Pemanfaatan Teknologi dalam Meningkatkan UMKM Krupuk Stik “Barokah Jaya” Desa Kedungbanteng

  • Yunita Ramadhani insuri
  • Nafiah Nafiah Institut Agama Islam Sunan Giri Ponorogo
  • Khoirul Fathoni Institut Agama Islam Sunan Giri Ponorogo
Keywords: Social media, MSME, utilization of technology

Abstract

Barokah Jaya Krupuk Stik MSMEs are one of the small and medium businesses that focus on the production and marketing of stick crackers. Despite having quality products, challenges in marketing and distribution often hinder the growth of this business. This study aims to determine the use of technology in improving "Barokah Jaya" Krupuk Stik MSMEs in Kedungbanteng Village, Sukorejo District, Ponorogo Regency. In addition, this study aims to examine the use of technology in improving the performance of "Barokah Jaya" Krupuk Stik MSMEs, especially in the aspects of marketing, production, and operational management. The method used in this study is ABCD (Asset Bassed Community Driven-Development) which empowers the use of technology to improve the marketing of an MSME. The result of this research is to improve the quality of "Barokah Jaya" Krupuk Stik MSMEs, especially in terms of marketing through Instagram social media accounts managed by Mr. Hendro as the owner of "Barokah Jaya" Krupuk Stik MSMEs. In addition, the results of this study show that the adoption of technology not only increases the competitiveness of Krupuk Stik Barokah Jaya in the local market, but also opens up opportunities for expansion into the national market.

