahun. Ta'dib: Jurnal Pendidikan Islam dan Isu-Isu Sosial, 19(1), 60-79.
Ariyanti, Tatik. "Pentingnya pendidikan anak usia dini bagi tumbuh kembang anak the importance of childhood education for child development." Dinamika Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar 8.1 (2016).
Islamiah, Fajriyatul, Lara Fridani, and Asep Supena. "Konsep Pendidikan Hafidz Quran pada Anak Usia Dini." Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini 3.1 (2019): 30.
Maharani, Sri, and Izzati Izzati. "Pembelajaran Baca Tulis Al-Qur’an Anak Usia Dini." Jurnal Pendidikan Tambusai 4.2 (2020): 1288-1298.
Nobisa, Junaidin. "Pengunaan Metode Ummi dalam Pembelajaran Al-Qur’an." AL-FIKRAH: Jurnal Studi Ilmu Pendidikan Dan Keislaman 4.1 (2021): 44-70.
Hernawan, D., & Muthoifin, M. (2019). Penerapan Metode Ummi Dalam Pembelajaran Al-Qur’an. Profetika: Jurnal Studi Islam, 19(1), 27-35.
Rifa'i, A., & Nasir, M. (2018). Efektivitas Metode Ummi Terhadap Peningkatan Motivasi Belajar Membaca Alquran Siswa TPA Desa Pugaan Kecamatan Pugaan. Al Qalam: Jurnal Ilmiah Keagamaan dan Kemasyarakatan, 85-106.
Rusdiah, R. (2012). Konsep metode pembelajaran alquran. Tarbiyah Islamiyah: Jurnal Ilmiah Pendidikan Agama Islam, 2(1).
Wijayanti, L. K. (2016). Penerapan metode Ummi dalam pembelajaran Al-Qur’an pada orang dewasa untuk meningkatkan kemampuan membaca Al-Qur’an di Lembaga Majlis Qur’an (MQ) Madiun (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim).
Hayati, E. R. (2019). Implementasi metode ummi dalam pembelajaran al-qur’an di sdit darojaatul ‘uluum (Bachelor's thesis, Jakarta: FITK UIN Syarif Hidayatullah Jakarta).
Wahyuni, S. N., & Aisyah, N. (2020). Evaluasi Program Pembelajaran Metode Ummi dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Al-Qur’an di SMP. Pedagogi: Jurnal Ilmu Pendidikan, 20(2), 141-148.
Ismiati, I., & Setiawan, U. (2023). Pendampingan Santri Dalam Meningkatkan Pembelajaran Al-Qur’an Menggunakan Metode Ummi Di Desa Ciseureuh. Sivitas: Jurnal Pengabdian dan Pemberdayaan Masyarakat, 3(1), 47-56.
Solikah, A. N., Rohman, M. A. A., & Putra, W. H. (2021, October). Problematika Pembelajaran Qira’ah Al-Qur’an dengan Menggunakan Metode Ummi di MI Darul Falah Ponorogo. In AICOMS: Annual Interdisciplinary Conference on Muslim Societies (Vol. 1, pp. 65-73)
Published
2024-09-12
Abstract views: 4 , PDF downloads: 12