Peran Madrasah Diniyah Fathul Ulum dalam Menanamkan Karakter Religius Pada Anak
Abstract
The role of madrasah diniyah is to cultivate character by getting used to students reading yasin together, as well as getting used to praying Asr in congregation before all students go home. The reading of the yasin letter is routinely carried out at Madrasah Diniyah Fathul Ulum every day before the learning takes place. The role of madrasah diniyah Fathul ulum in instilling children's religious character is that in madrassas are always suppressed by worship practices ranging from purification to other worship. When students are in the madrasah all these things are instilled through habituation, also instilled other characters, for example help help, love of almsgiving, and other characters Strategies for cultivating religious character at Madrasah Diniyah Fathul ulum include by getting used to students reading the Qur'an, as well as the habit of praying Asr in congregation followed by dhikr together before all students go home, as well as the habit of upholding manners to the ustadz and ustadzah so that become accustomed to respect older people.
References
Daulay, S. H., Fitriani, S. F., & Ningsih, E. W. (2022). Pengaruh Fasilitas Sekolah terhadap Kemampuan dan Motivasi Belajar Siswa. EDUKATIF : JURNAL ILMU PENDIDIKAN, 4(3), Article 3. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i3.2553
Drajat, M. (2018). SEJARAH MADRASAH DI INDONESIA. Al-Afkar, Journal For Islamic Studies, 192–206. https://doi.org/10.31943/afkar_journal.v1i1.17
Fauzi, A. (2020). ANALISIS BIAYA MUTU DALAM MENINGKATKAN DAYA SAING PENDIDIKAN. JUMPA : Jurnal Manajemen Pendidikan, 1(1), Article 1. https://doi.org/10.33650/jumpa.v1i1.1048
Fauzi, A., & Nikmatullah, C. (2016). PELAKSANAAN PENDIDIKAN MADRASAH DINIYAH DI KOTA SERANG. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 1(2), Article 2. https://doi.org/10.24832/jpnk.v1i2.763
Herlambang, Y. T., & Abidin, Y. (2023). Pendidikan Indonesia Dalam Menyongsong Dunia Metaverse :Telaah Filosofis Semesta Digital Dalam Perspektif Pedagogik Futuristik. Naturalistic: Jurnal Kajian Dan Penelitian Pendidikan Dan Pembelajaran, 7(2), 1630–1640. https://doi.org/10.35568/naturalistic.v7i2.3371
Hernawati, H., & Mulyani, D. (2023). Tantangan dan Peluang Pendidikan Islam dalam menyiapkan Generasi Tangguh di Era 5.0. Al-Fikri: Jurnal Studi Dan Penelitian Pendidikan Islam, 6(1), Article 1. https://doi.org/10.30659/jspi.6.1.1-17
Hidayat, A., Sa’diyah, M., & Lisnawati, S. (2020a). Metode Pembelajaran Aktif dan Kreatif pada Madrasah Diniyah Takmiliyah di Kota Bogor. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 9(01), Article 01. https://doi.org/10.30868/ei.v9i01.639
Hidayat, A., Sa’diyah, M., & Lisnawati, S. (2020b). Metode Pembelajaran Aktif dan Kreatif pada Madrasah Diniyah Takmiliyah di Kota Bogor. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 9(01), 71–86. https://doi.org/10.30868/ei.v9i01.639
Istifadah, E., & Suhartono, S. (2020). Peran Pendidikan Madrasah Diniyah Ula Dalam Membentuk Karakter Santri. Al-I’tibar : Jurnal Pendidikan Islam, 7(1), 1–10. https://doi.org/10.30599/jpia.v7i1.846
Jamhuri, M. (2017). UPAYA PENDIDIKAN MADRASAH DINIYAH DALAM MENINGKATKAN PRESTASI BELAJAR SISWA PADA MATERI FIQIH DI MADRASAH DINIYAH MIFTAHUL ULUM PRUTEN NGEMBAL PASURUAN. Jurnal Al-Murabbi, 2(2), Article 2.
