Strategi Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Membangun Profesionalisme Guru yang Berkualitas
DOI:
https://doi.org/10.37680/ssa.v3i1.6864Keywords:
School leadership, teacher professionalism, academic supervision, teacher empowermentAbstract
This study aims to analyze the strategies of school principals in improving teacher professionalism at Yayasan Pendidikan Islam Panjeng (YPIP) Panjeng. The research method used is qualitative with a case study approach, utilizing interviews, observations, and document analysis. The findings show that the principal at YPIP Panjeng implements leadership strategies, including structured academic supervision, teacher empowerment through training, and the development of collaborative school culture among teachers. The principal also adopts a transformational leadership style that focuses on motivation and support for teachers. However, challenges such as limited funding for training and resistance to change from some teachers remain obstacles in the implementation of these strategies. This study concludes that effective school leadership can enhance teacher professionalism, but continuous efforts are required to overcome the existing challenges for optimal results
References
Hidayat, A. (2023). Strategi Transformasional Kepala Sekolah dalam Peningkatan Kompetensi Guru. Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 15(1), 45-54.
Kompri. (2022). Kepemimpinan Pendidikan: Konsep dan Aplikasinya. Jakarta: Rajawali Pers.
Ningsih, P. L. (2023). Strategi Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Profesionalisme Tenaga Pendidik di SMP Negeri 4 Ponorogo. Ponorogo: IAIN Ponorogo.
Nasution, T. (2022). Tantangan Pengembangan Profesionalisme Guru di Sekolah Negeri. Jurnal Pendidikan Indonesia, 11(2), 123-132.
Pratama, F., & Susanti, R. (2022). Inovasi Pembelajaran di Era Digital: Peran Kepala Sekolah dan Guru. Jurnal Teknologi Pendidikan, 13(4), 87-95.
Rahmatullah, R. (2023). Kolaborasi Kepala Sekolah dan Guru dalam Peningkatan Kinerja. Jurnal Pendidikan Global, 14(2), 67-79.
Setiawan, I., & Rahman, A. (2021). Profesionalisme Guru dan Pengaruhnya terhadap Mutu Pendidikan. Jurnal Manajemen Pendidikan, 8(1), 34-42.
Suryana, T. (2022). Kepemimpinan Visioner dalam Peningkatan Mutu Sekolah. Jurnal Pendidikan dan Kebijakan Pendidikan, 9(3), 56-64.
Widodo, A., & Purwanto, E. (2022). Supervisi Akademik sebagai Upaya Peningkatan Kompetensi Guru. Jurnal Pendidikan Islam, 6(2), 89-97.
Hakim, A., & Supriyadi, A. (2021). Pengaruh Gaya Kepemimpinan Kepala Sekolah terhadap Kinerja Guru. Jurnal Pendidikan dan Kepemimpinan, 10(3), 22-30.
Mulyasa, E. (2018). Manajemen dan Kepemimpinan Kepala Sekolah. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Nasution, T. (2022). Tantangan Pengembangan Profesionalisme Guru di Sekolah Negeri. Jurnal Pendidikan Indonesia, 11(2), 123-132.
Pratama, F., & Susanti, R. (2022). Inovasi Pembelajaran di Era Digital: Peran Kepala Sekolah dan Guru. Jurnal Teknologi Pendidikan, 13(4), 87-95.
Setiawan, I., & Rahman, A. (2021). Profesionalisme Guru dan Pengaruhnya terhadap Mutu Pendidikan. Jurnal Manajemen Pendidikan, 8(1), 34-42.
Widodo, A., & Purwanto, E. (2022). Supervisi Akademik sebagai Upaya Peningkatan Kompetensi Guru. Jurnal Pendidikan Islam, 6(2), 89-97.
Wibowo, A., & Santosa, A. (2022). Kepemimpinan Transformasional Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Profesionalisme Guru. Jurnal Manajemen Pendidikan, 10(1), 45-56.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Anis Nila Kurniasari

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.