Implementasi Perlindungan Konstitusi dalam Hak Pendidikan bagi Kaum Disabilitas pada Sarana Pedidikan Perguruan Tinggi Negeri Islam

##plugins.themes.academic_pro.article.main##

Arif Firdaus Ananda
Ahmad Muchlisin
Mas Ulul Albab

Abstract

The Indonesian people have equal rights in education, including disabled people. The realization of constitutional guarantees for the education of people with disabilities is strengthened by an additional legal basis in Article 10 of Law No. 8 of 2016 concerning disabilities. In Indonesia, this is still rare and may exist, but only in a few campuses, so it appears that there is neglect of the provisions contained in the constitution. This study aims to analyze the implementation of constitutional protection in the right to education for people with disabilities in educational facilities at Islamic State Universities. This research is a qualitative research with the type of empirical juridical case study related to the application of the law and constitution of this country to education for persons with disabilities in higher education. This research was conducted on the UIN Sunan Ampel Surabaya campus, precisely at the Faculty of Sharia and Law. The results of this study found that the existing rules and conditions in the field have not been implemented due to many factors, which in general are still related to the bureaucracy in this country.

##plugins.themes.academic_pro.article.details##

How to Cite
Ananda, A., Muchlisin, A., & Albab, M. (2023). Implementasi Perlindungan Konstitusi dalam Hak Pendidikan bagi Kaum Disabilitas pada Sarana Pedidikan Perguruan Tinggi Negeri Islam. AL-MANHAJ: Jurnal Hukum Dan Pranata Sosial Islam, 5(1), 721-730. https://doi.org/10.37680/almanhaj.v5i1.2680

References

Amin, M. (2014). Konsep keadilan dalam perspektif filsafat hukum Islam. Al Daulah, 4(2), 322–43. Asshiddiqie, J. (2016). Penegakan Hukum. Penegakan Hukum, 3.
Dr. Abdul Basith Junaidy, M. A. (2022). WAWANCARA NARASUMBE II.
Dude, H., Puluhulawa, F. U., & Mirantie, N. (2020). Pemenuhan Hak Pendidikan Bagi Penyandang Disabilitas Perspektif Hukum Nasional dan Hukum Islam. Al-Mizan (e-Journal), 16(1), 153-176.
Faiz, I. (2021). Implementasi Undang-undang No. 8 Tahun 2016 Tentang Penyandang Disabilitas. Sakina: Journal of Family Studies, 5(2).
Faiz, P. M. (2009). Teori Keadilan John Rawls (John Rawls’ Theory of Justice). Jurnal Konstitusi, 6(1), 135–149.
Halalia, M. R. (2017). Pemenuhan Hak Politik Penyandang Disabilitas Sesuai Dengan Undang- Undang Nomor 8 Tahun 2016 Tentang Penyandang Disabilitas Oleh Komisi Pemilihan Umum (KPU) Kota Yogyakarta. Supremasi Hukum: Jurnal Kajian Ilmu Hukum, 6(2).
Indrayana, D. (2007). Amandemen UUD 1945: Antara mitos dan pembongkaran. Mizan Pustaka. Lubis, S. (2020). Pemikiran pendidikan islam khalifah umar bin khattab. Murabbi, 3(2).
Maftuhin, A. (2016). Mengikat makna diskriminasi: Penyandang cacat, difabel, dan Penyandang disabilitas. INKLUSI: Journal of Disability Studies, 3(2), 139–162.
Marli Chandra, LLB(Hons)., M. (2022). WAWANCARA NARASUMBER I.
Mujib, M. M. (2007). Pelaksanaan perjanjian konsinyasi antara distributor buku dengan pedagang buku di Shopping Center Yogyakarta. Universitas Gadjah Mada.
Narbukoi dan Abu Achmadi. (2012). Metode Penelitian Cet.3 (wijaya (ed.); 3rd ed.). Bumi aksara. Saputra, T. (2017). Pendidikan Karakter Pada Anak Usia 6–12 Tahun. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 2(03).
Saraswati, R. (2013). Problematika Hukum Undang-Undang No. 12 Tahun 2011 Tentang Pembentukan Peraturan Perundang-Undangan. Jurnal Yustisia, 2(3), 97–103.
Sutarya, M. (2019). Pendidikan Inklusi di Perguruan Tinggi: Studi Pada Pusat Kajian dan Layanan Mahasiswa Berkebutuhan Khusus Politeknik Negeri Jakarta (Doctoral dissertation, Institut PTIQ Jakarta).
Syafitri, M. M. (2015). Perlindungan Hukum Bagi Mahasiswa Penyandang Disabilitas dalam Memperoleh Pendidikan Inklusif (Studi di Pusat Studi dan Layanan Disabilitas Universitas Brawijaya) (Doctoral dissertation, Brawijaya University).
Syahputra, D. (2017). Pengaruh kemandirian belajar dan bimbingan belajar terhadap kemampuan memahami jurnal penyesuaian pada siswa SMA Melati Perbaungan. AT-TAWASSUTH: Jurnal Ekonomi Islam, 2(2), 368–388.
Trimaya, A. (2018). Upaya Mewujudkan Penghormatan, Pelindungan, dan Pemenuhan Hak Penyandang Disabilitas Melalui Undang-Undang Nomor 8 Tahun 2016 Tentang Penyandang Disabilitas. Jurnal Legislasi Indonesia, 13(4), 401–409.
Tutik, T. T. (2017). Restorasi Hukum Tata Negara Indonesia berdasarkan UUD NRI Tahun 1945. Prenadamedia Group.
Wiguna, R. W. (2022). Difabel dalam Kemegahan Pembangunan Kota. Pandiva Buku