Penyalahgunaan Akun pada Handphone Iphone Perspektif Ibnu Taimiyah (Studi pada Akun Jual Beli Online di Kota Medan)

##plugins.themes.academic_pro.article.main##

Muhammad Royhan Munthe
Abd. Rahman Harahap

Abstract

Collaboration with iPhone users is cooperation in the form of services in providing a visual display by providing photo and video services via iPhone mobile phones. To do this, the owner of an online buying and selling account must provide the password from his buying and selling account to the iPhone service and video owner. The purpose and focus of this research is to find out the law of cooperation on the iPhone in the Islamic perspective of Ibnu Taimiyah in the city of Medan. The methods used by the author are Library Research and Field Research with a normative-empirical approach. The results of this study are based on the perspective of Ibnu Taimiyah which is related to all kinds of business, namely to uphold justice in doing business. Therefore, cooperation in photo and video services for iPhones is very dangerous for personal data and in this collaboration there is no la dharar principle, namely the principle of not hurting each other.

##plugins.themes.academic_pro.article.details##

How to Cite
Munthe, M., & Harahap, A. (2023). Penyalahgunaan Akun pada Handphone Iphone Perspektif Ibnu Taimiyah (Studi pada Akun Jual Beli Online di Kota Medan). AL-MANHAJ: Jurnal Hukum Dan Pranata Sosial Islam, 5(1), 321-330. https://doi.org/10.37680/almanhaj.v5i1.2355

References

Ansori, A. I. (2013). AKTIVITAS BISNIS PERSPKETIF IBN TAIMIYAH. At-Tahdzib, 1(1).
Euis, A. (2010). Sejarah Pemikiran Ekonomi Islam. Depok: Gramata Publishing.
Firman, Z. A. (2018). ANALISIS PENGARUH HARGA, KUALITAS PRODUK, DAN LOKASI TERHADAP KEPUTUSAN PEMBELIAN DI PERUMAHAN GRAND SHIMPONY GRESIK. Universitas Muhammadiyah Gresik.
I, F. (2016). Analisis Promosi Penjualan Online, Harga, Kepercayaan dan Kemudahan Terhadap Keputusan Pembelian (Studi pada Ceker Brontak Kota Bandar Lampung). Universitas Lampung.
Kamran, M., & Hasanuddin, H. U. (2021). Penipuan Dalam Jual Beli Online : Perspektif Hukum Telematika. 1.
Kemenag. (2022). Al-Qur’an dan Terjemah. Diambil dari quran Kemenag website: https://quran.kemenag.go.id/
Latumahina, R. E. (2014). Aspek Hukum Perlindungan Data Pribadi di Dunia Maya. Gema Aktualita, 3(2).
Makarim, E. (2020). Pertanggungjawaban Hukum Terhadap Kebocoran Data Pribadi. Diambil dari Fakultas Hukum UI website: https://law.ui.ac.id/pertanggungjawaban-hukum-terhadap-kebocoran-data-pribadi-oleh-edmon-makarim/
Maruli, S., & Situmeang, T. (2021). Penyalahgunaan Data Pribadi Sebagai Bentuk Kejahatan Sempurna Dalam Perspektif Hukum Siber. SASI, 27(28). https://doi.org/10.47268/sasi.v27i1.394
Risanti, S. (2022). Bahayanya Jasa SS iPhone yang Viral di TikTok. Diambil dari Fortune Indonesia website: https://www.fortuneidn.com/tech/surti/bahayanya-jasa-ss-iphone-yang-viral-di-tiktok-hati-hati
Salim, A., Muarir, & Hemalia, A. (2021). PEMIKIRAN IBNU TAIMIYAH DALAM HARGA, PASAR DAN HAK MILIK. 6.
Sudarsono, H. (2017). Analisis Pengaruh Kinerja Keuangan terhadap Profitabilitas Bank Syariah di Indonesia Pendahuluan Return on Aset ( ROA ) atau profitabilitas merupakan rasio yang digunakan. 8, 175–203.
Sudin, P. P., Magdalena, R., & Priowirjanto, E. S. (2022). Penyalahgunaan Akun Instagram Perihal Penipuan Jual Beli Secara Online Ditinjau dari UU ITE dan Pasal 378 KUHP tentang Penipuan Abuse of Instagram Accounts Regarding Online Buying and Buying Fraud Review of The ITE Law and Article 378 KUHP Concerning Frau. Journal of Education, Humaniora and Social Sciences (JEHSS), 5(1). https://doi.org/10.34007/jehss.v5i1.842
Taimiyah, I. (n.d.). Al- Hisbah Fii Islam. Madinah: Al- Makhtabah Al-Ilmiah.
Yazid, I. (2017). Pengantar Ilmu Fikih dan Ushul Fikih. Medan: Manhaj.