Penerapan Nilai-Nilai Moral terhadap Santri di TPA
Abstract
Instilling morals in children from an early age is very important considering that in an increasingly modern era, moral education as the main factor in self-discipline has become a tool of internal control in behaving consistently in religion. It is very important to introduce religious and moral values for young children as early as possible as the most basic foundation in the child's growth and development process. The aims of this research are (1) To describe the individual attitudes of each student at TPA Al - Jariyah prayer room. (2) To describe the application of moral values to students at TPA prayer room at Al - Jariyah (3) To find out the obstacles in implementing these values. morale in the students of TPA AL – Jariyah and looking for a solution. This research uses qualitative methods by conducting direct interviews with religious figures and students. The data collection techniques used are through direct interviews and observation. The results of this research show that the Al – Jariyah TPA program has been implemented according to the program formulated by the KPM INSURI PONOROGO group. The application of santri moral values has been practiced in the activities and process of habituation and example by teachers. The obstacles are the length of meetings, social interactions outside the TPA, including social media at home and in the student's living environment.
References
Abdul Rahman, Masudi (2024). KERJASAMA PENDIDIK DAN ORANG TUA MENANAMKAN NILAI-NILAI KARAKTER KEPADA ANAK DIDIK MELALUI LEMBAGA PENDIDIKAN NONFORMAL.
Ahmad Zainuddin, Nurul Hidayah, "Integrasi Nilai-Nilai Moral dalam Kurikulum Pendidikan Islam di TPA: Pendekatan dan Metode Pengajaran". 2022. Hlm, 45-60. Vol. 15, No. 1
Ahmad Zainuddin, Nurul Hidayah, Integrasi Nilai-Nilai Islam dalam Pendidikan Karakter di Taman Pendidikan Al-Qur'an.2021. 45-62. Vol. 12, No. 1
Alsabarni AMD, Jeriah, Rahmat, Erlina Maharani, Elika Putri, Assadin. (2022). PENDAMPINGAN TPA/TPQ DALAM MEMBENTUK KARAKTER ANAK SEJAK DINI MENUJU BINA KELUARGA BALITA/ANAK (BKB) DI DESA SADONG JURU MUDI KECAMATAN BEBESEN
Andi kusuma, Fitriani, "Pengaruh Media Sosial Terhadap Pembentukan Nilai-Nilai Moral Santri di Taman Pendidikan Al-Qur'an". 2023. 95-110. Vol. 19, No. 2
Andika Agustian, Ifnaldi (2024). PERAN TAMAN PENDIDIKAN AL-QUR'AN NURUL YAQIN DALAM MEMBINA AKHLAK SANTRI DI KELURAHAN AIR LINTANG MUARA ENIM.
Aziz, R. M. (2023). PEMBINAAN AKHLAK MULIA SANTRI PONDOK PESANTREN API AL RIYADLOH KABUPATEN SEMARANG. JURNAL AL-QAYYIMAH, 6(2), 24–40. https://doi.org/10.30863/aqym.v6i2.5259
Bahri, S. (t.t.). Implementasi Pendidikan Karakter Perspektif Nilai-Nilai Pendidikan Islam di Pondok Pesantren Provinsi Lampung.
Budiman, A., Ag, M., & Qurrotu’ainii, M. (t.t.). Pengaruh Pendidikan Keagamaan Terhadap Nilai Moral Anak dalam Kehidupan Sehari-hari di Madrasah Diniyah Nurul Hayat Dusun Babakan Kepuh Desa Bongas. 3(7).
Fatimah, A. (2020). Pembelajaran Moral melalui Cerita dalam Pendidikan Anak: Teori dan Praktik. Jurnal Pendidikan Anak, 18(2), 45-58.
fitriani, rizal, " Integrasi Nilai-Nilai Moral dalam Kegiatan Ubudiyah di Taman Pendidikan Al-Qur'an". 2023.105-120. Vol. 18, No. 2
Haryanto, S. (2021). Strategi Pendidikan Moral di Era Digital: Pendekatan dan Implementasi. Jurnal Pendidikan Islam, 17(3), 42-54.