References

Akhmad, K. A. (2015). Pemanfaatan Media Sosial bagi Pengembangan Pemasaran UMKM (Studi Deskriptif Kualitatif pada Distro di Kota Surakarta). Duta.com, 9(September), 43–54.
Akhmad, K. A., & Purnomo, S. (2021). Pengaruh Penerapan Teknologi Informasi Pada Usaha Mikro Kecil dan Kecil dan Menengah di Kota Surakarta. Sebatik, 25(1), 234–240. https://doi.org/10.46984/sebatik.v25i1.1293
Arumsari, N. R., Lailyah, N., & Rahayu, T. (2022). Peran Digital Marketing dalam Upaya Pengembangan UMKM Berbasis Teknologi di Kelurahan Plamongansari Semarang. SEMAR (Jurnal Ilmu Pengetahuan, Teknologi, dan Seni bagi Masyarakat), 11(1), 92–101.
Atmojo, M. E., & Kusumo, M. P. (2022). Pemberdayaan UMKM Melalui Pemanfaatan Teknologi Informasi. Dinamisia : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 6(2), 378–385. https://doi.org/10.31849/dinamisia.v6i2.8214
Basry, A., & Sari, E. M. (2018). Penggunaan Teknologi Informasi dan Komunikasi (TIK) pada Usaha Mikro, Kecil dan Menengah (UMKM). IKRA-ITH INFORMATIKA : Jurnal Komputer dan Informatika, 2(3), 53–60.
Berlilana, Utami, R., & Baihaqi, W. M. (2020). Pengaruh Teknologi Informasi Revolusi Industri 4.0 terhadap Perkembangan UMKM Sektor Industri Pengolahan. MATRIX, 10(3), 87–93.
Buku Panduan Kuliah Pengabdian Masyarakat. (2024). Institut Agama Islam Sunan Giri Ponorogo.
Evangeulista, G., Agustin, A., Putra, G. P. E., Pramesti, D. T., & Madiistriyatno, H. (2023). Strategi UMKM Dalam Menghadapi Digitalisasi. Oikos-Nomos: JURNAL KAJIAN EKONOMI DAN BISNIS, 16(1), 33.
Farina, K., & Opti, S. (2022). Pengaruh Pemanfaat Sistem Informasi Akuntansi dan Penggunaan Teknologi Informasi Terhadap Kinerja UMKM. JESYA: Jurnal Ekonomi dan Syariah, 6(1), 704–713.
Firdhaus, A., & Akbar, F. S. (2022). Pengaruh Penerapan Sistem Informasi Akuntansi Dan Pemanfaatan Teknologi Informasi Terhadap Kinerja Umkm Di Kecamatan Gubeng Surabaya. Jurnal Proaksi, 9(2), 173–187. https://doi.org/10.32534/jpk.v9i2.2632
Firmansyah, Y. (2023). Pemberdayaan Masyarakat Melalui Evaluasi Pelatihan UMKM Berbasis Digital. Jurnal Pengabdian Masyarakat Madani (JPMM). https://www.academia.edu/104252581/Pemberdayaan_Masyarakat_Melalui_Evaluasi_Pelatihan_UMKM_Berbasis_Digital
Ilarrahmah, M. D., & Susanti. (2021). Pengaruh Kemampuan Menyusun Laporan Keuangan, Literasi Keuangan Dan Penggunaan Teknologi Informasi Terhadap Kinerja UMKM. JPEK (Jurnal Pendidikan Ekonomi dan Kewirausahaan), 5(1), 51–64. https://doi.org/10.29408/jpek.v5i1.3327
Linking social media marketing efforts with customer brand engagement in driving brand loyalty, , Pelin Bayram, Tariq Samarah, & Hamzah Elrehail. (2023). Linking social media marketing efforts with customer brand engagement in driving brand loyalty. Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, Vol. 5(2). https://doi.org/10.1108/APJML-08-2021-0627
Lubis, T. A., & Junaidi. (2016). Pemanfaatan Teknologi Informasi pada Usaha Mikro Kecil dan Menengah di Kota Jambi. Jurnal Perspektif Pembiayaan dan Pembangunan Daerah, 3(3), 163–174.
Mahpuz, Bahtiar, H., Amri, F., & Nur, M. (2021). Pelatihan Pembinaan UMKM Berbasis Teknologi Informasi Untuk Meningkatkan SDM Pelaku UMKM. ABSYARA: Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat, 2(2), 212–219. https://doi.org/10.29408/ab.v2i2.4206
Mas’ud, M. (2017). Pemanfaatan Teknologi Sistem Informasi untuk Meningkatkan Penjualan Hasil Produk UMKM Logam di Kota Pasuruan. ENGAGEMENT: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(2), 185–197.
NAIMAH, R. J., WARDHANA, M. W., HARYANTO, R., & PEBRIANTO, A. (2020). Penerapan Digital marketing Sebagai Strategi Pemasaran UMKM. Jurnal IMPACT: Implementation and Action, 2(2), 39. https://doi.org/10.31961/impact.v2i2.844
Nasih, M., & Mariana, M. (2023). Penguatan Ekonomi Melalui Penggunaan Sistem Sosial Media Brand Produk UMKM Roti Samir di Desa Tegalrejo Kecamatan Pulung. Social Science Academic, 207–216. https://doi.org/10.37680/ssa.v0i0.3659
Pratama, I., Suria, O., Chandra, A. Y., Prasetyaningrum, P. T., Informasi, S. S., Informasi, F. T., Mercu, U., Yogyakarta, B., & Informasi, T. (2023). Pemanfaatan Teknologi Informasi dalam Mendukung Perkembangan UMKM ( Nyong Group ). Jurnal Pengabdian Masyarakat Indonesia (JPMI), 3(2), 269–274.
Rahmat, D., Givari, M. A., & Hermawan, S. M. (2022). 559362-pendampingan-dan-pengembangan-umkm-berba-86d72977.pdf. https://media.neliti.com/media/publications/559362-pendampingan-dan-pengembangan-umkm-berba-86d72977.pdf
Ramadhani, F., & Arifin, Y. (2015). Optimalisasi Pemanfaatan Teknologi Informasi Komunikasi Berbasis E-Commerce Sebagai Media Pemasaran Usaha Kecil Menengah Guna Meningkatkan Daya Saing Dalam Menghadapi Masyarakat Ekonomi ASEAN 2015. Economics Development Analysis Journal, 2(2), 135–139.
Rohmana, A., & Hwihanus. (2023). Peran Sistem Informasi Akuntasi dalam Pemanfaatan Teknologi Terhadap Pembukuan Digital Pada UMKM. JKPIM: Jurnal Kajian dan Penalaran Ilmu Manajemen, 1(1).
Rudianto, Z. R. V. (2023). Strategi Pemasaran Digital Bagi UMKM Untuk Meningkatkan Daya Saing(Studi Kasus Pada UMKMDi Daerah Istimewa Yogyakarta). Page 449of456Pengelolah:Sekolah Tinggi Ekonomi dan Bisnis Syariah (STEBIS) Indo Global MandiriPublished by:Penerbit dan Percetakan CV. PicmotivUrl:http://ejournal.lapad.id/index.php/jebmak/issue/view/230Jurnal Ekonomi Bisnis, Manajemen dan Akuntansi (JEBMAK), Vol. 2, No. 2, 8.
SYAIFULLAH, J., SYAIFUDIN, M., SUKENDAR, M. U., & JUNAEDI, J. (2021). Social Media Marketing and Business Performance of MSMEs During the COVID-19 Pandemic. https://koreascience.kr/article/JAKO202104142220611.pdf
Zakaria Priyo Utomo, Muhammad Zam Zam, Gusti Abimanyu, Kevin Agatha S, Yosef Baptista De Morin Dasman, Muhammad Ryan Fauzan Rahawarin, & Generosa Lukhayu Pritalia. (2023). Pemanfaatan Teknologi Digital untuk Meningkatkan Pemasaran UMKM Pada Kedai Joglo Bolo Seno. GIAT : Teknologi untuk Masyarakat, 2(1), 47–56. https://doi.org/10.24002/giat.v2i1.7187
Published
2024-09-12
Abstract views: 4 , PDF downloads: 4