Penerapan Metode Drill untuk Meningkatkan Keterampilan Membaca Al-Qur’an Siswa Madrasah Diniyah Syekh Subaqir

  • Fitri Rahmawati mahasiswa
  • Ibnu Muchlis Institut Agama Islam Sunan Giri Ponorogo, Indonesia
Keywords: Drill Method, Improvement of Quran Reading Skills

Abstract

This study evaluates the application of the drill method in improving Qur'an reading skills in grade 4 students at Madrasah Diniyah Sheikh Subaqir Sukorejo. The drill method, which involves repeated and intensive practice, was applied to improve students' reading accuracy, speed, and understanding of tajweed rules. This study used a descriptive qualitative approach with data sources from 12 students. The results showed that the drill method significantly improved students' Qur'an reading skills, with clear improvements in reading accuracy and student motivation. Supporting factors such as student enthusiasm and parental support contributed to the success of the method, while inhibiting factors included inappropriate practice time and lack of encouragement. The findings underscore the importance of the drill method in Qur'ānic teaching and contribute to the development of more effective teaching strategies in similar educational institutions.

References

’Afiifah, I. N., & Yahya, M. S. (2020). Konsep Belajar Dalam Al-Qur’an Surat Al-‘Alaq Ayat 1-5 (Studi Tafsir Al-Misbah). Arfannur, 1(1), 87–102. https://doi.org/10.24260/arfannur.v1i1.161
Agustina, T., & Sanjaya, F. (2016). Efektivitas Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Proyek pada Pokok Bahasan Transformasi Ditinjau dari Hasil Belajar dan Motivasi Belajar Siswa Kelas XI Toi di SMK N 2 Depok. Journal Universitas Sanata Dharma. https://repository.usd.ac.id/11799/1/3424_Efektivitas+Penerapan+Model+Pembelajaran.pdf
Alfaien, N. I. (2020). Metode Drill Dalam Perspektif Pendidikan Islam. Annual Conference on Islamic Education and Thought (ACIET), 1(1), 116. http://pkm.uika-bogor.ac.id/index.php/aciet/article/view/661
Anak, K. N. P. E. S. K. (2008). Eksploitasi Seksual Komersial Anak di Indonesia. Medan, Restu Printing Indonesia, Hal.57, 21(1), 33–54. https://doi.org/10.21831/hum.v21i1.
Budiya, B., Muzakki, N., & Naafilah, A. (2021). Implementasi Model Pembelajaran Drill dalam Pembelajaran Al Qur’an di TPQ Darul Ihsaan pada Era Pandemi. Atthiflah: Journal of Early Childhood Islamic Education, 8(2), 120–128. https://doi.org/10.54069/atthiflah.v8i2.152
Eni, E., & Prayitno, A. (2020). Efektivitas Penerapan Metode Drill Dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Siswa Di Madrasah Ibtidaiyah Miftahul Ulum Desa Karangsari Kecamatan Weru Kabupaten Cirebon. EduBase : Journal of Basic Education, 1(1), 41. https://doi.org/10.47453/edubase.v1i1.43
Fadilla, H., Ramadhan, A. H., Purnama, A., Bayani, N., Agil, S., & Nasution, I. (2023). Pengaruh Pelaksanaan Evaluasi Pembelajaran terhadap Kualitas Peserta Didik. SUBLIM: Jurnal Pendidikan, 02(01), 84–90. https://ummaspul.e-journal.id/Sublim
Fahrurrozi, F., Sari, Y., & Shalma, S. (2022). Studi Literatur : Implementasi Metode Drill sebagai Peningkatan Hasil Belajar Matematika Siswa Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(3), 4325–4336. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i3.2800
Jamhuri, M. (2016). Penggunaan Metode Drill Dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Al-Qur’An Siswa Di Smk Dewantoro Purwosari. Jurnal Al-Murabbi, 1(2), 201–216.