Hasanuddin, Nurul Hidayah, "Hambatan dalam Penerapan Nilai-Nilai Moral di Taman Pendidikan Al-Qur'an: Studi Kasus pada Perbedaan Pemahaman antara Santri dan Orang Tua". 2022 .101-115. Vol. 15, No. 2
M. Iqbal, Fitriani, “Pengaruh Keterbatasan Sumber Daya Terhadap Kualitas Pendidikan Moral di Taman Pendidikan Al-Qur'an". 2023. Hlm, 99-115. Vol. 14, No. 1
Muh Raihan Saputra, Dr. Hj. Nur Setiawati, M.Ag.,Ph.D , Andi Hasriani, S.Ag.,M.Ag, Dr. Hj. Nuraeni Abdullah, M.Ag. ,Dr. H. Akhmad Syahid, M.Pd. (2024). IMPLEMENTASI KOMUNIKASI INTERPERSONAL DALAM PEMBINAAN AKHLAK SANTRI TSANAWIYAH DI PONDOK PESANTREN AN-NAHDLAH MAKASSAR
Nisa Rahmawati, Ahmad Taufik, "Penerapan Pembiasaan Membaca Al-Qur'an dalam Pendidikan Karakter di Taman Pendidikan Al-Qur'an". 2022. 78-92 .Vol. 14, No. 2
Nurul Hidayah, Muhammad Yusuf, "Efektivitas Metode Pengajaran dalam Meningkatkan Minat dan Perhatian Santri pada Materi Pendidikan Kemandirian". 2021. 45-80, Vol. 15, No. 1
Nur Fadillah, Salmiati (2020). EFEKTIVITAS TAMAN PENDIDIKAN AL-QUR'AN (TPA) DALAM MENINGKATKAN KEMAMPUAN MEMBACA DAN MENULIS AL-QUR'AN PADA ANAK.
Prof. Dr. Ahmad Syafi’I, “Peran taman pendidikan al-qur’an dalam pengembangan jiwa anak”. 2022. Hal,45-60, Vol. 10, No. 2
Rina Sari, Andi Rahmat, "Dampak Perkembangan Teknologi terhadap Akhlak dan Moral Pemuda di Era Digital". 2022. 145-158. Vol. 17, No. 3
Suwandi, R. (2020). Pendekatan Dialogis dalam Pendidikan Moral: Studi Kasus di Lingkungan Sekolah dan TPA. Jurnal Pendidikan Karakter, 14(1), 23-35.
Taufiq, M., Mufassir, R., Alfani, M. I., Amrulloh, A., Syah, M. A., Syani, A. A., Utami, E. T., Apriani, A., Amelia, R., Syarofah, L. M., & Zahida, N. (2018). Pendidikan Moral Agama Melalui TPQ Al Muttaqien Dusun Turen Srumbung Magelang Sebagai Poros Pembangunan Generasi Umat. Aplikasia: Jurnal Aplikasi Ilmu-ilmu Agama, 18(2), 143. https://doi.org/10.14421/aplikasia.v18i2.1847
Wahyuni, I. W. (2018). PENERAPAN NILAI-NILAI MORAL PADA SANTRI TPQ AL-KHUMAIER PEKANBARU. Generasi Emas, 1(1), 51–61. https://doi.org/10.25299/ge.2018.vol1(1).2256
Zainal, A. (2019). Pengembangan Pendidikan Moral Berbasis Komunitas: Studi Kasus di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Moral, 12(2), 45-59.
Zuhairansyah Arifin, Afrida, Nurkamelia Mukhtar AH, Nurhayati Sudirman. (2022). PENGUATAN PENDIDIKAN MORAL BAGI ANAK MELALUI DIDIKAN SUBUH DI TAMAN PENDIDIKAN AL-QUR'AN.
Copyright (c) 2024 Taqi Subkhana, Nurul Malikah, Muhtarom Muhtarom
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.