Pendampingan Pembelajaran Sains Intreraktif melalui Pengenalan Konsep Dasar Tata Surya pada Siswa MI Ma’arif Ngebel Ponorogo

المؤلفون

  • Sari Fitri Nurjanah Institut Agama Islam Sunan Giri (INSURI) Ponorogo; Indonesia
  • Soni Amrullah Institut Agama Islam Sunan Giri (INSURI) Ponorogo; Indonesia

الكلمات المفتاحية:

Science Learning، Interactive، Basic Concepts of the Solar System، Asset Based Community Developmen (ABCD).

الملخص

The mentoring activities carried out at MI Ma'arif Ngebel aim to improve students' understanding of basic concepts, particularly the solar system and direct observation of the sun with a telescope. The problem stems from the need to introduce interactive learning that is expected to broaden students' knowledge and provide conceptual understanding through direct learning experiences. Through an interactive learning approach, it is hoped that students' interest and motivation to learn will increase. This study uses a qualitative approach combined with the Asset Based Community-driven Development (ABCD) approach. Data collection techniques include documentation, observation, and interviews. The results of this study show the enthusiasm and spirit of learning that students demonstrate at each stage of the activity. This activity received positive responses and appreciation from various parties, namely the school, students, and the collaboration team from the Reog Astronomy Club (RAC) Ponorogo.

المراجع

Aisyatuzzahrah, N., Putri, S., Hakim, A. N., Mumtaz, D. A., Chasanah, D. R., Putri, D. L., … Surabaya, A. (2025). Pembelajaran Interaktif Astronomi Dasar Bagi Siswa MI Raudlatul Muta’allimin 1 Wonokasian Wonoayu Sidoarjo. Kamilla: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(1), 27–35.

Amin, A., & Yuneti, A. (2023). Pendampingan Literasi Sains Siswa Di Sekolah Dasar Negeri 1 Embacang Baru. JURNAL CEMERLANG : Pengabdian Pada Masyarakat, 6(1), 52–61. https://doi.org/10.31540/jpm.v6i1.2601

Armando, R. (2019). Model Pembelajaran Berbasis Masalah. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699.

Biassari, I., Putri, K. E., & Kholifah, S. (2021). Peningkatan Hasil Belajar Matematika pada Materi Kecepatan Menggunakan Media Video Pembelajaran Interaktif di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(4), 2322–2329. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i4.1139

Gunarjo S. Budi, Yoan Theasy, & Pri Ariadi Cahya Dinata. (2023). Penyuluhan Tentang Pembelajaran Berpusat Pada Anak Mata Pelajaran IPA di Sekolah Dasar Tangkiling Provinsi Kalimantan Tengah. Mitra Teras: Jurnal Terapan Pengabdian Masyarakat, 2(2), 58–65. https://doi.org/10.58797/teras.0202.05

Irvan, I., & Hermawan, L. (2019). Mengenal Jenis-Jenis Teleskop dan Penggunaannya. Al-Marshad: Jurnal Astronomi Islam Dan Ilmu-Ilmu Berkaitan, 5(1), 74–89. https://doi.org/10.30596/jam.v5i1.3125

Najib, M., Syawaluddin, A., Raihan, S., & Abstrak, A. I. (2023). Pengembangan Multimedia Pembelajaran Interaktif Sistem Tata Surya Berbasis Literasi Sains untuk Siswa SD. Jurnal Inovasi Pedagogi & Teknologi, 1(1), 1–13.

NINGTIYAS, E. S., WENDA, D. D. N., & WIGUNA, F. A. (2024). Pengembangan Multimedia Interaktif Sitaya (Sistem Tata Surya) Untuk Siswa Kelas 6 Di Sdn Kraton Kabupaten Kediri. EDUTECH : Jurnal Inovasi Pendidikan Berbantuan Teknologi, 4(1), 46–59. https://doi.org/10.51878/edutech.v4i1.3018

Novita, M., & Solihin, M. (2024). Implenetasi Metodologi PAR & ABCD dalam Kuliah Kerja Nyata.

Revian Viva Giovardhi. (2018). Strategi Humas Pt. Wijaya Lestari Padalarang Dalam Branding Perusahaan (Studi Deskriptif Tentang Strategi Humas PT. Wijaya Lestari Padalarang dalam Branding Perusahaan Kepada Konsumen di Padalarang), 50–66.

Rifa’i Abubakar. (2020). Pengantar Metodologi Penelitian. Antasari Press.

Rohmah, U. N., Ansori, Y. Z., & Nahdi, D. S. (2018). Pendekatan Pembelajaran Stem Dalam Meningkatkan Kemampuan Literasi Sains Siswa Sekolah Dasar. Seminar Nasional Pendidikan, 5(3), 152–162.

Rusydiyah, E. F., Farisia, H., Kurniawan, A. P., Indarwati, D., & Ahmad, M. S. (2018). Akselerasi Surabaya Sebagai Kota Literasi Melalaui Kuliah Kerja Nyata (KKN) Literasi Berbasis Pendekatan Asset Based Community Driven-Development (ABCD). Annual Conference on Community Engagement, 341–366.

Samsuri, A., U., N. L., Z, N. F., P. H, F. E., & Vadhila, U. (2021). Pendekatan Abcd Untuk Meningkatkan Literasi Di Madrasah. Buletin Abdi Masyarakat, 1(2). https://doi.org/10.47686/bam.v1i2.344

Subagyo, A. dan I. K. (2023). Penelitian Kualitatif : Metode Penelitian Kualitatif. Jurnal Equilibrium (Vol. 5).

التنزيلات

منشور

2025-09-20