Lestari, T., Wujoso, H., & Suryani, N. (2017). Pengaruh metode Pembelajaran ceramah plus dan metode drill terhadap motivasi belajar dan Hasil belajar pada kompentensi dasar efisiensi penggunaan tempat tidur rumah sakit. Jurnal Media Ilmu Keolahragaan Indonesia, 7(1), 16–23. https://journal.unnes.ac.id/nju/miki/article/view/11134
Lestari, W. R., Ruslan Wahyudin, U., & Abidin, J. (2021). Efektivitas Penerapan Metode Drill dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Jurnal Penddika Tambusai, 5, 3847–3851.
Maghfuroh, S. (2023). Pengaruh Penggunaan Metode Drill Terhadap Hasil Belajar Pendidikan Agama Islam Materi Al Qur’an Pada Kelas Iv Sd Negeri Sendang Retno. IJRC: Indonesian Journal of Religion Center, 1(1), 59–68. https://doi.org/10.61214/ijrc.v1i1.98
Manan, A., & Lailiyah, H. (2018). Penerapan Metode Drill Sebagai Upaya Peningkatan Kemampuan Membaca Siswa Pada Mata Pelajaran Al Qur’an Hadis Mi Islamiyah Soko Glagah Lamongan. Akademika, 12(02). https://doi.org/10.30736/adk.v12i02.178
Mawardi, A. (2023). Membaca Al-Quran Dan Kecerdasan Spiritual: Sebuah Studi Pada Santri Pondok Pesantren Khairul Ummah Kabupaten Bantaeng. Jurnal Kajian Islam Kontemporer, 14(1), 105–112.
Mustafa, M. (2021). Penerapan Metode Drill Sebagai Upaya Peningkatan Kemampuan Membaca Al-Qur’an Pada Peserta Didik Kelas V. KHIDMAH: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(1), 44–65. https://doi.org/10.24252/khidmah.v1i1.23606
Radiusman, R. (2020). Studi Literasi: Pemahaman Konsep Anak Pada Pembelajaran Matematika. FIBONACCI: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika, 6(1), 1. https://doi.org/10.24853/fbc.6.1.1-8
Rahman, A., Munandar, S. A., Fitriani, A., Karlina, Y., & Yumriani. (2022). Pengertian Pendidikan, Ilmu Pendidikan dan Unsur-Unsur Pendidikan. Al Urwatul Wutsqa: Kajian Pendidikan Islam, 2(1), 1–8.
Rusandi, & Muhammad Rusli. (2021). Merancang Penelitian Kualitatif Dasar/Deskriptif dan Studi Kasus. Al-Ubudiyah: Jurnal Pendidikan Dan Studi Islam, 2(1), 48–60. https://doi.org/10.55623/au.v2i1.18
Sirwanti, S. (2020). Efektivitas Penerapan Metode Drill Dalam Pembelajaran Matematika Siswa Kelas X Smkn 2 Watampone. Delta-Pi: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 9(1), 58–71. https://doi.org/10.33387/dpi.v9i1.1910
Siswa, P., Vii, K., Mts, D. I., & Huda, M. (2024). EFEKTIVITAS PENGGUNAAN METODE PEMBELAJARAN DRILL DALAM MENINGKATKAN PEMAHAMAN BACAAN AL- QUR ’ AN. 05(1), 1–9. https://doi.org/10.58773/alnaqdu.v
Sopian, A. (2016). Tugas, Peran, Dan Fungsi Guru Dalam Pendidikan. Raudhah Proud To Be Professionals : Jurnal Tarbiyah Islamiyah, 1(1), 88–97. https://doi.org/10.48094/raudhah.v1i1.10
Sugiarto. (2016). Penerapan Metode Drill Terhadap Pembelajaran Baca Tulis Al-Quran Siswa di SDN 13 Pelutang Pemalang. 4(1), 1–23.
Tambak, S. (2016). Metode Drill dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Al-Hikmah: Jurnal Agama Dan Ilmu Pengetahuan, 13(2), 110–127. https://doi.org/10.25299/al-hikmah:jaip.2016.vol13(2).1517
Ubaidillah, A. (2021). Aplikasi Metode Drill Dalam Meningkatkan Pemahaman Siswa. Jurnal Al-Ibtida, 9(2), 1–14. http://ejournal.kopertais4.or.id/mataraman/index.php/alibtida/article/view/4690
Xi, K., Sma, I. P. A., & Yogyakarta, M. (2023). 1 , 2 1,2. 5(2), 1–12.
Published
2024-09-12
Abstract views: 5 , PDF downloads: 6