Perubahan Kedudukan Notaris Pengganti Pada Saat Notaris yang Diganti Meninggal Berdasarkan Undang-Undang Nomor 2 Tahun 2014

##plugins.themes.academic_pro.article.main##

Siti Nurjanah

Abstract

This study aims to find out if a Notary applies for leave. The Notary must appoint a Substitute Notary to replace all of his authority. Still, if the Notary on leave dies, a different legal status will arise for the Substitute Notary, related to all powers, duties, and responsibilities to serve the community. At that time, there was a legal vacuum between the Notary who died before the leave ended and the Substitute Notary. A Substitute Notary will carry it out as a Notary Temporary Officer and must not be reappointed as a Substitute Notary as a Notary Temporary Acting. Thus, the Notary Temporary Officer can carry out what is under his authority within 30 days from the date the Notary dies, make a deed on behalf of a substitute Notary, and have a Notary protocol. All Notary Protocols must have been drawn up and Minutes of Substitute Notary Protocol submitted by the Notary Substitute within 60 days of the Notary's death; then all Protocols are submitted to the Notary Recipient of the protocol, then the Substitute Notary as temporary official Notary, Notary receiving Protocol and Regional Supervisory Board sign minutes of hand over. In this study, the authors used normative research methods.

##plugins.themes.academic_pro.article.details##

How to Cite
Nurjanah, S. (2023). Perubahan Kedudukan Notaris Pengganti Pada Saat Notaris yang Diganti Meninggal Berdasarkan Undang-Undang Nomor 2 Tahun 2014. AL-MANHAJ: Jurnal Hukum Dan Pranata Sosial Islam, 5(2), 1459-1469. https://doi.org/10.37680/almanhaj.v5i2.3461

References

Anshori, A. G. (2009). Lembaga Kenotariatan Indonesia. Yogyakarta: UII Press.
Darus, M. L. H. (2017). Hukum Notariat Dan Tanggungjawab Jabatan Notaris. Yogyakarta: UII Press.
Dirgantara, P. (2019). Tanggung Jawab Saksi Pengenal Terhadap Keterangan yang Diberikan dalam Pembuatan Akta Autentik. Udayana: Udayana University.
Edwar, E., Rani, F. A., & Ali, D. (2019). Kedudukan Notaris Sebagai Pejabat Umum Ditinjau Dari Konsep Equality Before The Law. Jurnal Hukum & Pembangunan, 49(1), 180–201. https://doi.org/10.21143/jhp.vol49.no1.1916.
Erwinsyahbana, T., & Melinda. (2018). Kewenangan dan Tanggung Jawab Notaris Pengganti setelah Pelaksanaan Tugas dan Jabatan Berakhir. Lentera Hukum, 5(2), 305–321.
Habib, A. (2007). Hukum Notariat Indonesia, Tafsir Tematik Terhadap UU No.30 Tahun 2004 Tentang Jabatan Notaris. Bandung: Refika Aditama.
Kemenkumham. (2004). Peraturan Menteri Hukum dan Hak Asasi Manusia, Nomor M.02.PR.08.10 Tahun 2004 tentang Tata Cara Pengangkatan Anggota, Pemberhentian Anggota, Susunan Organisasi, Tata Kerja, Dan Tata Cara Pemeriksaan Majelis Pengawas Notaris. Jakarta: Kementrian Hukum dan HAM RI.
Kemenkumham. (2017). Peraturan Menteri Hukum dan Hak Asasi Manusia Nomor 9 Tahun 2017 Tentang Penerapan Prinsip Mengenali Pengguna Jasa Bagi Notaris. Jakarta: Kementrian Hukum dan HAM RI.
Lubis, S. K. (1994). Etika Profesi Hukum. Jakarta: Sinar Grafika.
Marzuki, P. M. (2010). Penelitian Hukum. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Muhammad, A. (2010). Hukum Perusahaan Indonesia. Bandung: Citra Aditya Bakti.
Palar, V. C. E., & Mekka, M. F. (2023). Wanprestasi Terhadap Akta Perjanjian Pengikatan Jual Beli (PPJB) Rumah Susun yang Dibuat oleh Notaris. AL-MANHAJ: Jurnal Hukum Dan Pranata Sosial Islam, 5(1), 35–48. Retrieved from https://ejournal.insuriponorogo.ac.id/index.php/almanhaj/article/view/2091/1117
Pemerintah RI. (2014). Undang-Undang Nomor 2 Tahun 2014 Tentang Perubahan atas Undang-Undang Nomor 30 Tahun 2004 Tentang Jabatan Notaris. Jakarta: Pemerintah RI.
Rahman, Y. P. (2019). Pengaturan Penyerahan Protokol Notaris Yang Telah Meninggal Dunia Dan Prakteknya Di Provinsi Sumatera Barat. JCH (Jurnal Cendekia Hukum), 5(1), 1–17. https://doi.org/10.3376/jch.v5i1.120.