Strategi Peningkatkan Partisipasi Masyarakat dalam Pengembangan Madrasah Diniyah di Ponorogo
Abstract
This article aims to determine how to increase community participation strategies in the development of Madrasah Diniyah Fathul Ulum in Kedungbanteng Village, Sukorejo District, Ponorogo Regency. This study method uses a descriptive method, because it is carried out by describing and identifying strategies used to increase community participation in the development of Madrasah Diniyah Fathul Ulum. The results of this study are that strategies to increase community participation include various forms of participation, such as participation in thoughts, energy, and expertise, as well as resource support and roles in planning, implementing, monitoring, and evaluating education programs. The conclusion of this study is that increasing community participation makes a significant contribution to the development of Madrasah Diniyah Fathul Ulum.
References
Alfarisi, S. (2020). Analisis Pengembangan Komponen Kurikulum Pendidikan Islam di Madrasah Diniyah. Rayah Al-Islam, 4(02), 347–367. https://doi.org/10.37274/rais.v4i02.346
Asari, M. (2024). Implementasi Kebijakan Desa Dalam Peningkatan Akhlaq Siswa Melalui Program Keagamaan di Desa Kembanglangit dan Kambangan. 1(2), 89–98.
Hakim, L. N., & Muis, A. (2023). Analisis Kebijakan Pendidikan Madrasah Diniyah. Nusantara Journal of Islamic Studies, 4(1), 93–101. https://doi.org/10.54471/njis.2023.4.1.93-101
Hanum, L. (2020). Analisis Strategi Pembelajaran Active Knowledge Sharing dan Ceramah Terhadap Hasil Belajar Pendidikan Agama Islam. Fitrah: Journal of Islamic Education, 1(1), 36–54. https://doi.org/10.53802/fitrah.v1i1.5
Hermanto, A. B., & Isnur, M. (1965). Tanggungjawab negara dalam pemenuhan kebebasan beragama dan berkepercayaan berdasarkan undang undang dasar 1945.
Hisyamuddin, M., Arisanti, K., & Islam, M. H. (2022). Eksistensi Madrasah Diniyah sebagai Solusi Pendidikan Milenial (Studi Kasus Madin Al-Khodijah Kecamatan Banyuanyar Kabupaten Probolinggo). Jurnal Pendidikan Tambusai, 6, 16194–16199. https://jptam.org/index.php/jptam/article/view/4981/4229
Inna Alfiyah, N., & Listia Rika Tini, D. (2023). Peningkatan Pengetahuan Pemuda Karang Taruna Tunas Muda Tentang Pentingnya Partisipasi Dalam Pemilu 2024. Abhakte : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(2), 7–14.
Islamiyah, N. (2022). Sejarah Kebangkitan Madrasah Sebagai Lembaga Pendidikan Islam. 9(2), 63–67.
Ismatullah, I., & Mahendra, G. K. (2021). Partisipasi Masyarakat Dalam Pembangunan Infrastruktur Jalan Di Desa Kaligintung Kecamatan Temon Kabupaten Kulon Progo 2019. Journal of Social Politics and Governance (JSPG), 3(1), 1–11. https://doi.org/10.24076/jspg.v3i1.556
Jeniati, H., Sutarto, & Noviyenty, L. (2023). Penguatan Nilai-Nilai Pendidikan Islam Di Madrasah Diniyah Awaliyah Kabupaten Kepahiang. Jurnal Literasiologi Literasi Kita Indonesia, 9(4), 144–156.
