Peningkatan Kemampuan Membaca Permulaan Menggunakan Media Papan Flanel Cerdas pada Anak Didik Usia 5 – 6 Tahun

Improving Beginning Reading Ability Using Smart Flanel Board Media in Students aged 5-6 Years

Authors

  • Evi Purwita Sari Universitas Nusantara PGRI Kediri
  • Intan Prastihastari Wijaya Universitas Nusantara PGRI Kediri, Indonesia
  • Linda Dwiyanti Universitas Nusantara PGRI Kediri, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.37680/absorbent_mind.v3i1.2638

Keywords:

reading the beginning, smart flanel board, students

Abstract

This study aims to improve initial reading skills in group B students at Dharma Wanita Kindergarten, Jambi Village. This study used the PTK approach, with the research subjects being group B students of the Dharma Wanita Kindergarten, Jambi Village. The research was conducted in 3 cycles, using observation sheet instruments, performance or worksheets, and documentation. The results of this study show that (1) Through the learning action cycle, it can be proven that children who were previously not fluent in reading skills are now fluent (2) after researching, children who previously did not memorize letters now have memorized (3) Through action cycles Learning smart Flanel board media is proven to be able to improve reading comprehension skills for students who previously felt bored because of the teacher's lack of creativity in learning media, now children are more enthusiastic when participating in learning activities. It can be shown through the results of the mastery cycle in learning using smart Flanel board media that has been carried out, namely in cycle I getting a percentage of 41.16%, cycle II 70.58%, and cycle III 94.11%, which can be said to have increased as expected.

References

Anggraini, V. (2019). Stimulasi Keterampilan Menyimak terhadap Perkembangan Anak Usia Dini. Raudhatul Athfal: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 3(1), 30–44. https://doi.org/10.19109/ra.v3i1.3170

Aulia, L. S., & Munajah, R. (2021). Studi Deskriptif Membaca Permulaan Di Kelas Ib Sdn Pancoran 07 Pagi Tahun Ajaran 2019/2020. Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Dasar, 5(1), 67–76.

Dewi, T. L., Kurnia, D., & Panjaitan, R. L. (2017). Penggunaan Media Permainan Ular Tangga Pada Pembelajaran Pips Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Pembagian Wilayah Waktu Di Indonesia. Jurnal Pena Ilmiah, 2(1), 2091–2100.

Hasanah, L., & Nurhasanah, A. (2020). Kemampuan Membaca Permulaan Melalui Penggunaan Media Papan Flanel Anak Usia 4-5 Tahun. Jurnal Paud Agapedia, 2(1), 12–22. https://doi.org/10.17509/jpa.v2i1.24384

Izzah, L., Adhani, D. N., & Fitroh, S. F. (2020). Pengembangan Media Buku Dongeng Fabel untuk Mengenalkan Keaksaraan Anak Usia 5-6 Tahun Di Wonorejo Glagah. Jurnal PG-PAUD Trunojoyo : Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Anak Usia Dini, 7(2), 62–68. https://doi.org/10.21107/pgpaudtrunojoyo.v7i2.8856

Kahar, D. (2020). Pengaruh Penggunan Media Papan Flanel Kata Terhadap Kemampuan Membaca Permulan Sisw Kelas I Sdn 19 Landang Kecamatan Erem. Pustakawan Amaluddin Zaihal, fabruari.

Lestariningrum, A., & Wijaya, I. P. (2014). Meningkatkan Kemampuan Berbahasa Anak Usia Dini Melalui Media Panggung Boneka Tangan. Nusantara of Research, 1(1), 12–18.

Mardhotillah, H., & Rakimahwati, R. (2021). Pengembangan Game Interaktif Berbasis Android untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(2), 779–792. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i2.1361

Novianti, R. (2012). Teknik Observasi Bagi Pendidikan Anak Usia Dini. Educhild, 01(1), 22–29.

Prasetyo, S. (2015). Pengembangan Media Lectora Inspire dalam Pembelajaran Sains di Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Pendidikan Islam, 4(2), 319–337. https://doi.org/10.14421/jpi.2015.42.319-337

Rosalina, A. (2011). Peningkatan Kemampuan Bahasa Anak Usia Dini Melalui Kegiatan Bermain. Psycho Idea, 1, 19–35.

Saputra, A. (2018). Pendidikan Anak pada Usia Dini. Jurnal Ilmiah Pendidikan Agama Islam, 10(2), 209.

Silvi Juliani. (2019). Peningkatan Kemampuan Membaca Permulaan Melalui Media Kartu Huruf Pada Kelompok B di TK Islam An-Nahl Tangerang.

Taufik, T. (2020). Strategi AMBT untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Pemahaman Interpretatif Siswa Kelas IV SD Negeri 3 Namlea Kabupaten Buru. Sang Pencerah: Jurnal Ilmiah Universitas Muhammadiyah Buton, 5(2), 53–62. https://doi.org/10.35326/pencerah.v5i2.528

Zaini, A. (2019). Bermain sebagai Metode Pembelajaran bagi Anak Usia Dini. ThufuLA: Jurnal Inovasi Pendidikan Guru Raudhatul Athfal, 3(1), 118. https://doi.org/10.21043/thufula.v3i1.4656

Zaini, H., & Dewi, K. (2017). Pentingnya Media Pembelajaran Untuk Anak Usia Dini. Raudhatul Athfal: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 1(1), 81–96. https://doi.org/10.19109/ra.v1i1.1489

Published

2023-06-29

How to Cite

Sari, E. P., Wijaya, I. P., & Dwiyanti, L. (2023). Peningkatan Kemampuan Membaca Permulaan Menggunakan Media Papan Flanel Cerdas pada Anak Didik Usia 5 – 6 Tahun: Improving Beginning Reading Ability Using Smart Flanel Board Media in Students aged 5-6 Years. Absorbent Mind, 3(1), 11–19. https://doi.org/10.37680/absorbent_mind.v3i1.2638