Promoter's Liability for Neglecting Consumer Rights in Concert Ticket Exchange Mechanisms

Authors

  • Eka Putri Oktaviani Universitas Pembangunan Nasional Veteran Jakarta
  • Sylvana Murni Deborah Hutabarat Universitas Pembangunan Nasional Veteran Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.37680/almanhaj.v7i2.8318

Keywords:

Concert, Consumer Protection, Liability, Promoter

Abstract

The poorly managed ticket exchange process at the Seventeen's World Tour Concert in Jakarta resulted in long queues, causing material losses. This article aims to analyze the promoter's responsibility for neglecting consumer rights and review the legal measures that can be taken. The method applied in this research is a normative juridical approach, incorporating statutory and case analysis. The study relies on secondary data drawn from primary, secondary, and tertiary legal materials, which are analyzed using a qualitative approach. The findings indicated that the promoter neglected the rights to comfort, security, and safety of consumers, as stated in Article 4, point a, of the Consumer Protection Law, which can be taken to stop the event in accordance with Police Regulation Number 7 of 2023. Additionally, accountability can be held based on Article 19 of the Consumer Protection Law and Article 1365 of the Civil Code, which are supported by the theory of negligence and the GCG. Consumers have the right to claim compensation through non-litigation or litigation, although the difficulty of proving immaterial losses constrains the effectiveness of lawsuits.

References

Alhady, I., & Purnamasari, D. (2025). Perlindungan Hukum Bagi Konsumen Pada Pembatalan Konser Musik: Studi Kasus Konser Musik Rasoundfest. Jurnal Reformasi Hukum Trisakti, 7(1), 229–241. https://doi.org/https://doi.org/10.25105/refor.v7i1.21763

Ananda, R. (2025). Wawancara Pribadi. Komisi 3 Advokasi Badan Perlindungan Konsumen Nasional.

Badri, S., Handayani, P., & Anugrah Rizki, T. (2024). Ganti Rugi Terhadap Perbuatan Melawan Hukum Dan Wanprestasi Dalam Sistem Hukum Perdata. Journal USM Law Review, 7(2), 974–985. https://doi.org/10.26623/julr.v7i2.9440

Daeng, M. Y., Makkininnawa, S. Y., & Yusuf, M. F. D. (2024). Hukum Perlindungan Konsumen. Taman Karya.

Darnia, M. E., Sirait, A. D. P., Saiful, A., Khairyyah, D., Pratiwi, S. H., & Dwiyanti, R. (2023). Upaya Perlindungan HukumTerhadap Konsumen Online di Indonesia Berdasarkan Undang-Undang Nomor 8 Tahun 1999 Tentang Perlindungan Konsumen. Perkara: Jurnal Ilmu Hukum Dan Politik, 1(4), 11–20. https://doi.org/https://doi.org/10.51903/perkara.v1i4.1435

Djatmiko, A. A., Setyaningrum, F., & Zainudin, R. (2022). Implementasi Bentuk Ganti Rugi Menurut Burgelijk Wetboek (Kitab Undang-Undang Hukum Perdata) Indonesia. Nomos: Jurnal Penelitian Ilmu Hukum, 2(1), 1–10. https://doi.org/10.56393/nomos.v1i7.350

Fatahillah, M. (2025). Joint Liability Promotor Konser Dan Aplikasi Penjualan Tiket Terhadap Tidak Terbitnya Tiket Konser Day6: Studi di UPT Perlindungan Konsumen Kota Malang [Thesis Masters, UIN Maulana Malik Ibrahim]. https://doi.org/http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/80940

Herryani, T. R., Rara, M., Albar, M. H. Y., Mohammad Haris, & Mafazi, A. (2024). Consumer Protection Against the Widespread Sales of Counterfeit Brand Clothing. Jurnal Cakrawala Hukum, 15(1), 49–60. https://doi.org/10.26905/idjch.v15i1.14150

Ihwanudin, N., Wiraguna, S. A., Huda, M., Ahyani, H., Saripudin, U., & Soleh, Y. P. (2025). Hukum Perlindungan Konsumen. Widina Media Utama.

