Pemanfaatan Aplikasi Google Maps Sebagai Upaya Digitalisasi UMKM Sangkar Burung di Dukuh Dayakan Desa Wagir Lor Kab. Ponorogo

المؤلفون

  • Ilham Syah Institut Agama Islam Sunan Giri Ponorogo
  • Khoirul Fathoni

الكلمات المفتاحية:

MSME, digitalization, Google Maps, digital marketing, community service

الملخص

This community service program aims to support the digitalization of Micro, Small, and Medium Enterprises (MSMEs) through the utilization of Google Maps as a business promotion medium. The activity was carried out at the birdcage MSME “Setia Sangkar,” located in Dukuh Dayakan, Wagir Lor Village, Ngebel Subdistrict, Ponorogo Regency, on July 31–August 1, 2025. The method applied was *Participatory Action Research (PAR)*, which included site surveys, observations, interviews, and hands-on training on creating Gmail accounts, adding business locations, and completing business profiles on Google Maps. The results showed an increase in digital literacy and enthusiasm among MSME owners in utilizing technology to expand their market reach. MSME products became more accessible to consumers through geotagging features and complete business information. This training also highlights that simple digital literacy efforts can have a significant impact on the competitiveness of MSMEs in the digital era. Further assistance is required to ensure sustainable and optimal use of Google Maps.

المراجع

Aushafina, N. H., & Wikartika, I. (2023). Pendampingan Digitalisasi Marketing Desa Kebondalem melalui Aplikasi Google Maps: Upaya Meningkatkan Pengembangan UMKM. Jurnal Pengabdian Nasional (JPN) Indonesia, 4(3), 477–483. https://doi.org/10.35870/jpni.v4i3.366

Ernawati Ernawati, M Najib Zakariya, & Moh Riski. (2025). Pemanfaatan Aplikasi Google Maps sebagai Bentuk Digitalisasi Pemasaran pada UMKM Warkop di Desa Pepelegi Sidoarjo. Panggung Kebaikan : Jurnal Pengabdian Sosial, 2(2), 32–42. https://doi.org/10.62951/panggungkebaikan.v2i2.1405

Husain, T. K., Robbo, A., Amri, A. A., & Maskar, R. (2023). Penerapan Profil Bisnis Google untuk Meningkatkan Visibilitas Online UMKM Kerang Celebes. Inovasi Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(3), 303–310. https://doi.org/10.54082/ijpm.210

Lestari, A. S., Wahyuningsih, N., Maharani, N., Sanjaya, L., Putra, A. P., & Khomariah, A. (2022). Penggunaan Aplikasi Google Maps dan Imooji Sebagai Media Promosi UMKM Desa Tiyaran. 02.

Manuel Vivien Ricardo Tampubolon, Masyura Fanni Ramadhan, Yafet Punta Rizky, Nifta Ardilia Putri, Nisrina Aulia Adzka, & Dewi Puspa Arum. (2024). Upaya Transformasi Digital UMKM Desa Kalipecabean dengan Optimalisasi QRIS, Google Maps, dan E- Commerce. Cakrawala: Jurnal Pengabdian Masyarakat Global, 3(3), 91–97. https://doi.org/10.30640/cakrawala.v3i3.3066

Rahmat, A., & Mirnawati, M. (2020). Model Participation Action Research Dalam Pemberdayaan Masyarakat. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 6(1), 62. https://doi.org/10.37905/aksara.6.1.62-71.2020

Transformasi UMKM: Tingkatkan Daya Saing melalui Digitalisasi di Google Maps. (t.t.). kumparan. Diambil 23 Agustus 2025, dari https://kumparan.com/egita- nainggolan/transformasi-umkm-tingkatkan-daya-saing-melalui-digitalisasi-di-google- maps-23KYEU5tCuV

Vicky Yoga Satria, Hendrianto Udjari, Jahroni Jahroni, Arif Rachman Putra, Didit Darmawan, Rio Saputra, Samsul Arifin, & Rommy Hardyansah. (2024). Penghijauan Lingkungan: Strategi Partisipatif untuk Mengoptimalkan Penanaman Tumbuhan. ASPIRASI : Publikasi Hasil Pengabdian dan Kegiatan Masyarakat, 2(4), 16–23. https://doi.org/10.61132/aspirasi.v2i4.838

Zabadi, F., Hanayanti, C. S., Rahmawati, R. R., & Madura, U. (t.t.). PEMANFAATAN GOOGLE-MAPS SEBAGAI BENTUK DIGITALISASI PEMASARAN PRODUK

UMKM DI DESA BUNDER. Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat, 11.

التنزيلات

منشور

2025-09-20