Pendampingan Integrasi Ecoprint Steam Based dalam Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila pada Kurikulum Merdeka Sebagai Inovasi Creative Educational Media di SDN Sahang

Authors

  • Indah Listia Rahayu Institut Agama Islam Sunan Giri (INSURI) Ponorogo
  • Jauhan Budiwan Institut Agama Islam Sunan Giri (INSURI) Ponorogo

Abstract

This study aims to demonstrate that the integration of STEAM-based ecoprint into the Strengthening the Profile of Pancasila Students (P5) project within the Merdeka Curriculum can serve as an innovative and relevant learning approach at SDN Sahang. Ecoprint, an environmentally friendly technique that utilizes local plants and natural resources, is combined with the STEAM framework (Science, Technology, Engineering, Arts, and Mathematics) to develop creative, contextual, and meaningful educational media. The research employs the ABCD (Asset-Based Community Development) method, which emphasizes the identification and empowerment of existing assets within the school and local community to support sustainable and collaborative learning. The findings reveal that the implementation of STEAM-based ecoprint not only enhances students’ creativity, critical thinking, and environmental awareness but also strengthens character values aligned with the Pancasila student profile. Furthermore, this innovation fosters interdisciplinary learning and provides a practical example of how local culture and knowledge can be integrated into modern educational practices, in accordance with the goals of the Merdeka Curriculum

References

Astuti, R. (2022). Inovasi Teknologi dalam Proses Ecoprint untuk Pemberdayaan UMKM. Jurnal Teknologi Terapan.

Bungin, B. (2011). Metodologi Penelitian Sosial: Format-format Kuantitatif dan Kualitatif. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Handayani, D. (2020). Pemanfaatan Pigmen Alami dalam Pendidikan Lingkungan. Jurnal Pendidikan Sains.

Hasanah, U. (2021). Implementasi Project-Based Learning dalam Kurikulum Merdeka. Jurnal Inovasi Pendidikan.

Kemendikbudristek. (2021). Buku Panduan Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila. Jakarta: Kemendikbudristek.

Kemendikbudristek. (2022). Panduan Implementasi Kurikulum Merdeka. Jakarta: Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi.

Kurniawati, N. (2021). Rekayasa Alat Pengukusan dalam Produksi Ecoprint. Jurnal Inovasi Pendidikan Teknologi.

Moleong, L. J. (2017). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Munir. (2020). Pembelajaran Digital. Bandung: Alfabeta.

Nugraheni, A. (2023). Seni dalam Pendidikan STEAM: Studi Kasus Ecoprint pada Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Seni.

Putri, M. (2021). Matematika Terapan dalam Pembelajaran STEAM. Jurnal Edukasi Matematika.

Rahmawati, D., & Widodo, A. (2023). Integrasi Pendekatan STEAM dalam Pendidikan Dasar: Meningkatkan Kreativitas dan Keterampilan Pemecahan Masalah. International Journal of Innovative Education Research.

Rahmawati, S. (2022). Pengembangan Media Ecoprint Berbasis STEAM untuk Meningkatkan Keterampilan 4C Siswa. Jurnal Kependidikan.

Saraswati, D., & Nurhidayah, L. (2021). Penerapan Ecoprint sebagai Media Edukasi Kreatif untuk Meningkatkan Kesadaran Ekologis Siswa. Jurnal Inovasi Pendidikan Seni.

Sari, F. (2021). Ecoprint sebagai Media Pembelajaran Ramah Lingkungan. Jurnal Pendidikan Lingkungan.

Suprapto, N. (2020). Project-Based Learning untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis dan Keterampilan Kolaborasi. Journal of Education Research.

Sugiyono. (2020). Metode Penelitian Kualitatif, Kuantitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Downloads

Published

2025-09-20