Penerapan Menu Makan Sehat Dengan Gizi Seimbang Melalui Bekal Anak di RAM NU 152 Wagir Lor Ngebel Ponorogo

Authors

  • Nita Khoirum Institut Agama Islam Sunan Giri Ponorogo
  • Soni Amrullah Institut Agama Islam Sunan Giri Ponorogo

Keywords:

Application, Healthy Food, Balanced Nutrition, Lunch Box, Early Childhood.

Abstract

This community service program aims to educate and improve parents' understanding of the importance of providing healthy and balanced meals in their children's lunchboxes. This program uses the ABCD method. The findings show that the provision of nutritionally healthy and balanced meals in children's lunchboxes still does not fully meet their nutritional needs. These meals do not follow balanced nutritional guidelines properly. Most lunchboxes are dominated by double protein, and very few include additional vegetables or fruits. The implementation of the Nutrition Day Program initiated by the school was developed through a parenting seminar with the theme of applying a healthy and nutritionally balanced diet through children's lunchboxes, which had a positive and significant impact on forming healthy eating habits. In addition, it was also useful for educating and increasing parents' knowledge and awareness of the importance of applying a balanced diet, especially through children's lunchboxes.

References

Amirullah, A., Andreas Putra, A. T., & Daud Al Kahar, A. A. (2020). Deskripsi Status Gizi Anak Usia 3 Sampai 5 Tahun Pada Masa Covid-19. Murhum : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1), 16–27. https://doi.org/10.37985/murhum.v1i1.3

Badudu. (2023). Definisi Penerapan dan jenis-jenisnya. Journal on Education, 05(02), 4603–4611.

Cahyati, N. (2024). Analisis Menu Bekal Anak terhadap Kualitas Gizi Anak. Jambura Early Childhood Education Journal, 6, 316–327. https://doi.org/10.37411/jecej.v6i2.3208

Dervina Amisi, M., Sanggelorang Fakultas Kesehatan Masyarakat Universitas Sam Ratulangi, Y., & Latar Belakang, A. (2021). Pengetahuan, Sikap dan Praktik Peserta Didik Sekolah Menengah Pertama tentang Gizi Seimbang. Sam Ratulangi Journal of Public Health, 2(2), 66–72.

Falakhunnisa, F., Aini, Q., & Wafirah, M. (2021). Pemanfaatan Media Sosial Dalam Optimalisasi Pembelajaran Daring Di Desa Gunungpring. Khidmatan, 1(1), 166–174. https://doi.org/10.61136/khid.v1i2.23

Inten, D. N., & Permatasari, A. N. (2019). Literasi Kesehatan pada Anak Usia Dini melalui Kegiatan Eating Clean. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(2), 366. https://doi.org/10.31004/obsesi.v3i2.188

Laksana, D. N. L., Dhiu, K. D., Ita, E., Dopo, F., Natal, Y. R., & Tawa, O. P. A. (2021). Aspek Perkembangan anak usia dini. Penerbit NEM.

Mumtazayyanah, S. T., & Undayasari, D. (2025). Pengaruh Program BBM (Bekal Buatan Mama) terhadap Pemenuhan Gizi Anak di Taman Kanak-Kanak Suka Haji Cileunyi. DIAJAR: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 4(3), 393–400.

Panjaitan, R. (2017). Metodologi Penelitian. In Jusuf Aryani Learning.

Paudia, J. P. (2011). Jurnal Penelitian PAUDIA, Volume 1 No. 1 2011. 1(1), 59–74.

Rahayu, N., & Munastiwi, E. (2018). Manajemen Makanan Sehat di PAUD. Golden Age: Jurnal Ilmiah Tumbuh Kembang Anak Usia Dini, 3(2), 65–80.

Rinawati, A., Arifah, U., & Faizul H, A. (2022). Implementasi Model ABCD dalam Pendampinan Kompetensi Leadership Pengurus MWC NU Adimulyo. Ar Rihlah : Jurnal Inovasi Pengembangan Pendidikan Islam, 7(1), 1–23.

Ronitawati, P., Sitoayu, L., Nuzrina, R., & Melani, V. (2020). Edukasi Bekal Sehat Berdasarkan Prinsip Gizi Seimbang Dengan Media " Isi Bekalku " Pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Masyarakat Mandiri, 4(3), 407–414. https://journal.ummat.ac.id/index.php/jmm/article/view/2526/pdf

Setyaningrum, Y. Y., Alfada, N. S., Haryanto, A. D., Abdurrahman, U. I. N. K. H., & Pekalongan, W. (n.d.). Implementasi Gizi Seimbang Melalui Bekal Makanan Sehat di Ra Muslimat NU Pakisputih Kedungwuni Pekalongan PENDAHULUAN Perkembangan anak usia dini merupakan aspek penting yang harus dipantau sejak dalam kandungan hingga setelah kelahiran . Pertumbuhan fisi. 446–455.

Suksmawati, H., Alidyan, M., Febrianita, R., & Nuryananda, P. F. (2021). Besek Tegaren: ABCD, CBT, dan Glokalisasi dalam Satu Kemasan. Sawala : Jurnal Pengabdian Masyarakat Pembangunan Sosial, Desa Dan Masyarakat, 2(1), 9. https://doi.org/10.24198/sawala.v2i1.29848

Tatminingsih, S. (2016). Hakikat Anak Usia Dini. Perkembangan Dan Konsep Dasar Pengembangan Anak Usia Dini, 1, 1–65.

Umasugi, F., Wondal, R., & Alhadad, B. (2020). Kajian Pengaruh Pemahaman Orangtua Terhadap Pemenuhan Gizi Anak Melalui Lunch Box (Bekal Makanan). Jurnal Ilmiah Cahaya Paud, 2(1), 1–15. https://doi.org/10.33387/cp.v2i1.1927

Wahyuni, N. S., & Ulum, M. (2025). Implementasi Metode Outdoor Learning dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 8(6), 6117–6124. https://doi.org/10.54371/jiip.v8i6.8295

Downloads

Published

2025-09-20