Indradewi, A. A. S. N. (2020). Hukum Perlindungan Konsumen: Hubungan Konsumen Produsen, Asas, Tujuan dan Aspek Hukum Perdata, Administrasi, Pidana. Udayana University Press.

Irawan, S., Guntara, D., & Abas, M. (2023). Penyelesaian Sengketa Konsumen Dan Kepastian Hukum Putusan Badan Penyelesaian Sengketa Konsumen. Collegium Studiosum Journal, 6(2), 372–386. https://doi.org/10.56301/csj.v6i2.1081

Khasanah, D. D., & Jinoto, D. I. (2025). Hukum Acara Perdata: Landasan Teori, Perkembangan, dan Praktik Kontemporer. Sada Kurnia Pustaka.

Kristiyanti, C. T. S. (2008). Hukum Perlindungan Konsumen. Sinar Grafika.

Kustiawan, W., Efendi, E., Candra, W., & Zein, P. R. (2023). Dampak Korean Wave (Hallyu) Bagi Budaya Indonesia Sebagai Dampak Dari Globalisasi Media. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 9(4), 561–569. https://doi.org/10.5281/zenodo.7684718

Kusumadewi, Y., & Sharon, G. (2022). Hukum Perlindungan Konsumen. Lembaga Fatimah Azzahra.

Listyani, S., & Wiryawan, I. W. (2025). Perlindungan Hukum Terhadap Konsumen Atas Wanprestasi Promotor Dalam Penyelenggaraan Konser Musik. Jurnal Media Akademik, 3(10), 1–16. https://doi.org/https://doi.org/10.62281/5ap3jr14

Mafaid, A., Khailid, M., Purnama, D., Nasution, E. N., & Yana, R. F. (2022). Peradilan dan Alternatif Penyelesaian Sengketa. CV Amerta Media.

Manik, W., Sidabalok, J., & Suhardin, Y. (2024). Peranan Badan Penyelesaian Sengketa Konsumen (Bpsk) Sebagai Lembaga Penyelesaian Sengketa Alternatif Dengan Cara Arbitrase di Kota Medan. Fiat Iustitia : Jurnal Hukum, 5(1), 85–99. https://doi.org/https://ejournal.ust.ac.id/index.php/FIAT/article/view/4142

Mantili, R. (2019). Tanggung Jawab Renteng Ganti Kerugian Immateriil Atas Perbuatan Melawan Dihubungkan Dengan Asas Kepastian Hukum. Jurnal Bina Mulia Hukum, 4(1), 88–111. https://doi.org/10.23920/jbmh.v4n1.6

Mantili, R. (2022). Ganti Kerugian Immateriil Terhadap Perbuatan Melawan Hukum Dalam Praktik: Perbandingan Indonesia dan Belanda. Jurnal Ilmiah Hukum DE’JURE: Kajian Ilmiah Hukum, 4(2), 298–321. https://doi.org/10.35706/dejure.v4i2.6460

Masri, E., Handayani, O., Dhianty, R., & Wahyuni, S. (2023). Buku Ajar Hukum Perlindungan Konsumen. CV Jakad Media Publishing.

Maulidia, R., & Sutopo, U. (2024). Synergy Between BPKN and Higher Education Institutions in Consumer Protection Education in the Digital Era. El Barka: Journal of Islamic Economics and Business, 7(1), 141–159. https://doi.org/10.21154/elbarka.v7i1.10340

Muhaimin. (2020). Metode Penelitian Hukum. Mataram University Press.

