Strategi Pemberdayaan Madrasah Hidayatut Thulab Melalui Pelatihan Kelembagaan di Desa Wagir Lor
Keywords:
Islamic education; learning problems; madrasah diniyah; teaching quality; student motivationAbstract
This community service program was motivated by the low quality of institutional management and learning at Madrasah Diniyah Takmiliyah Awwaliyah Hidayatut Thulab in Wagir Lor Village, characterized by limited facilities, simple organizational structure, and lack of varied teaching methods. The aim of this program is to empower the madrasah through institutional training to make it more structured, sustainable, and relevant to local needs. The method applied was Asset Based Community Development (ABCD), which consists of the stages of discovery, dream, design, and destiny. The results indicate that implementing ABCD has strengthened organizational and administrative structures, improved teachers’ teaching competence, increased community support, and enhanced students’ learning motivation. Thus, the ABCD-based empowerment strategy offers a sustainable solution for improving the quality of madrasah institutions in rural areas.
References
Ardiansyah, M., Parhanuddin, L., & Subhani, A. (2025). Peningkatan Literasi Digital Untuk Guru di Sekolah Dasar Melalui Program PKM. Essor: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(1), 15–19.
Azizah, M., & Winanda, R. B. (2021). Problematika Pembelajaran SKI di MTs Salafiyah Syafiiyah Bandung Diwek Jombang. Urwatul Wutsqo: Jurnal Studi Kependidikan Dan Keislaman, 10(1), 37–49.
Fairuzabadi, M., & Gularso, D. (2023). Pendampingan dan Pelatihan Teknologi Informasi dan Komputer (TIK) untuk Meningkatkan Literasi Digital Guru SD Rejodadi Bantul Yogyakarta. Martabe: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 6(5), 1802–1815.
Fakhri, M. M., Isma, A., Hidayat, W., Ahmar, A. S., & Surianto, D. F. (2024). Digital literacy training and introduction to artificial intelligence ethics to realize digital literate teachers. Mattawang: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 5(1), 38–47.
Fakhri, M. M., Rifqie, D. M., Ismail, A., Isma, A., & Fadhilatunisa, D. (2024). Peningkatan Literasi Digital dan Menulis Artikel Ilmiah Guru dengan Memanfaatkan Artificial Intelligence. Jurnal Sipakatau: Inovasi Pengabdian Masyarakat, 30–39.
Hanifah, H., Taufik, K., & Suhardi, S. (2024). Pengaruh Motivasi Kerja, Budaya Organisasi dan Profesionalisme pendidik Terhadap Kinerja Pendidik pada SMP Negeri 6 Kota Sukabumi. Jurnal Cahaya Mandalika ISSN 2721-4796 (Online), 2544–2557.
Haq, A. K., Rizkiah, S. N., & Andara, Y. (2023). Tantangan dan Dampak Transformasi Pendidikan Berbasis Digital terhadap Kualitas Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jurnal Pengajaran Sekolah Dasar, 2(2), 168–177.
Husnah, R. (2024). Keterbatasan Manajemen Sarana dan Prasarana Dapat Menunjang Motivasi Belajar Siswa di MA Raudlatul Istiqomah Suko Maron. Najah: Journal of Research and Community Service, 2(4), 64–75.
Mediatati, N., & Jati, D. H. P. (2022). Supervisi Kepala Sekolah: Peningkatan Kualitas Pembelajaran Guru dan Hasil Belajar Peserta Didik. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 6(3), 422–431.
Nurfadillah, D., Aufa, F. N., & Rachman, I. F. (2024). Membangun Kualitas Pendidikan melalui Kemampuan Literasi dan Numerisasi dalam Implementasi Kurikulum Merdeka. ALFIHRIS: Jurnal Inspirasi Pendidikan, 2(3), 128–140.
Patilima, S. (2022). Sekolah Penggerak sebagai Upaya Peningkatan Kualitas Pendidikan. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dasar.
Sihombing, H. W., Afandi, M., & Subhan, M. (2024). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Proses Pembelajaran. AR-RUMMAN: Journal of Education and Learning Evaluation, 1(2), 685–691.
Suhartini, S., & Hasibullah, M. U. (2025). Transformasi Pendidikan sebagai Fondasi Pembangunan Nasional di Era Globalisasi. International Conference on Humanity Education and Society (ICHES), 4(1).
Tanggulungan, L., & Sihotang, H. (2023). Coaching Model Tirta dalam Supervisi Akademik: Strategi Inovatif untuk Meningkatkan Kualitas Pembelajaran di Sekolah. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(3), 31399–31407.
Tas’adi, R. (2019). Hakekat dan Konsep Dasar Psikologi Pendidikan, Belajar dan Pembelajaran serta Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Jurnal Al-Taujih: Bingkai Bimbingan Dan Konseling Islami, 5(1), 103–113.
Tuerah, R. M., & Tuerah, J. M. (2023). Kurikulum Merdeka dalam Perspektif Kajian Teori: Analisis Kebijakan untuk Peningkatan Kualitas Pembelajaran di Sekolah. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 9(19), 979–988.
Turmidzi, I. (2021). Implementasi Supervisi Pendidikan untuk Meningkatkan Mutu Pendidikan di Madrasah. Tarbawi: Jurnal Pemikiran Dan Pendidikan Islam, 4(1), 33–49.
Wardani, K. R. N., Fitriani, E., Mukti, A. R., Makmuri, M. K., Ulfa, M., Sopiah, N., Amalia, R., & Is, N. P. (2024). Pelatihan Penggunaan Teknologi Digital guna Meningkatkan Penguasaan Materi Pembelajaran dan Literasi Digital pada Guru SMK. Jurnal Pengabdian Masyarakat Inovasi Indonesia, 2(6), 693–700.
Wati, S., & Nurhasannah, N. (2024). Penguatan Kompetensi Guru Dalam Menghadapi Era Digital. Jurnal Review Pendidikan Dasar: Jurnal Kajian Pendidikan Dan Hasil Penelitian, 10(2), 149–155.
Wuryandani, W. (2020). Penguatan Pendidikan Karakter di Sekolah dalam Rangka Pembentukan Manusia yang Berkualitas. Jurnal Majelis, 7, 106–128.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Ibnu Khaeshin, Wahyu Hanafi Putra

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.