Kulsum, U., & Muhid, A. (2022). Pendidikan Karakter melalui Pendidikan Agama Islam di Era Revolusi Digital. Intelektual: Jurnal Pendidikan Dan Studi Keislaman, 12(2), Article 2. https://doi.org/10.33367/ji.v12i2.2287
Luthfiyah, R., & Zafi, A. A. (2021). Penanaman Nilai Karakter Religius Dalam Perspektif Pendidikan Islam Di Lingkungan Sekolah RA Hidayatus Shibyan Temulus. Jurnal Golden Age, 5(2), Article 2.
Madekhan, M. (2020). FUNGSI PENDIDIKAN DALAM PERUBAHAN SOSIAL KONTEMPORER. Reforma : Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 9(1), Article 1. https://doi.org/10.30736/rf.v9i1.252
Maimun, M. Y., Mahdiyah, A., & Nursafitri, D. (2021). Urgensi Manajemen Pendidikan Islamic Boarding School. Jurnal Pendidikan Indonesia, 2(07), 1208–1218. https://doi.org/10.59141/japendi.v2i07.234
Manurung, K. (2022). MENCERMATI PENGGUNAAN METODE KUALITATIF DI LINGKUNGAN SEKOLAH TINGGI TEOLOGI. FILADELFIA: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristen, 3(1), Article 1. https://doi.org/10.55772/filadelfia.v3i1.48
Masnun, M. (2019). Pengembangan Madrasah Diniyah Takmiliyah Di Desa Bababakan Kecamatan Losari Kabupaten Brebes (KKN Tahun 2019). Dimasejati: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(1), Article 1. https://doi.org/10.24235/dimasejati.v1i1.5405
Masriah, S., Nurlaeli, A., & Akil, A. (2023). PERAN KELUARGA DALAM PEMBENTUKAN NILAI-NILAI AGAMA PADA ANAK USIA DINI. ANSIRU PAI : Pengembangan Profesi Guru Pendidikan Agama Islam, 7(2), Article 2. https://doi.org/10.30821/ansiru.v7i2.16824
Nahdiyah, U., & Zamroji, N. (2021). Peran Madrasah Diniyah Musyawirul Ulum dalam Menanamkan Karakter Religius anak di Tenggong Kademangan. 5(4).
Nuzli, M., Ismiah, P., & Wahyuni, S. (2022). Upaya Pemanfaatan Fasilitas Teknologi Pendidikan dalam Meningkatkan Kinerja Guru Pendidikan Agama Islam. Jurnal Pendidikan dan Teknologi Indonesia, 2(3), Article 3. https://doi.org/10.52436/1.jpti.140
Rachman, F., & Maimun, A. (2016). Madrasah Diniyah Takmiliyah (MDT) sebagai Pusat Pengetahuan Agama Masyarakat Pedesaan (Studi tentang Peran MDT di Desa Gapura Timur Gapura Sumenep). ’Anil Islam: Jurnal Kebudayaan Dan Ilmu Keislaman, 9(1), Article 1.
Ramdhani, M. A. (2017). Lingkungan Pendidikan dalam Implementasi Pendidikan Karakter. Jurnal Pendidikan UNIGA, 8(1), Article 1. https://doi.org/10.52434/jp.v8i1.69
Solehat, T. L., & Ramadan, Z. H. (2021). Analisis Program Penguatan Pendidikan Karakter pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam (PAI) di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(4), Article 4. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i4.1202
Syahr, Z. (2016a). Membentuk Madrasah Diniyah Sebagai Alternatif Lembaga Pendidikan Elite Muslim Bagi Masyarakat. Intizar, 22, 393. https://doi.org/10.19109/intizar.v22i2.944
Syahr, Z. (2016b). Membentuk Madrasah Diniyah Sebagai Alternatif Lembaga Pendidikan Elite Muslim Bagi Masyarakat. Intizar, 22, 393. https://doi.org/10.19109/intizar.v22i2.944
van de Ven, A. H., & Poole, M. S. (2017). Field Research Methods. Dalam The Blackwell Companion to Organizations (hlm. 867–888). John Wiley & Sons, Ltd. https://doi.org/10.1002/9781405164061.ch38
Wirabumi, R. (2020). Metode Pembelajaran Ceramah. Annual Conference on Islamic Education and Thought (ACIET), 1(1), Article 1.
Copyright (c) 2024 Wahid Burhanuddin
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.