Peningkatan Kemampuan Mengenal Huruf melalui Permainan Tam-Tam Buku di PAUD Negeri Pembina 1 Kota Bengkulu Improving the Ability to Recognize Letters through the Game Tam-Tam Books in PAUD Negeri Pembina 1 Bengkulu City Section Articles
##plugins.themes.academic_pro.article.main##
Abstract
Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan kemampuan mengenal huruf melalui permainan Tam-Tam Buku anak kelompok B di PAUD Negeri Pembina 1 Kota Bengkulu. Penelitian ini menggunakan jenis penelitian penelitian tindakan kelas. Adapun hasil penelitian diketahui bahwa Dari hasil penelitian tindakan kelas dan pembahasan seperti telah diuraikan diperoleh kesimpulan terhadap hasil penelitian ini yaitu: dengan permaina Tam-Tam Buku dapat meningkatkan kemampuan mengenal huruf anak usia 5-6 di PAUD Pembina I Kota Bengkulu. Hal ini dapat dilihat dari adanya peningkatan kemampuan mengenal huruf anak pada setiap siklusnya. Pada siklus I pertemuan 1 diperoleh nilai 30.4% dengan kriteria mulai berkembang. Setelah dilakukan perbaikan pada siklus I pertemuan 2 diperoleh nilai sebesar 42,9% dengan kriteria MB (Mulai Berkembang), siklus II Pertemuan 1 diperoleh nilai sebesar 80,8% dan pada siklus II pertemuan 2 diperoleh nilai sebesar 59.38% dengan kriteria BSH (Berkembang Sesuai Harapan). Sehingga dapat disimpulkan bahwa permainan Tamtam Buku dapat meningkatkan kemampuan mengenal huruf ank usia dini.
Abstract
This study aims to improve the ability to recognize letters through the game Tam-Tam Buku for group B children at PAUD Negeri Pembina 1 Bengkulu City. This research uses the type of classroom action research. As for the results of the study, it is known that from the results of classroom action research and discussions as described above, conclusions can be drawn from the results of this study, namely: the Tam-Tam Buku game can improve the ability to recognize letters for children aged 5-6 in PAUD Pembina I Bengkulu City. This can be seen from the increased ability to recognize children's letters in each cycle. In the first cycle of meeting 1 obtained a value of 30.4%, with the criteria starting to develop. After improvements were made in the first cycle of meeting 2, the score was 42.9% with the MB criteria (Starting to Develop), the second cycle, Meeting 1, obtained a value of 80.8%, and in the second cycle of meeting two, the score was 89,2% with the BSB criteria (Developing). According to expectations). So it can be concluded that the Tamtam Buku game can improve the ability to recognize letters at an early age.
Keywords: Game; Recognizing Letters; Tam-Tam Book
##plugins.themes.academic_pro.article.details##
Absorbent_mind; Journal of Psychology and Child Development allow the author(s) to hold the copyright without restrictions and allow the author(s) to retain publishing rights without restrictions, also the owner of the commercial rights to the article is the author.
License:
- Attribution: You must provide an appropriate name, include a link to the license, and certify that changes have been made. You can do this in an appropriate manner, but do not imply that the licensor supports you or your use.
- Share Alike: If you compose or make derivatives of these materials, you must distribute your contributions under the same license as the original materials.
- No additional restrictions: You may not use legal provisions or technological means of control that legally restrict others from doing the things this license allows.
You are free to:
- Share, copy, and redistribute this material in any form or format.
- Adapt, modify, and create derivatives of this material for any purpose, including commercial purposes.
- The licensor cannot revoke the above terms as long as you comply with the terms of this license.
Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0).
References
Fazriah, S. N., Darmiyanti, A., & Riana, N. (2021). Meningkatkan Kemampuan Mengenal Huruf Melalui Media Permainan Kotak Huruf Usia 4-5 Tahun Paud Tsamrotul Hasanah Karawang. PAUD Lectura: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(01), 23–34.
Halimah, H. (2021). Penggunaan Alat Permainan Edukatif untuk Mengembangkan Kemampuan Kognitif Anak. Jurnal Ilmu Manajemen Sosial Humaniora (JIMSH), 3(2), 113–128.
Hasanah, U. (2019). Penggunaan Alat Permainan Edukatif (Ape) Pada Taman Kanak-Kanak Se-Kota Metro. AWLADY: Jurnal Pendidikan Anak, 5(1), 20–40.
Murwani, W. D. (2018). Meningkatkan Kemampuan Mengenal Huruf Melalui Permainan Memancing Pada Anak Kelompok A TK Permata Pelangi Kecamatan Pesantren Kota Kediri Tahun Pelajaran 2017/2018. Artikel Skripsi Pendidikan Anak Usia Dini.
Nurhayati, T., Nurunnisa, E. C., & Husni, H. (2018). Upaya Meningkatkan Kemampuan Membaca Al-Qur’an Anak Usia Dini Melalui Penerapan Metode Iqra’(Penelitian Tindakan Kelas di Raudhatul Athfal Daarul Hikmah Kecamatan Cijeungjing Kabupaten Ciamis). Tarbiyat Al-Aulad: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 3(1).
Patty, D. Y., Marzuki, K., & Susilawati, S. (2022). Meningkatkan Kemampuan Mengenal Huruf Melalui Permainan Dengan Kartu Huruf Pada Anak Usia Dini TK Nyiur Jakarta. JURNAL PEMIKIRAN DAN PENGEMBANGAN PEMBELAJARAN, 4(1), 397–402.
Setarini, N. D. N., Wahyuni, I. G. A. D., & Handayani, N. N. L. (2022). Implementasi Metode Show And Tell Terhadap Kemampuan Berbicara Anak di KB Rare Diatmika Desa Belatungan Kecamatan Pupuan Kabupaten Tabanan. Nawasena: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1).
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: PT Alfabeta.
Sunaryo, A., Masunah, J., Narawati, T., & Nugraheni, T. (2020). Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2), 1076–1086.