Murti, A. S. (2025). Viral Kaki Perempuan Terlindas Mobil saat Antre Tukar Tiket Konser Seventeen, Berakhir Damai. Retrieved September 8, 2025, from INews.Id: https://www.inews.id/news/megapolitan/viral-kaki-perempuan-terlindas-mobil-saat-antre-tukar-tiket-konser-seventeen-berakhir-damai

Nabila, T., & Sakti, M. (2023). Perlindungan Konsumen atas Iklan Produk Sebagai Upaya Menurunkan Prevalensi Perokok Anak. Jurnal Interpretasi Hukum, 4(2), 367–376. https://doi.org/https://doi.org/10.55637/juinhum.4.2.7269.367-376

Nadhira, M. A., Hermawan, S., & Candrakirana, R. (2023). Tinjauan Yuridis Legalitas Lembaga Perlindungan Konsumen Swadaya Masyarakat (LPKSM) Serta Perannya dalam Melindungi Konsumen di Indonesia. Journal Gloria Justitia, 3(1), 27–44. https://doi.org/10.25170/gloriajustitia.v3i1.4393

Nurlaela, E. (2025). Nelangsa Carat: Antre 6 Jam hingga Kaki Terlindas Mobil demi Tukar Tiket Konser. Retrieved March 8, 2025, from KumparanK-POP: https://kumparan.com/kumparank-pop/nelangsa-carat-antre-6-jam-hingga-kaki-terlindas-mobil-demi-tukar-tiket-konser-24R3gbNRvJl/full

Pangaribuan, A. (2023). Metode Wawancara dalam Penelitian Hukum Doktrinal dan Sosio-Legal. Undang: Jurnal Hukum, 6(2), 351–383. https://doi.org/10.22437/ujh.6.2.351-383

Panjaitan, H. (2021). Hukum Perlindungan Konsumen. Jala Permata Aksara.

Pratama, G. A. (2023). Buku Ajar Alternatif Penyelesaian Sengketa. CV Mega Press Nusantara.

Rahma, N., Sudaryat, & Yuanitasari, D. (2023). Perlindungan Konsumen Pemilik Barang Atas Kerugian yang Dialami Akibat Terbakarnya Gudang Ekspedisi JNE Ditinjau Dari Undang-Undang Nomor 8 Tahun 1999 tentang Perlindungan Konsumen. Hakim: Jurnal Ilmu Hukum Dan Sosial, 1(4), 1–21. https://doi.org/https://doi.org/10.51903/hakim.v1i4.1423

Rosmawati. (2018). Pokok-pokok Hukum Perlindungan Konsumen. Kencana.

Sahira, A., Sugihastuti Danoewijaya, D., Lestari, G. A., Sihombing, M. A., & Siswajanthy, F. (2025). Gugatan Class Action dalam Hukum Acara Perdata. Jurnal Pendidikan Tambusai, 9(2), 20755–20762. https://doi.org/10.31004/jptam.v9i2.29728

Septian, R. (2024). Pelaksanaan Perlindungan Hukum Terhadap Konsumen Oleh Yayasan Lembaga Konsumen Indonesia (YLKI) Jakarta Selatan Atas Sengketa Konsumen Dalam Jual Beli Online [Skripsi Sarjana, UIN Sunan Gunung Djati]. https://doi.org/https://digilib.uinsgd.ac.id/id/eprint/103761

Sinduningrum, A., & Marlyna, H. (2023). Penerapan Strict Liability dalam Hukum Pelindungan Konsumen di Indonesia: Perbandingan Negara Lain. UNES Law Review, 6(2), 5021–5030. https://doi.org/https://doi.org/10.31933/unesrev.v6i2.1321

Sitepu, R. I., & Muhamad, H. (2022). Efektifitas Badan Penyelesaian Sengketa Konsumen (Bpsk) Sebagai Lembaga Penyelesaian Sengketa Konsumen Di Indonesia. Jurnal Rechten: Riset Hukum Dan Hak Asasi Manusia, 3(2), 7–14. https://doi.org/10.52005/rechten.v3i2.79

Sudarmanto, E., Susanti, E., Revida, E., Faisal, M., Astuti, P., B., & Silalahi, M. (2021). Good Corporate Governance (GCG). Yayasan Kita Menulis.

