Pendampingan Membaca Huruf Hijaiyah dengan Metode ABCD (Asset-Based Community Development) di Madrasah Diniyah Hidayatu at Thulab Dayakan

Authors

  • Muhammad Alifan Ahzari Institut Agama Islam Sunan Giri Ponorogo
  • Wahyudi Institut Agama Islam Sunan Giri Ponorogo

Keywords:

Community service, ABCD Method, hijaiyah reading, Qur’anic literacy, madrasah diniyah

Abstract

This community service program was initiated to strengthen students’ basic Qur’anic literacy by assisting them in recognizing and reading hijaiyah letters at Madrasah Diniyah Hidayatu At Thulab Dayakan. The main objective was to overcome students’ early reading challenges while at the same time empowering the local community through the Asset-Based Community Development (ABCD) approach. The program followed several stages: asset identification to map resources such as teachers, parents and available media; mobilization of these assets through collaborative meetings; capacity building for teachers and facilitators to improve phonetic skills and teaching strategies; implementation of guided reading activities in small groups and individual sessions; and evaluation to observe learning outcomes. The results demonstrated a gradual but consistent improvement in students’ ability to distinguish similar letters, articulate sounds according to correct makhraj, and memorize letter sequences more fluently. Their confidence in reading aloud also increased significantly. Furthermore, the active participation of parents. In conclusion, the Asset-Based Community Development (ABCD)  method proved not only effective in enhancing hijaiyah literacy but also successful in cultivating a sustainable culture of collaborative learning within the community.

References

Amalia, S. (2020). Keterlibatan Orang Tua dalam Pendampingan Belajar Membaca Huruf Hijaiyah. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini.

Anggraeni, P. (2023). Peran Guru Dalam Meningkatkan Kemampuan Baca Tulis Al-Qur’an Anak Usia Dini.

Astuti, P., & Nugraheni, S. (2021). Kesulitan siswa dalam membaca Al-Qur’an dan peran guru dalam pembelajaran. Jurnal Pendidikan Dasar, 12(1), 33–41.

Fitriani, L. (2020). Efektivitas Metode Pengulangan dalam Meningkatkan Hafalan Huruf Hijaiyah. Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 5(2), 77–85.

Fitrianingrum, S. S., & Aminingsih, E. F. (2024). Analisis Kesalahan Pengucapan dalam Membaca Huruf Hijaiyah. DIAJAR, 3(1), 1–7.

Fitrianingrum, S., & Aminingsih, E. (2024). Pembelajaran Fonetik Huruf Hijaiyah dalam Konteks Pendidikan Dasar. DIAJAR, 3(1), 15–24.

Fusiroh. (2023). Peran Guru Dalam Mengatasi Kesulitan Membaca Al-Qur’an. Al-Ishlah Journal.

Helmi, A. R., Ramdhani, K., & Khulasoh, S. (2025). Upaya Guru Dalam Mempertahankan Hafalan Juz 30 Melalui Metode Muraja’ah. Darajat: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 8(1), 52–63.

Hidayat, R., & Sari, M. (2019). Implementasi Metode Sorogan dalam Pembelajaran Al-Qur’an di Madrasah Diniyah. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 6(1), 45–56.

Kurniawan, A. (2021). Strategi Hafalan Bertahap untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Al-Qur’an. Jurnal Pendidikan Islam Nusantara, 3(2), 101–112.

Larasati, G. G., Andini, R., & Putra, D. (2023). Metode Observasi dalam Penelitian Pendidikan Islam. Jurnal Penelitian dan Pendidikan Islam, 7(1), 21–30.

Listari, M., Tabroni, I., & Nurjanah, E. (2022). Kerjasama Orang Tua dan Guru dalam Meningkatkan Kedisiplinan Siswa. EL Bidayah, 4(2), 200–212.

Nasution, R., et al. (2022). Pendampingan Belajar Al-Qur’an dengan Penerapan Metode Iqra’ di TPA Al-Muhajirin Sidomulyo.

Nurhasanah, R. (2021). Kreativitas Guru dalam Meningkatkan Keterampilan Membaca Al-Qur’an Santri. Jurnal Tarbiyah Islamiyah.

Putri, F., & Lestari, D. (2021). Peran Guru dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Al-Qur’an Santri Melalui Evaluasi Rutin. Jurnal Pendidikan Islam.

Ramadhani, F. (2020). Pengaruh Pemberian Reward terhadap Motivasi Belajar Al-Qur’an Anak di Madrasah Diniyah. Jurnal Tarbiyah dan Pendidikan Islam, 4(2), 88–97.

Rizkia, N. R. (2022). Strategi Guru Dalam Mengatasi Kesulitan Membaca Al-Qur’an Pada Peserta Didik.

Salmia, S. (2020). Sinergi Sekolah, Keluarga, dan Masyarakat dalam Pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan Islam Kontemporer, 5(1), 44–56.

Utami, R. (2020). Fenomena kesulitan siswa memahami bacaan Al-Qur’an dan solusi pembelajaran. Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 4(1), 55–64.

Zulkifli, A. (2019). Peran Orang Tua dalam Meningkatkan Keterampilan Membaca Al-Qur’an Anak di Rumah. Jurnal Pendidikan Anak, 8(2), 99–110.

Downloads

Published

2025-09-20