Koyin, N. (2023). Model Pendidikan Berbasis Karakter Religius Di Madrasah Diniyah Takmiliyah. Jurnal Progress: Wahana Kreativitas Dan Intelektualitas, 11(2), 177. https://doi.org/10.31942/pgrs.v11i2.9866
Kusmanto, H. (2014). Partisipasi Masyarakat dalam Demokasi Politik. Jurnal Ilmu Pemerintahan Dan Sosial Politik, 2(1), 78–90. http://ojs.uma.ac.id/index.php/jppuma
Kuswandi, I., Wajdi, M. B. B. N., Al Faruq, U., Zulhijra, Z., Khairudin, K., & Khoiriyah, K. (2020). Respon Kebijakan Pemerintah Desa Terhadap Peraturan Bupati Wajib Madrasah Diniyah. Autentik : Jurnal Pengembangan Pendidikan Dasar, 4(1), 7–14. https://doi.org/10.36379/autentik.v4i1.46
Larisu, Z., & Jopang, J. (2022). Partisipasi Masyarakat Dalam Mendukung Optimalisasi Perencanaan Dan Penganggaran Pembangunan Desa Di Kabupaten Muna. Sebatik, 26(2), 622–629. https://doi.org/10.46984/sebatik.v26i2.2050
Muhammad Ainul Yaqin, Fahril Al Khozaini, & Khoirul Anam. (2023). Peran Madrasah Diniyah dalam Peningkatan Mutu Pendidikan di SMA Nurul Jadid. ALFIHRIS : Jurnal Inspirasi Pendidikan, 2(1), 163–171. https://doi.org/10.59246/alfihris.v2i1.668
Nainggolan, J. A., & Ivanna, J. (2024). Tantangan dan Peluang Partisipasi Masyarakat Menengah ke Bawah dalam Proses Politik dan Pemerintahan di Bandung. Journal on Education, 6(4), 19208–19216. https://doi.org/10.31004/joe.v6i4.5921
Nurfaizah, N., & Harmilawati, H. (2023). Pelatihan dan Pengajaran Baca Tulis Al-Qur’an di Madrasah Diniyah Takmiliyah Awaliyah (MDTA) Desa Latellang. Jumat Pendidikan: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(1), 47–52. https://doi.org/10.32764/abdimaspen.v4i1.3626
Nurul Inayati, Arina Dewi Masithoh, A. M. (2024). Pengintegrasian Kurikulum Madrasah. Potensia: Jurnal Kependidikan Islam, 10(1), 78–97.
Riskayanti. (2022). Partisipasi Masyarakat Dalam Pembangunan Infrastruktur Di Desa Romanglasa Kecamatan Bontonompo Kabupaten Gowa. KIMAP: KAJIAN Ilmiah Mahasiswa Administrasi Publik, 3(3), 1–15.
Riyanto, M., & Kovalenko, V. (2023). Partisipasi Masyarakat Menuju Negara Kesejahteraan: Memahami Pentingnya Peran Aktif Masyarakat Dalam Mewujudkan Kesejahteraan Bersama. Jurnal Pembangunan Hukum Indonesia, 5(2), 374–388. https://doi.org/10.14710/jphi.v5i2.374-388
Salbiah, E., Purnamasari, I., Fitriah, M., & Agustini, A. (2020). Partisipasi Masyarakat Dalam Meningkatkan Kualitas Pelayanan Pertanahan. Jurnal Governansi, 6(1), 36–42. https://doi.org/10.30997/jgs.v6i1.2227
Satrio Wibowo, M., & Arviana Belia, L. (2023). Partisipasi Masyarakat dalam Pengembangan Pariwisata Berkelanjutan. Jurnal Manajemen Perhotelan Dan Pariwisata, 6(1), 25–32.
Sulis Rokhmawanto, Dwi Marlina, U. A. (2020). Manajemen Pengembangan Kurikulum Madrasah Berbasis Ilmu Sosial Profetik Dalam Mewujudkan Madrasah Unggul Di Ma An Nawawi Berjan Purworejo. An-Nidzam: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 7(1), 16–33. https://doi.org/10.52366/edusoshum.v3i1.66
Umi Nahdiyah, N. Z. (2022). Bimbingan Teknis Administrasi Pengurus Madrasah Diniyah Musyawirul Ulum Tenggong Kecamatan Kademangan Kabupaten Blitar. JPPNu (Jurnal Pengabdian Dan Pemberdayaan Nusantara, 4(1), 7–10.
Wafa, M. H., Fuadi, A., Alma, U., & Yogyakarta, A. (2024). Strategi Pembelajaran Madrasah Diniyah Salafiyyah IV Al Munawwir Dalam Meningkatkan Kualitas Membaca Kitab 1. Literasi, XV(1), 53–62.
Yuliani, W. (2018). Metode Penelitian Deskriptif Kualitatif Dalam Perspektif
Bimbingan Dan Konseling. QuantA: Jurnal Kajian Bimbingan Dan Konseling Dalam Pendidikan, 2(2), 1–10. https://doi.org/10.22460/q.v2i1p21-30.642
Zaimuddin, A. A., & Muyasaro. (2020). RAUDHAH Proud To Be Professionals. x(14), 64–73.
Copyright (c) 2024 Rihatul Karimah, Medina Nur Asyifa Purnama, Wiwin Rif’atul Fauziyati
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.