Sukardi, M. (2025). 5 Fakta Penukaran Tiket Konser Seventeen yang Kacau hingga Sebabkan Kaki Fans Terlindas Mobil. Retrieved March 18, 2025, from INews.Id: https://www.inews.id/lifestyle/seleb/5-fakta-penukaran-tiket-konser-seventeen-yang-kacau-balau-hingga-sebabkan-kaki-fans-terlindas-mobil

Suryoutomo, M., Mariyam, S., & Satria, A. P. (2022). Koherensi Putusan Hakim Dalam Pembuktian Ganti Rugi Imateriel Perbuatan Melawan Hukum. Jurnal Pembangunan Hukum Indonesia, 4(1), 133–149. https://doi.org/10.14710/jphi.v4i1.139-144

Suryoutomo, M., & Wibowo, A. (2023). Pemberian Ganti Rugi Immaterial dalam Perbuatan Melanggar Hukum sebagai Perlindungan Hak Asasi Manusia. Jurnal Kolaboratif Sain, 6(10), 1384–1394. https://doi.org/https://doi.org/10.56338/jks.v6i10.4950

Swastika, T. S. (2025). CARAT Indonesia Murka! Promotor Konser SEVENTEEN Dikecam Gegara Sistem Tukar Tiket Kacau. Retrieved September 9, 2025, from PikiranRakyat: https://www.pikiran-rakyat.com/entertainment/pr-019034454/carat-indonesia-murka-promotor-konser-seventeen-dikecam-gegara-sistem-tukar-tiket-kacau?page=all

Syakir, A. P., & Sodikin. (2025). Penerapan Prinsip Fiduciary Duty Untuk Mewujudkan Good Corporate Governance Dalam Perseroan Terbatas. Journal of Contemporary Law Studies, 2(2), 173–184. https://doi.org/https://doi.org/10.47134/lawstudies.v2i2.3655

Tesalonika, B., & Hutabarat, S. M. D. (2024). Penerapan Hukum Perlindungan Konsumen Terhadap Kecelakaan Pada Tempat Wisata. Journal USM Law Review, 7(3), 1801–1818. https://doi.org/10.26623/julr.v7i3.10854

Tindangen, N. A. L., & Hutabarat, S. M. D. (2023). Pertanggungjawaban Pelaku Usaha Berdendang Bergoyang Festival 2022 atas Ketidaksesuaian Janji Menurut Undang-Undang Perlindungan Konsumen. Jurnal Interpretasi Hukum, 4(3), 576–585. https://doi.org/https://doi.org/10.22225/juinhum.4.3.8236.576-585

Twitter Account @bermainygasyik. (2025). Wawancara Tertulis. Konsumen.

Twitter Account @temprk. (2025). Wawancara Tertulis. Konsumen.

Wicaksono, R., Nugroho, A. A., & Agustanti, R. D. (2021). Perlindungan Hukum Terhadap Konsumen Indihome Ditinjau Dari Undang-Undang Perlindungan Konsumen. Jurnal Ilmiah Penegakan Hukum, 8(2), 149–159. https://doi.org/10.31289/jiph.v8i2.4793

Widiarty, W. S. (2024). Prinsip Hukum Perlindungan Konsumen dalam Mewujudkan Keadilan. Publika Global Media.

Widya, A. (2025). Wawancara Pribadi. Public Relations Yayasan Lembaga Konsumen Indonesia.

Zulham. (2013). Hukum Perlindungan Konsumen. Kencana Prenada Media Group.

Downloads

Published

2025-12-21

How to Cite

Oktaviani, E. P., & Sylvana Murni Deborah Hutabarat. (2025). Promoter’s Liability for Neglecting Consumer Rights in Concert Ticket Exchange Mechanisms. AL-MANHAJ: Jurnal Hukum Dan Pranata Sosial Islam, 7(2), 1–20. https://doi.org/10.37680/almanhaj.v7i2.8318

Issue

Section

Articles