Penerapan Metode Taqriri Dalam Menghafal Al-Qur'an Pada Santri Madrasah Dinniyah
Abstract
The taqriri method, which is a learning technique based on repetition and confirmation of material, is expected to improve students' understanding and learning outcomes in the context of religious education. This research aims to analyze the implementation of the taqriri method on the learning outcomes of students at Madin Syekh Subaqir Sukorejo Ponorogo. This research used a qualitative approach by conducting direct interviews with 3 teachers and 15 students in grades 3 and 4 of TPQ Sheikh Subakir Sukorejo Ponorogo. The data collection technique used was through direct interviews and also conducting observations at TPQ Sheikh Subakir Sukorejo Ponorogo. The results of the research show that the application of the taqriri method has a positive effect on improving student learning outcomes, which is indicated by significant improvements in grades and understanding of teaching material. These findings suggest that the taqriri method should be widely applied in the learning process to improve the quality of education in these institutions, Applying this method to learning to memorize the Al-Qur'an will be more impressive and easier for students, making it easier for students to memorize the Al-Qur'an.
References
Ahmed S. Elimam, & Alysia S. Fletcher. (2021). The Qur’an, Translation and the Media. Taylor & Francis.
Al-Sharafi, & Al-Sarraf. (2020). Memory and Cognitive Benefits of Quranic Memorization.
Estiawani, P. (2021). Pelaksanaan Metode Tikrar Pada Program Tahfidzul Qur’an Di Pondok Pesantren Tahfidz Ad-Deen Teluk Mega. 1.
Fadillah, N. (t.t.). EFEKTIVITAS TAMAN PENDIDIKAN AL-QUR’AN (TPA) DALAM MENINGKATKAN KEMAMPUAN MEMBACA DAN MENULIS AL-QUR’AN PADA ANAK.
Fadli, T., Sirojudin, R., Supardi, S., & Wasehudin, W. (2023). Pengaruh Penerapan Metode Talaqqi dan Takrir Terhadap Kualitas Hafalan Al-Qur’an Santri. COMSERVA : Jurnal Penelitian dan Pengabdian Masyarakat, 2(11), 2848–2861. https://doi.org/10.59141/comserva.v2i11.654
Hamdani, M. (2018). PENERAPAN METODE MEMBACA ALQURAN PADA TPA DI KECAMATAN AMUNTAI UTARA (Studi pada metode Iqra dan metode Tilawati). Al Qalam: Jurnal Ilmiah Keagamaan dan Kemasyarakatan. https://doi.org/10.35931/aq.v0i0.12
Hbiburrahman, L., & Agustina, M. (2022). PENERAPAN METODE MURAJAAH DALAM MENGHAFAL AL-QURAN PADA ANAK USIA DINI. 1(1).
Hermanto, B., & Rudi, A. (t.t.). ESENSI KAIDAH TIKRARIYAH DALAM MEMAHAMI BAHASA ARAB.
Khalid, & Hussain. (2019). Cognitive Effects of Quran Memorization on Children: A Study on Memory Retention and Cognitive Skills.
Khatib. (2018). The Effect of Quran Memorization on Cognitive Development and Memory Improvement.
Lendy Zelviean Adhari, Yudistia Teguh Ali Fikri, Jujun Jamaludin, Toto Sukarnoto, Didah Durrotun Nafisah, Irni Sri Cahyanti, Yayuk Sri Rahayu, Syahial, Nema Widiantini, Neli Punamasari, ikhsan bayanuloh, Mochamad Gayo Artuah, & Yana Maulana. (2021). Kumpulan Teori Penafsiran Al-Qur’an—Al Hadis Dan Teori Ekonomi Islam menurut Para Ahli. Widina Bhakti Persada.
Liana, P. (2020). TAMAN PENDIDIKAN AL QURAN SEBAGAI SARANA PEMBENTUKAN KARAKTER ANAK DI DESA SEMAWOT. 8(2).
Maya, R., & Maulida, A. (t.t.). IMPLEMENTASI METODE AL MUYASSAR DALAM MENINGKATKAN HAFALAN AL-QUR’AN SISWA DI SMPIT EL MA’MUR CIMANGGU KOTA BOGOR TAHUN PELAJARAN 2019/2020.
Mu’minatun, D. I., & Misbah, M. (t.t.). Metode Tikrar dalam Pembelajaran Tahfidz Al-Qur’an di Pondok Pesantren Modern Darul Qur’an Al-Karim Baturraden.
Nahdiatun Niswah, Muhyani, Nurman Hakim. (t.t.). Pengaruh Penerapan Metode Al-Muyasar Terhadap Kemampuan Membaca Al-Qur’an Pada Siswa Kelas Vii Di Mts Ar-Rifa’i Bogor.
Najib, M. (2018). Implementasi Metode Takrir Dalam Menghafalkan Al Quran Bagi Santri Pondok Pesantren Punggul Nganjuk. Jurnal Intelektual: Jurnal Pendidikan dan Studi Keislaman, 8(3), 333–342. https://doi.org/10.33367/intelektual.v8i3.727
Naraeis, S. A., & Effendi, J. (t.t.). Meningkatkan Hafalan Al-Qur’an Dalam Pembelajaran Tahfidz Menggunakan Metode Tikrar Pada Anak Kesulitan Belajar.
Pradana, H. A., Luviadi, A., & Machsun, M. (2023). PENERAPAN METODE TIKRAR DALAM MENGHAFAL AL-QUR’AN DI RUMAH QUR’AM DZURRIYATULHUFFAZH DESA HAJIMENA KABUPATEN LAMPUNG SELATAN. Ta’lim, 5(2), 71–80. https://doi.org/10.36269/tlm.v5i2.2108
Pramana, D. D., & Anjani, D. (t.t.). IMPLEMENTASI METODE TALAQQI DALAM MENINGKATKAN HAFALAN AL-QUR’AN DI SMPIT DARUL IT-TIHAD KEMBANG JANGGUT.
Ridha, A. A. (2024). Penerapan Metode Tikrar dalam Menghafal Al-Qur’an Santri di TK-TPA An-Nisa Tonasa II, Biring Ere, Bungoro, Kab. Pangkep. 8.
Rosyidatul, I., Suhadi, S., & Faturrohman, M. (2021). PENINGKATAN HAFALAN AL-QUR’AN MELALUI METODE TALAQQI. Al’Ulum Jurnal Pendidikan Islam, 83–94. https://doi.org/10.54090/alulum.114
Siregar, P. A., Jabbar, H. A., Hasibuan, K. A., Mursyid, F. K., & Umar, Z. S. (2024). PENGARUH METODE TIKRAR TERHADAP HAFALAN AL-QURAN SISWA/I DI MTS NURUL ISLAM INDONESIA BARU MEDAN. 3.
Syekh Ali Ash-Shabuni. (2019). Tafsir al-Sabuni: Tafsir al-Jawami.
Ulum, S. (2024). KREATIVITAS GURU AL QUR’AN DALAM MENGELOLA KELAS GUNA MENINGKATKAN KEMAMPUAN MEMBACA DAN MENGHAFAL AL QUR’AN SISWA KELAS VI SDIT AL USWAH TUBAN. 2.
Copyright (c) 2024 Siti Nur Inayah, Nafiah Nafiah, M. Suyudi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.